Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Outlook

Produkter
(logga in för att koppla)

john23

Aktiv medlem
Hej Sitter idag med Outlook 2010 och en @Telia.com adress med inställningen pop3.

Det skall gå att byta pop3 till IMAP hos Telia vad jag förstår, min fråga gäller vad händer med mina mail i Outlook (inboxen etc) och pst filen ifall jag ändrar kontot i Outlook till IMAP i stället för pop3? Finns de kvar?

Tacka på förhand.

John

Jag hade angripit detta med hängslen och skärp-metoden.

Skapa en ny personlig mapp (pst), kopiera allt dit så att du har en backup, gör omställningen.

En extra backup gör ju inget i alla fall.

/Karl

IMAP innebär ju att du läser dina mejl på servern, så det lär inte hända någonting om du byter från pop till imap, annat än att du får åtkomst dina mejl på servern.

I POP3 är inboxen lokal och i IMAP är inboxen online. Jag är inte bombsäker på att det inte händer något med dom lokala emailen i inboxen när man ställer om till IMAP, men om du är säker på att dom emailen man laddat ner ligger kvar efter en IMAP-omställning så är det säkert så.

/Karl

Fördelen med att ha POP3 i outlook hemma är att du inte får en full mailserver..

Jag kör IMAP i alla mobila enheter och POP3 i outlook hemma..
Då kan jag läsa alla mail i de mobila enheterna,sortera bort skräp och
när servern börjar bli full så laddar jag ner mailen i Outlook hemma och då töms servern...

Nackdelen är ju naturligtvis att dom mail du har laddat ner i Outlook kommer du inte längre
åt via t.ex. mobilen..

Något att tänka på med IMAP är ju också att de mail du delete:ar i t.ex. mobilen får du
försvinner för gott iom att du läser dom direkt på servern s.a.s.

Du glömmer det viktigaste, att alla de mejl man själv skriver finns åtkomliga överallt och inte bara på den lokala maskinen. Problem med lagringsutrymmet på mejlservern trodde jag tillhörde historien...

Jag hade angripit detta med hängslen och skärp-metoden.

Skapa en ny personlig mapp (pst), kopiera allt dit så att du har en backup, gör omställningen.

En extra backup gör ju inget i alla fall.

/Karl

Vad jag tänkte föreslå också.

Nu har inte jag använt outlook som pop3 klient på ganska många år, men vad jag kommer ihåg är att jag vid något tillfälle lyckats kopiera fel fil. Så det kan vara en bra ide att exportera allt som finns i Outlook också.

http://support.microsoft.com/kb/287070

Skrivs lite om fulla inkorgar. Telia har en ganska liten inkorg, nu när jag kollade så har de bara 200MB som lagringsutrymme. Gmail och outlook.com har obegränsat utrymme i praktiken.

Jag gick över till webbaserad mail för några år sedan samtidigt som behöll Telias epostadress. Med vidarebefordringen påslagen hos Telia så kommer eposten "likadan" som den är skickad, inget tillägg med VB: eller ändrade header på eposten. (Jag började med Gmail men har senare bytt till outlook.com p.g.a. att jag personligen inte tyckte om Googles fantastiska "utveckling" och outlook.com är enklare och ett "renare" gränsnitt. Men i övrigt så fungerar de likadant.)

Det går också att ställa in på t.ex. outlook.com så att man skickar via Telia och kan fortsätta använda den Telia epost som man har. Då slipper man riskera att utrymmet hos Telia tar slut samtidigt som man har samma funktion som imap ger när man ansluter klienter från olika prylar, andra datorer och så.

För att importera den tidigare pst filen till ett outlook.com/hotmail konto så kanske det går att följa, http://answers.microsoft.com/en-us/...st-to-my/aa398547-f18b-4269-ba31-c3b2c1eec0a8

Om det funkar så får man kvar den tidigare eposten och den är tillgänglig från vilken klient som helst. Och Outlook klienten på datorn ställs in mot outlook.com istället för Telia.

