Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonics trevliga kameror har ingen egen grupp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Kjanson

Medlem
Jag har några Panasonic kameror som jag är mycket nöjd med, och undrar såklart om det finns fler här på FS som känner det samma som jag gör för dessa kameror. Min fråga är därför......finns det ett intresse för att göra en egen grupp för dessa kameror. Att det finns grupp för Canon och Nikon är ju inte konstigt och t.o.m. Fuji har sin egen grupp men ingen Panasonic grupp alltså.

Skulle vara kul att få reda på om det finns en folkvilja :eek:) att starta en PANASONIC GRUPP

Mvh
Kent Janson
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag gillar Panasonic och Canon men även andra märken som jag inte använder.
En första fråga. Är det någon som lyckats med att använda sin Lumix-kamera i nätmöten med Zoom?
Med Canon EOS R funkar det bra för min del men inte med GH5. Zoom verkar hitta kameran men det blir ingen bild bara svart.
Jag börjar bli nojig och misstänker att Lumix-programmet inte gillar AMD-processorer utan endast funkar för Intel. Hoppas jag har fel.

Men bilden med EOS R i Zoom blir skitdålig, det blir nog lika bra/dåligt med en webkamera för några hundralappar som även tar upp ljudet.
 

Kjanson

Medlem
Räkna in mig som en GX80 ägare sedan över två år tillbaka….
Kul, vi får avvakta och se om det finns ett rätts å bra intresse för det känns inte motiverat om det blir som vissa grupper med t.ex. 4 medlemmar och 3 inlagda bilder utan lite mer får vi nog bli. Alla Panasonic modeller är det tänkt.
 

Kjanson

Medlem
Det finns två inaktiva m4/3-grupper (utskrivet som micro[...]) och det är ju främst Panasonic och Olympus.

Däremot finns det nog inget som omfattar de nya husen med L-fattning.
Alla Panasonic modeller är det tänkt att det skall gälla, från kompakt till fullformat och allt där emellan.
 

Kjanson

Medlem
Jag gillar Panasonic och Canon men även andra märken som jag inte använder.
En första fråga. Är det någon som lyckats med att använda sin Lumix-kamera i nätmöten med Zoom?
Med Canon EOS R funkar det bra för min del men inte med GH5. Zoom verkar hitta kameran men det blir ingen bild bara svart.
Jag börjar bli nojig och misstänker att Lumix-programmet inte gillar AMD-processorer utan endast funkar för Intel. Hoppas jag har fel.

Men bilden med EOS R i Zoom blir skitdålig, det blir nog lika bra/dåligt med en webkamera för några hundralappar som även tar upp ljudet.
Ledsen men här från mig finns ingen hjälp när det gäller dylika saker, det enda jag använder min dator till är bildbehandling och e-post...flåt!....glömde FS såklart :0)
 

mikoto

Aktiv medlem
En första fråga. Är det någon som lyckats med att använda sin Lumix-kamera i nätmöten med Zoom?
Med Canon EOS R funkar det bra för min del men inte med GH5. Zoom verkar hitta kameran men det blir ingen bild bara svart.
Jag börjar bli nojig och misstänker att Lumix-programmet inte gillar AMD-processorer utan endast funkar för Intel. Hoppas jag har fel.
Det låter ganska märkligt att den bara skulle fungera med Intel, det är nog någon annanstans mjukvaran bråkar. Tyvärr är ju webkamera programmet fortfarande en beta och inte skarp version så dessvärre är det inte helt pålitligt. Får du GH5an att fungera i något annat program? Tex windows inbyggda program "kamera"(bara söka i startmenyn)

Mjukvaran är ju en kompromiss egentligen dock, du får bara ut 720P som max från din GH5a, vilket iofs kan duga för att se dig tydligt. Men vill du ha bättre kvalitet och garanterat funktionalitet så borde du investera i en Elgato Cam Link, då får du ut 1080P eller tom 4K om du köper Cam Link 4K. Med beprövad mjukvara. Så kör du ut videon från kameran med HDMI.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Det låter ganska märkligt att den bara skulle fungera med Intel, det är nog någon annanstans mjukvaran bråkar. Tyvärr är ju webkamera programmet fortfarande en beta och inte skarp version så dessvärre är det inte helt pålitligt. Får du GH5an att fungera i något annat program? Tex windows inbyggda program "kamera"(bara söka i startmenyn)

Mjukvaran är ju en kompromiss egentligen dock, du får bara ut 720P som max från din GH5a, vilket iofs kan duga för att se dig tydligt. Men vill du ha bättre kvalitet och garanterat funktionalitet så borde du investera i en Elgato Cam Link, då får du ut 1080P eller tom 4K om du köper Cam Link 4K. Med beprövad mjukvara. Så kör du ut videon från kameran med HDMI.
OK.
Bra att veta. Jag nöjer mig med paddan i stället än så länge.
Om pandemin ebbar ut så att folk kan träffas så kanske behovet av nätmöten kan minska.
 

mikoto

Aktiv medlem
Värt att nämna om din EOS R där med är att när den används i webkamera läget så får du bara ut en upplösning av 1024*576 vilket antagligen är anledningen till att du tycker det ser lite dassigt ut. Så jämfört med de är 720P från Panasonic kamerorna rena lyxen!
 
ANNONS