Annons

Påminnelse om att pröjsa medlemskap?

Produkter
(logga in för att koppla)

PESvahn

Aktiv medlem
För att upplysa er om min reaktion på att bli borttagen som medlem 15 juli, hur tror ni man känner sig när man påstår att jag gjort fel?
Fick detta idag från Fotosidan:

Hej,
vi har idag kontrollerat och sett att dessa pengar kom in på vårt
konto den 3 juli, och därav är du uppgraderad.
Vänligen
David

Detta är då 12 dagar före man blir fråntagen medlemskapet och någon skall registrera det hela.
Vad jag då efterlyser är ett kvitto på att pengarna har kommit in via ex. autoutskick när denna betalning blivit registrerad av Fotosidan som mottagen. Lika gärna som autoutskick att det är dax att betala.
Något kan ju gå snett på vägen och nu var det ju Fotosidan som gjorde fel, man fick in pengarna men registrerade inte detta ??
 

talthoff

Teknikguru
Forumpersonal
Om man köper sitt medlemskap online på sajten så funkar det precis som du efterfrågar.

Det är när man manuellt betalar via plusgirot som den manuella vägen funkar annorlunda.

Dom två föregående gångerna betalade du ditt medlemskap på sajten via Payer, då fick du kvitton och bekräftelser.

-Thomas
 

PESvahn

Aktiv medlem
Återigen är det jag som gjort fel ???
Jag orkar inte längre, ser ni inte att era rutiner brister då medlemar kan bli uteslutna även om man har betalt, jag är väl kund hos er eller???
Och jag valde väl ett betalningsalternativ som var godkänt av er som betallningssätt för medlemskap ???
Varför dröjde det då 12 dagar att registrera in att man betalt (borde förstått semestertider) men kan man inte sköta sina administriva sysslor denna tid så skall man se till att inte ha sådana under denna (semestertider) vi betalar väl för 12 månader på året eller??
Detta är ingen stor affär men när man blir så felbehandlad och försöker ge råd om att förbättra rutinarbetet men istället får veta att man gör fel i att betala via giro eller fel i att betala vid medlemskapets sista dag så blir det jobbigt.
 
Senast ändrad:

talthoff

Teknikguru
Forumpersonal
Återigen så upplyser jag bara om hur det fungerar.

En manuell rutin innebär ofta att rutinerna är manuella. Den automatiska rutinen fungerar som du vill. Så vad är problemet ?


-Thomas
 

PESvahn

Aktiv medlem
Vänligen Thomas
Du som är så insatt tala om var jag brast??
Jag vill inte göra fel igen. Jasså du loggade ut istället, ok. Godnatt alla.
 
Senast ändrad:

talthoff

Teknikguru
Forumpersonal
Om du vill ha ett automatiskt flöde så köp/förnya ditt medlemskap via sajten http://www.fotosidan.se/shop/listcat.htm?ID=65 där kan du betala med kreditkort eller mot fakura.

Eftersom en betalning ger dig ett 1 år så måste man man inte vänta tills sista dagen. Om köper 1 år och det är en månad kvar så förlängs ditt medelemskap dvs. ditt medlemskap går då ut om 13 månader. Det är inte 1 år från betalningsdagen.

-Thomas
 

PESvahn

Aktiv medlem
Thomas du undrade vad som är problemet:
dag som 080715 kom detta:
Hej!
Ditt Brons-medlemskap på Fotosidan upphörde 2008-06-30, och du har idag blivit nedgraderad till vanligt medlemskap på Fotosidan.se. Detta kan innebära att du kan behöva radera bilder för att kunna lägga upp nya.

Men efter lite diskussion kommer detta 080716:

Hej,
vi har idag kontrollerat och sett att dessa pengar kom in på vårt
konto den 3 juli, och därav är du uppgraderad.

Vänligen
David

Men enl mail från David fungerar era rutiner som följer:
3. Kl 00:00 den 1 juli så slås automatiskt ditt medlemskap om till
"Icke betalande", eftersom vi ännu inte sett pengarna. Du ser att
pengarna dragits från ditt konto.
4. Ca 2-3 bankdagar senare har Plusgirot redovisat din inbetalning på
vårt konto. Datumet är då ca 2008-07-03.
5. Vi skriver i vår information att det tar 3-5 bankdagar för att vi
skall hinna uppgradera (2-3 bankdagar för överföringen och 1-2 dagar
för att vi manuellt skall kontrollera kontoutdrag och manuellt gå in
på varje medlem och uppdatera status).

Kortversion:
080630 - betalning går in
080703 - Ni har pengarna
080705 - Det skall registreras att medlem betalt
080715 - Mail att medlemskap är borttaget.
080716 - Kontakt tages, där meddelas att jag inte skall använda postgiro, det är semester, jag förstår inte, med andra ord jag har gjort fel.
Thomas jag ställde dig en fråga:
Vad gjorde jag fel ??
är felet att jag förnyade medlemskapet ??
Jag försökte upplysa er om brister i hanteringen men det finns tydligen inte. Det är inte roligt att som kund bli felbehandlad.
Gå nu inte på försvar igen utan försök att se varför kan en kund (medlem) bli utesluten fast han har betalt, det bör ringa en klocka även hos en teknikguru.
 