Sedan kanske det blir lite fördelar med kalender, kontakter o.s.v.

Du glömmer det viktigaste, att alla de mejl man själv skriver finns åtkomliga överallt och inte bara på den lokala maskinen. Problem med lagringsutrymmet på mejlservern trodde jag tillhörde historien...

Mitt Google account har bara 15GB, var nyligen tvungen att rensa.

/Karl

Mitt Google account har bara 15GB, var nyligen tvungen att rensa.

/Karl

Då kan det vara intressant att jämföra hur man använder sin epost, visst går det att fylla upp utrymmet... och obegränsat utrymme är så relativt att inte ens en lokal epostfil ger obegränsat utrymme.

Då kan det vara intressant att jämföra hur man använder sin epost, visst går det att fylla upp utrymmet... och obegränsat utrymme är så relativt att inte ens en lokal epostfil ger obegränsat utrymme.

Rörelsesensorn i mitt larm fick spel sist jag var bort och skickade bilder och filmer i sekundtakt till mitt googlekonto i ca tre veckor. Använder som tur är inte min googlemejl till något annat.

/Karl

Njae..
Telia tillhör väl dom som erbjuder minst om jag tolkar deras hemsida rätt..
Där får du 5 epost adresser med 200Mb var..
Det tar slut ruskigt fort...

Kör själv one.com och där har man övrigt ledigt av de 5Gb som inte används av websida och ev. andra användare..

Men visst google har ju 15Gb så det är ju lite bättre men just i det här fallet var det ju Telia
så därav mina anmärkningar om att det blir fullt..
Sen beror det ju helt klart på vad man mailar.. :)

Rörelsesensorn i mitt larm fick spel sist jag var bort och skickade bilder och filmer i sekundtakt till mitt googlekonto i ca tre veckor. Använder som tur är inte min googlemejl till något annat.

/Karl

Jag vet förstås inte hur vanligt det är för att kunna använda som exempel för att visa att webmail har begränsat utrymme. Men jag tror att det rör sig om mer speciella fall, andra fall jag läst om är de som använt gmail för "fildelning".

Men båda är nog tillräckligt speciella fall för att generellt kunna säga att gmail har obegränsat utrymme.

I vart fall så är det en händelse som skulle ha upptäckts med det användandet som beskrivs innan kontot blivit fullt.

Njae..
Telia tillhör väl dom som erbjuder minst om jag tolkar deras hemsida rätt..
Där får du 5 epost adresser med 200Mb var..
Det tar slut ruskigt fort...

Kör själv one.com och där har man övrigt ledigt av de 5Gb som inte används av websida och ev. andra användare..

Men visst google har ju 15Gb så det är ju lite bättre men just i det här fallet var det ju Telia
så därav mina anmärkningar om att det blir fullt..
Sen beror det ju helt klart på vad man mailar.. :)

Det är kanske bara jag som inte begriper varför man vill ha en Teliaadress på de premisserna. Men det är kanske coolt med Teliaadresser.

Själv har jag 200 GB på Binero som jag kan allokera som jag vill, så jag har aldrig stött på några mejlutrymmesbegränsningar. Men jag får väl inte så många mejl som vissa andra heller... ;)

Det är kanske bara jag som inte begriper varför man vill ha en Teliaadress på de premisserna. Men det är kanske coolt med Teliaadresser.

Själv har jag 200 GB på Binero som jag kan allokera som jag vill, så jag har aldrig stött på några mejlutrymmesbegränsningar. Men jag får väl inte så många mejl som vissa andra heller... ;)

Varför skulle man han ett epostkonto hos en specifik leverantör p.g.a. att man tycker det är coolt?

Var det därför så många skaffade gmail? Eller som du har Binero, du har väl antagligen inte den adressen för det motsatta att det är coolt med 200GB med lagringsutrymme.

