Annons

PANIK!! Bilder i 40x60, 300dpi

Produkter
(logga in för att koppla)

Bee

Aktiv medlem
Hej!
Nu är det kris! Jag har fått en förfrågan från en stor kund som vill köpa flera av mina bilder. Problemet är att flera är tagna med min äldre kamera Canon 20D. En del är beskurna. Två stycken är tagna med min 5D och lite beskurna. Tyvärr är bara några tagna i raw.

Bilderna behöver vara i upplösningen 300dpi och storlek 40x60 (posters). Hur gör jag? Finns det något jag kan göra för att få upp storleken så att det fungerar? En del är inte större än 1,8Mb.

Det här kan bli något riktigt stort och bra för mig och mitt nystartade företag så jag vill verkligen inte missa tillfället! Bråttom är det också - deadline är nästa vecka.

Hur ska jag gå tillväga? Jag har Photoshop CS2.

Tack på förhand!
Bee

Re: Re: PANIK!! Bilder i 40x60, 300dpi

FILM) (ulltand skrev:
Det är väl bara att dra upp dom, och hoppas det kommer se bra ut.

Om jag väljer 40x60 i 300dpi och det ser bra ut på skärmen i 50%. Fungerar dte då? Bilderna ska skickas till England och måste vara tillräckligt bra första gången. Tror inte jag får en chans till att fixa till dom.

Mvh
Bee

En fråga: om det rör sig om posters, måste kunden prompt ha bilderna i 300 dpi? Jag föreställer mig att betraktningsavståndet knappast kommer att vara ett par decimeter om vi pratar om posters.

Kanske kan figur 2 på den här sidan ge dig en fingervisning om ungefär hur långt pixlarna räcker.

Köparen vill alltså ha bilder på 35MP.

Jag ser ingen annan lösning än att göra det han ber om. I vilket format vill han ha dom?

Som Ulf säger, vill kunden ha 40x60 i 300 dpi så är det väl bara att leverera det. Men den upplösningen från en fil som ursprungligen ligger på 1,8 megabyte betyder ju en interpolering av närmast astronomiska mått. Har svårt att tänka mig ens ett hyfsat resultat.

1,8 MB antar jag är jpeg-filens storlek? Hur stor är den öppen i photoshop (= tifstorleken)? 1,8 MB i jpeg är inte så vansinnigt lite.

Interpolering

Nu har jag köpt programmet Genuine Fractals Print Pro. Blir det rätt nu om jag först interpolerar i PS CS2 Raw så mycket det går och sedan i Genuine? Eller är det bättre att köra 4368x2912 i CS Raw och sedan interpolerar i Genuine?

Ledsen att jag stör igen, men det är känns väldigt viktigt att det blir rätt från början och att bilderna jag skickar iväg är tillräckligt bra första gången. Jag tänkte skicka iväg dom i tiff via ftp. Har inte fått besked om dom vill ha jpg eller tiff så det kanske är bäst att välja tiff.

Tack på förhand!
Bee

Ok, 1,8 mb jpeg är inte jättestort. Men en fil från min 9mpix-kamera i lägsta kompression väger 4,3 som jpeg och 26,1 öppet i photoshop.

Rubbet i genuine

Interpolera hela steget i genuine. Sedan kollar du i cs och lägger på lite skärpa (vet inte men jag skulle intiutivt betrakta skärpan i 50 % och använda en radie runt 1 +- 0,3)

Tack

så jättemycket!! Det uppskattas oerhört! Det kan bli något bra av det här bara kvalitén håller. Det är 15 bilder det är frågan om och 9 av dom är raw, en del tagna med 20D och några med 5D. Resten ligger på runt 3-6Mb varav en på 1.8Mb.

Jag är också lite orolig för att dom är lite korniga, vet inte hur knussliga dom är. Vore super om jag kunde få skicka en bild till någon av er experter för att kolla det.

Jag har sparat dom i TIFF och dom blev 120Mb styck! Vilket ju inte går att skicka till England så jag antar att jag måste spara dom i jpg.

Glada hälsningar!
Bee

Re: Tack

Bee skrev:
så jättemycket!! Det uppskattas oerhört! Det kan bli något bra av det här bara kvalitén håller. Det är 15 bilder det är frågan om och 9 av dom är raw, en del tagna med 20D och några med 5D. Resten ligger på runt 3-6Mb varav en på 1.8Mb.

Jag är också lite orolig för att dom är lite korniga, vet inte hur knussliga dom är. Vore super om jag kunde få skicka en bild till någon av er experter för att kolla det.

Jag har sparat dom i TIFF och dom blev 120Mb styck! Vilket ju inte går att skicka till England så jag antar att jag måste spara dom i jpg.

Glada hälsningar!
Bee

varför går dom itne att skicka via post till england?
dom rymms väl på en CD/DVD?

Re: Interpolering

Bee skrev:
Nu har jag köpt programmet Genuine Fractals Print Pro. Blir det rätt nu om jag först interpolerar i PS CS2 Raw så mycket det går och sedan i Genuine? Eller är det bättre att köra 4368x2912 i CS Raw och sedan interpolerar i Genuine?

Ledsen att jag stör igen, men det är känns väldigt viktigt att det blir rätt från början och att bilderna jag skickar iväg är tillräckligt bra första gången. Jag tänkte skicka iväg dom i tiff via ftp. Har inte fått besked om dom vill ha jpg eller tiff så det kanske är bäst att välja tiff.

Tack på förhand!
Bee

Från RAW gör dina inställningar som du ska föra över till TIFF

Gör sedan ALLA dina justeringar med färger,lager, kontrast, oskarp mask etc etc

Kör därefter Genuine Fractals din den storlek du önskar.

Spara i JPG eller TIFF

Lycka till

/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto