klämt på en LX100
Nu har jag också varit o klämt på en LX100.
Det är en fin kamera, inte tu tal om det. EVF:n tyckte jag var utmärkt om än med hög kontrast och fungerade utmärkt med glasögon.
AF fungerade bra, men jag tyckte att zoomningen från de olika ytterlägena var väl långsam. Egentligen hade jag föredragit en manuell zoom a la Fujifilm X10/20/30. Då hade kameran varit ännu bättre.
Annars är kameran skön att hålla i, o jovisst hade det varit bra med en vikbar skärm, men då hade den blivit några millimeter tjockare, och visst hade det varit bra med en pekskärm, men det finns ett antal knappar som man kan anpassa för olika syften. Greppet för högerhanden är bra, det är inte med på Leica-upplagan av kameran (jo, som tillval ser jag).
MEN det är inte en fickkamera, möjligen en rejäl jackficka, men jag tror att man kommer att bära den antingen runt halsen eller nedpackad i väska. Jag fick göra jämförande klämmande på en RX100 mkIII, som ju också har en EVF, men den känns yttepytteliten i jämförelse med EVFn på LX100.
Sen är ju faktiskt 9000 pix en hel del pengar. Man säljer ut RX100 version 1 nu för 3500...