Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Osynkad blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

olskar

Medlem
Hej!
Jag har lite problem med en extern blixt jag köpte, den verkar inte riktigt "hänga med".

Om jag riktar blixten in i kameran (som slav) och trycker av borde väl bilden bli nästan helt vit om allt fungerar som det ska?

hej
hur löser du ut den?
De flesta moderna kamrors inbyggda blixt eller blixtar du sätter direkt på kameran sänder först ut en förblixt då den mäter ljuset, därefter kommer huvudblixten.
Har du då en slav som triggar på ljus, så bränner den av pga mätblixten.

Roine

hej
beror på om kameran har möjlighet att ha externa bixtar via kabel, dvs antingen har eller har möjlighet att sätta dit en PC kontakt eller adapter och använda den som synk till blixten.
Är det studioblixtar du provar?

Så kolla om det finns nån bra adapter til kameran eller om det går ställa den inbyggda blixten i manuellt läge utan förblixt.

På tex en Canon med inbyggd blixt kan man utlösa förblixten med * knappen, då kan man vänta en stund o hålla den inne och sen ta bilden då blixten laddat sig.

Roine

En del moderna slavblixtar går att ställa in så att de förväntar sig en förblixt, och slår på den andra blixten. Smidigt.

ANNONS
Götaplatsens Foto