Själv så använder jag Telias adress,t.o.m. betalar ett billigt 020 abonnemang för modem för att behålla adresserna. Jag har haft samma adress hos Telia i minst 15 år. En av anledningarna till det var att jag började tycka det var lite drygt när kompisar bytte epostadress "hela tiden".Indirekt gav det mig insikten om hur enkelt det skulle vara för mig om jag har samma, då var det konton hos olika websidor nu är det bra när man registrerar kunduppgifter hos olika webbutiker eller när jag haft support från banken så har de haft rätt adress och kommer alltid ha rätt adress.

Så min Telia epost kommer finnas så länge som Telia finns kvar och de erbjuder den möjligheten, förhoppningsvis livet ut.

Coolt var ett konstigt antagande. Utrymmet ställer ju bara till med bekymmer i Telias fall när man går över från pop3 klienter till enbart telias webklient eller t.ex. imap istället för pop3. Lösningen i mitt fall som exempel blir så pass transparant att jag inte märker av att jag gått över till att använda outlook.com eller som tidigare gmail och det begränsade utrymmet hos Telia är inte och kommer inte vara ett problem.

Varför skulle man han ett epostkonto hos en specifik leverantör p.g.a. att man tycker det är coolt?

Det kan väl vara ett skäl så gott som något annat?

Var det därför så många skaffade gmail? Eller som du binero, du har väl antagligen inte den adressen för det motsatta att det är coolt med 200GB med lagringsutrymme.
Jag har en domän där, då ingår det utrymmet.

Själv så använder jag Telias adress,t.o.m. betalar ett billigt 020 abonnemang för modem för att behålla adresserna. Jag har haft samma adress hos Telia i minst 15 år, eller så länge man haft epost från dem. En av anledningarna till det var att jag började tycka det var lite drygt när kompisar bytte epost adress "hela tiden".
Coolt! Men om du byter efter 15 år lär väl knappast dina kompisar kunna anklaga dig för att byta epost hela tiden?

Coolt var ett konstigt antagande. Utrymmet ställer ju bara till med bekymmer i Telias fall när man går över från pop3 klienter till enbart telias webklient eller t.ex. imap istället för pop3.
Och den här tråden handlade om just övergång från POP till IMAP...

Fantastiskt att du menade att coolt var ett lika gott skäl som andra, I andra fall så upplever jag att man försöker ge ett negativt sken av någons val när man anger coolhet som anledning till det val den andra gjort... eller bara för att provocera fram reaktioner.

Då tycker jag det är bra och uppfräschande när någon istället skriver coolhet som skäl med något positivt tänkande i baktanken.

Coolt! Men om du byter efter 15 år lär väl knappast dina kompisar kunna anklaga dig för att byta epost hela tiden?

Var skrev jag att de anklagade mig för att byta adress hela tiden? Jag skrev inte ens något om att någon påstått att jag bytt adress hela tiden.

Hur kom du till den slutsatsen att jag inte skulle byta idag p.g.a. mina kompisar skulle "anklaga" mig att byta epost?

Varför öht styra över till att någon, i det här falelt jag, ska behöva "dementera" något som man inte sagt eller ens gett antydan till.

Du ifrågasatte varför man skulle använder sig av Telia, jag gav en annan anledning än coolhetsfaktorn i att ha Telias epost.

Och själv har jag tidigare gett en beskrivning om hur man kommer förbli problemet med utrymme som övergången från POP till IMAP ger hos Telia... och som då gör att OP kan fortsätta med sin vanliga epostadress.

Om man kör gmail (m fl) kan man separera mailboxen från domänadressen.

Dvs när jag bytt mailleverantör har jag kunnat behålla min mailadress.

Gillar gmail men tycker det blivit segare med tiden.

Varför öht styra över till att någon, i det här falelt jag, ska behöva "dementera" något som man inte sagt eller ens gett antydan till.

Ett simpelt retoriskt knep, ett sorts argumentationsfel, som man kan ta till när någon verkar argumentera med alla taggarna ute. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto