Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Stulna" bilder, tryckta i resekatalog.

Produkter
(logga in för att koppla)

Ibanez Magnus

Aktiv medlem
Hej.

Jag behöver lite råd och hjälp med hur jag skall agera mot att ett resebolag använder mina bilder i sina kataloger. Jag har inte sett katalogen än, men tydligen skall det vara flera stycken bilder i olika storlek, beskurna osv.
Här läst många såna här trådar här på Fotosidan, men aldrig riktigt tagit in det, då jag aldrig trodde att det skulle hända mig.

Detta är vad som hänt.
Jag hänger i alperna varje vinter för att ta skidbilder. Nu i vintras tog jag bilder på en engelsk kompis som åkare. Efter sessionen gav jag honom snabba, ofixade, lågupplösta jpg versioner av bilderna att ha för sig själv och kanske visa för sina vänner.

Men nu har han givit (eller sålt, jag vet inte) dom bilderna till det engelska resebolaget Erna Low och dom har tagit med flera av bilderna i nästa säsongs katalog (som redan är tryckt).
Eftersom att han måste ha gett bilderna till bolaget, så skrev jag "stulna", för det kanske man inte kan kalla det?

Jag har inte blivit tillfrågad, inte fått credit för att ha tagit bilderna, några skall vara beskurna osv. En annan engelsk kompis håller på att skicka mig ett ex av katalogen just nu.

Vad skall man göra i detta läge?
Jag vill inte ha mina bilder där och skulle dom frågat om dom fick köpa/använda dom, skulle jag sagt nej. Felet är väl att min kompis inte förstår ur det funkar med bilder, för som dom flesta andra så tror han säkert att dom är hans, för det är ju han på dom.
Jag har förklarat för honom at han bara fick ha bilderna till sig själv, inte lägga upp dom på nätet osv. Men att skrika på honom gör ju ingen nytta.

Så hur funkar det, borde inte bolaget ha erfarenheten eller skyldigheten att kolla upp var bilderna kommer ifrån? Kan jag kräva betalning för att mina bilder är använda och att jag inte står med? Eller ännu hellre, tvinga dom att dra tillbaka katalogen?
Jag bryr mig egentligen inte om pengarna, men vill att rätt skall vara rätt, och framförallt, inte ha mina bilder där.

Någon som vet hur man borde göra?


/Magnus
 
Så drar vi detta en gång till ;)

Du kan mycket väl fakturera bolaget som tryckt katalogen. Sedan får de driva in pengarna av din kompis, som brutit mot upphovsrätten. Vilket medför att din kompis inte längre vill vara din kompis...

Det här brukar aldrig bli bra, eller leda ut i något. Man måste var nog så tydlig när det gäller bilder som man ger bort (om man anser att man inte vill sprida dessa).

De har knappast någon skyldighet att dra in katalogen, men du kan som sagt begära ersättning. Sen är det upp till dem om de vill bestrida din faktura eller ej.

Du skriver att du inte vill ha bilderna där och att de borde frågat dig innan.

Ja, hurdå? Om din kompis inte sagt något om vem som fotograferat så kan de knappast ta kontakt med dig heller.
 
Jeppe skrev:
Så drar vi detta en gång till ;)

Du kan mycket väl fakturera bolaget som tryckt katalogen. Sedan får de driva in pengarna av din kompis, som brutit mot upphovsrätten. Vilket medför att din kompis inte längre vill vara din kompis...

Det här brukar aldrig bli bra, eller leda ut i något. Man måste var nog så tydlig när det gäller bilder som man ger bort (om man anser att man inte vill sprida dessa).

De har knappast någon skyldighet att dra in katalogen, men du kan som sagt begära ersättning. Sen är det upp till dem om de vill bestrida din faktura eller ej.

Du skriver att du inte vill ha bilderna där och att de borde frågat dig innan.

Ja, hurdå? Om din kompis inte sagt något om vem som fotograferat så kan de knappast ta kontakt med dig heller.

Tack för ditt svar.

Jag vet inte om han har sagt att jag är fotograf eller vad han sagt överhuvudtaget, men någon måste ju ha tagit bilderna. Och han, som helt ointresserad av foto har ju ingen aning om hur det funkar med bilder (även om jag var helt klar med att han bara fick ha bilderna till sig själv och att dom inte fick användas till något) men bolaget som tryckt massor av kataloger tidigare vet ju hur det funkar med bilder. Så man tycker ju att dom borde ha frågat vem som tagit dom och ifall det är okay att använda dom (för dom vet ju att det är så det funkar och bilder kan inte komma till utan att någon tagit dom) och min kompis vet hur man kontaktar mig.