PESvahn

Aktiv medlem
Jag får be alla om ursäkt då jag har tagit och kanske förstört denna tråd med ett banalt ämne, men jag försökte bara kolla upp vart MINA PENGAR tagit vägen.
Jag gjorde fel som blev intresserad av detta och trampat på massa ömma tår.
Jag får dra mig tillbaka och skämmas och slicka mina egna sår. Det är inte lätt att vara liten.
Tack för mig.
 

PESvahn

Aktiv medlem
Men Thomas
Vad gjorde jag för fel som försökte kolla vart MINA PENGAR tagit vägen ??????????
Det var ju pga. detta jag blev medlem igen, inte att ni kontrollerat att jag betalt.
Svarar du nu inte på detta så tror jag inte du kan läsa.
 
Senast ändrad:

PESvahn

Aktiv medlem
Fick ett mail igår av David att jag inte förstår det heller, därför mina försök till att förstå eller få förtydligande.
David eller Thomas vänligen några korta ja/nej frågor:
1 Har jag rätt som kund att kontrollera varför jag blivit medlemslös på Fotosidan ?
2 Är det rätt att betala via postgiro ?
3 Upptäckte ni felet (att jag ändock hade betalt) tack vare att jag hörde av mig ?

Tackar vänligaste för snabba svar
 

Nikonetha

Aktiv medlem
Här känner jag att jag måste komma till Fotosidans försvar.

Som tidigare nämnts i tråden, så börjar man ca 1 månad innan ens medlemskap går ut att påminna om att det är dags att betala för kommande 12 månader för att inte bli nedgraderad.. Denna på påminnelse dimper ner ett antal ggr innan nedgraderingen sker.

När man närmar sig sista dag innan medlemskapet går ut, bör man beakta att det alltid tar några dagar om man betalar via plusgirot.

Som några skriver här, gör man betalning dag 1, dag 2 dras pengarna från ens konto, för att dagr 3 finnas på mottagarens konto. Detta är betalningsgången om inget går snett. Betänk att du exempelvis gör din betalning en fredag, då inträffar inte dag 2 förrän 3 dgr senare (måndag)

Många ting kan gå snett vid manuell registrering av betalningar. Ofullständigt meddelande till betalningsmottagare är en orsak, som sagt semestertider är en annan, sjukdom kan vara en 3:e osv, osv, osv.. Manuellt registrering av betalning är alltid manuellt, det måste till någon form av "handpåläggning".

Jag har själv under många år arbetat med bla den här sortens arbetsuppgifter och kan räkna upp hur många orsaker som helst till varför det kan dröja innan en manuell betalning blir registrerad, eller att den inte blir registrerad förrän kunden tagit kontakt.
 

PESvahn

Aktiv medlem
Du har så rätt så rätt.
Men det blev anmärkningsvärt tyst med 3 st "enkla" ja/nej frågor.
Jag försöker nu bara reda ut varför jag känner mig kränkt av att man har ett automatisk system som utesluter dig fast du har fullgjort dina plikter. Man får ju ingen Påminnelse innan man blir utesluten.
Normalt får man ett utskick att man glömt betala innan nästa åtgärd ex. telefon stängs av etc.
Jag förstår att jag missat något men jag begriper inte vad.
Man säger att man rutiner för att registrera betalnig inom 5 dagar plus ev. helgdagar.
Detta med semestertider, då skall (bör) man inte ha automatiska rutiner inkopplade om man inte kan sköta den manuella hanteringen samtidigt.
Nu missade man rutinerna med 10 dagar (kunde blivit längre om jag inte reagerat), hur länge?
 

vifra

Aktiv medlem
Och jag måste komma till Per-Erics försvar.

Fotosidans rutiner har tydliga brister. Man tar bort ett medlemskap trots att det vid tillfället för borttagandet är betalt. (12 dgr). Fotosidan borde göra en kontroll vid tillfället vid borttagande av medlemskap om betalning inkommit, då skulle sånt här inte inträffa.

Vad som stör mig är att Fotosidan hänvisar till att betalningen är gjord via giro. Giro är såvitt jag kan läsa mig till en vedertagen och av fotosidan godkänd betalningsmetod. Det är inte betalningsmetoden som orsakar Per-Erics frustration. Det är det faktum att pengarna fanns på Fotosidans konto vid tillfället då medelmskapet togs bort.

