Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskarp mask för utskrift 300d

Produkter
(logga in för att koppla)

andreashj

Aktiv medlem
Hej, en fråga till er som kör med "normal inställningarna" på 300D, dvs viss skärpning redan i kameran - För utslrift (via fotolabb 10*15), lägger ni på ytterligare skärpa i PS? I så fall vilka värden, radie och tröskelvärde.

Om jag skickar jpeg-filen som kommer direkt ur kameran till fotolabbet gör jag ingenting med den. Fotlabben använder i runda slängar 10 pixlar per milimeter, vilket innebär att det går 1500 x 1000 pixlar för 15x10 cm. Kameran lämnar fyra gånger så många pixlar. Därför kommer labbet att kasta 3/4 av pixlarna och lägga på egen skärpa och vissa fall färg och ljuskorrigering.

När jag sänder bilder till labben som jag själv vill ska vara så nära min egen redigering som möjligt ser jag till att bilden har samma antal pixlar som pappret rymmer i maskinen. Jag tar även reda på hur jag slår av de automatiska ljus och färgkorigeringarna hos labbet. Går inte detta använder jag ett annat labb.

Normalt brukar labben skärpa bilderna något, gör de det lägger jag inte på egen skärpning. I de fall labben inte skärper bilderna brukar jag lägga på måttligt med skärpa.

Bilderna blir alltid skarpare på papper än på skärmen, beroende på att tätheten är högre på pappret än på skärmen.

det stämmer rätt bra,de flesta labb som jag stött på använder Fuji Frontier maskiner och printar 300dpi upp till 20x30 och större än 20x30 printas i 258dpi och det gäller både snabblabb och proffslabb. sedan vet jag att det inte är alla labb som lägger på profiler ordentligt och det är väl nästan inget av "snabblabben" typ Fotolabo, Fuji Direkt etc som skärper bilderna innan processen

tillägg.. en bra skärm klarar att återge ca 72dpi.. men dom flesta ändå sämre

ANNONS
Götaplatsens Foto