Det som hänt är att Per-Eric gjort betalningen försent. Fotosidan har tydligen regler som fungerar så att finns inte betalning på konto den första dagen så tas medlemskapet bort efter 15 dagar, utan kontroll om betalning inkommit. Jag förstår till fullo Per-Erics frustration över bemötandet och hanteringen av hans ärende.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Men om Per-Eric nu betalt för sent, så är det väl en rimlig åtgärd att man nedgradera honom till gratismedlem, tills det att betalningen erhållits. Sen är det klart att det tar ju lite längre tid om man betalar via giro, och som David förklarat så är det en manuell process av den enkla anledning att det INTE går att göra den automatisk. Detta har inget med FS att göra utan med plusgirot och hur den informationen går fram.

Vad är problemet här, egentligen?

Vad har du blivit av med Per-Eric?
Hur lång tid tog det innan du uppmärksammade FS på problemet?

(bara så att alla vet, så har jag ingenting med dessa rutiner att göra, jag är bara forumvärd)
 

PESvahn

Aktiv medlem
På fotosidans medlemskaps-sida klickar man sig vidare på plusgiro, här blinkar det och står skrivet att det tar 2-3 dagar att bli uppdaterad !!

Jag försöker bara få fram att man bör om möjligt få ett meddelande om att medlemskapet upphör pga. att ingen betalning skett (först då kan jag som kund reagera) och få en dialog med det säljaren av tjänsten för att reda ut vad som gått snett.
Det är inte roligt att bara bli (om bara) nergraderad utan att haft möjlighet att reda ut det.
Jag skrev tidigare:
>Detta med semestertider, då skall (bör) man inte >ha automatiska rutiner inkopplade om man inte kan >sköta den manuella hanteringen samtidigt.
Detta som en hjälp för att inte fler skall bli "drabbade".
 

PESvahn

Aktiv medlem
Min bäste Jesper
Jag är här.
Jag tar det nu långsamt.
j a g t o g kontakt med (skickade mail) 2,5 tim efter att jag blivit nergraderad (tog kanske lång tid men jag jobbar till 23.00).
Jag gillar inte att bli felaktigt behandlad fast jag gjort rätt, och ändå få skit för att jag "betalt via postgiro" "jag betalar för sent", "det tar lång tid att registrera" (fast det via hemsida , mail står att det bara tar 1-2 dagar)
Mer kränkt blir jag för jag har ställt 3 ja/nej frågor som tydligen är för svåra att svara på.
Ja Jesper "var tog du vägen" på dom 2 min jag skickade svar så loggade du ut ??
 
Senast ändrad:

PESvahn

Aktiv medlem
Det blir ju bara värre och värre.
Nu kommer det in forumsvärd och lägger lite bränsle på brasan, och bara försvinner.
Bara det är ju kränkande (tycker jag).
Jag bara ångrar att jag gav mig in på att försöka ta reda på vart mina pengar tagit vägen.
Tydligen är jag troligen obstinat och inte vill förstå (som några vill påstå).
 

Jeppe

Aktiv medlem
Men nu får du faktiskt ge dig. Jag sitter inte fastklistrad framför skärmen. Du tycker alltså att det är kränkande att du inte får svar omedelbart? - Ja, vi har olika definitoner på vad som är kränkande.

Jag tycker också att det borde gå ut ett mail om att man blivit nedgraderat (trots alla påminnelsemail som skickas ut, så kan man ju missa dessa). Dina pengar är INTE borta, du ÄR uppgraderad igen, vilket skedde så fort som du upplyste admin om detta. Visst, man kan tycka att admin skall sitta och bevaka detta och men jag tycker definitivt att du drar detta på tok för långt. Du har ju fått det du betalade ör, eller har jag missuppfattat? Alla företag kan göra fel och då är de snabba att rätta till det, så har även skett i detta fall, så varför fortsätta att tjata?
Ps. Ja, jag tycker du är lite obstinat, men det kan jag också vara ibland. Jag förstår inte vilken skit du fått ta för att du använt plusgirot. Inte heller förstår jag vad det är för något du förlorat. Kanske det är läge för en andningpaus och undera över hur stort detta problem är.

Nu ska jag fortsätta att städa, så jag kan inte garantera svar inom den närmaste timmen. :)

Mvh
jeppe
 

emtre

Aktiv medlem
Om jag läser tråden rätt så är problemen två:

1. så upplevde du det som jobbigt att du fick vara icke-betalande medlem under perioden tills dess att det löste sig med din betalning

2. så upplever du att du inte får rätt typ av gehör när du uppmärksammar vad du uppfattar som en brist i rutinerna.

På det första problemet finns givetvis ingen annan lösning än att beklaga men att glädjas åt att problemet är åtgärdat.

På det andra så tror jag att det framgått med all önskvärd tydlighet att du tycker det finns ett problem och folket som sköter fotosidan brukar alltid ta med sig feedbacken de får när de utvecklar siten. Gissar att de gör så även när det gäller betalningsrutinerna.

Borde inte det göra att problemet är löst?

mvh
/Maria
 
ANNONS