Det kanske inte funkar så för ett bolag behöver fråga om var bilderna kommer ifrån om killen som lämnar in dom inte säger något, men det känns ju konstigt om det inte är så.
Min kompis kan ju inte ha tagit bilderna själv, det är ju omöjligt.
Dom vet ju troligen, efter som att dom haft bilder i alla andra kataloger dom gjort, hur det funkar med bilder, upphovsrätt osv.

Om min vän inte är min vän längre så får det vara så, för han har helt uppenbart inte bryt sig om att jag sa till honom att bilderna bara var till honom och inte fick användas till något.
Hans ”kåthet” att vara på skidbilder i en katalog var tydligen mycket starkare än hans respekt för vad jag sagt. Givetvis har vi inget kontrakt på vad som gäller, men man tycker ju att ord borde räcka.

Men som jag sa tidigare så bryr jag mig inte om ifall jag kan få pengar eller inte, men vill att både bolaget och min kompis får en knäpp på näsan, för man gör helt enkelt inte som dom gjort.

Om bolag fritt kan trycka och göra vad dom vill med bilder dom får av någon så har dom ju en ganska enkel väg att sno dom bilder dom vill ha, och det är ju läskigt.

Givetvis borde jag ha varit så tydlig att han inte fick bilderna alls, men man tror ju att folk fattar vad man säger till dom. Ofta är att ha bilder på sig själv att visa för polare åkarens ända "betalning" på en icke proffs nivå.
Men det gör ju inte bilderna hans.

/Magnus
 
Detta har inte direkt med sakfrågan att göra, men när man tar såpass bra skidbilder som du gör Magnus så kan du nog tjäna på att lägga på en digital stämpel.

Ex. ditt namn tvärs över bilderna med låg opacitet. Inte en liten i hörnet utan stort och fint och nästan genomskinligt. Inte så att du "förstör" bilderna, men så att alla förstår att det är skyddade bilder och vem som tagit dem. Då minskar risken att sånt här händer, hoppas jag. Dessutom ger det antagligen mer reklam till dig.
 
l-malmqvist skrev:
Detta har inte direkt med sakfrågan att göra, men när man tar såpass bra skidbilder som du gör Magnus så kan du nog tjäna på att lägga på en digital stämpel.

Ex. ditt namn tvärs över bilderna med låg opacitet. Inte en liten i hörnet utan stort och fint och nästan genomskinligt. Inte så att du "förstör" bilderna, men så att alla förstår att det är skyddade bilder och vem som tagit dem. Då minskar risken att sånt här händer, hoppas jag. Dessutom ger det antagligen mer reklam till dig.

Tack för ditt svar, Tove.
Det är en utmärkt ide och oftast gör jag så (om jag lägger upp dom på nätet eller skickar dom till någon, eller lägger upp dom i så låg upplösning att det blir kass att trycka dom).
Men nu gav jag bilderna till kompisen, så att han kunde skryta för pollare, och då är ju en logga inte så kul.

Troligen är det inte värt besväret att börja jaga någon, men det känns läskigt att företag kan ta saker så lätt. Man vill att dom skall få en knäpp på näsan, helt enkelt.

/Magnus
 
Jag förstår inte varför du inte frågar din kompis vad som hänt och vad han sagt till rese-bolaget när han gav dem bilderna. Det vore ju mycket naturligare att först göra det innan du börjar fråga helt utomstående personer.......
 
möjlighet

En del av mina vänner har blivit vänner genom att vi först bråkat, polemik i dagspress har gett mig ett par nya vänner, om än vi var fräna när vi debatterade.

Jag vet inte varför du inte vill att dom publicerar dina bilder; annars kan det ju vara ett bra tillfälle att sälja in bilder till nästa års katalog, du gör ju bra bilder.

Nu känner jag inte företaget, om det skulle vara uselt eller så.

Om dom inte reagerar positivt på det får du ju fundera på vad du gör. Men Jesper har ju verkligen klokt redogjort för hela dilemmat i så fall.

Guano happens!
 
Jeppe skrev:
Så drar vi detta en gång till ;)
...
Ja, hurdå? Om din kompis inte sagt något om vem som fotograferat så kan de knappast ta kontakt med dig heller.
Är inte rätt agerande i de flesta länder med upphovsrättslagstiftning att, om så är fallet, skaffa andra bilder till sin katalog?
 
fhe skrev:
Är inte rätt agerande i de flesta länder med upphovsrättslagstiftning att, om så är fallet, skaffa andra bilder till sin katalog?


Om kompisen sålt eller gett dem bilderna så är ju chansen mycket stor att kompisen också sagt att det var hans bilder.....

Innan han har frågat kompisen och/eller resebolaget så vet ju ingen här..
 
Lars Johnsson skrev:
Jag förstår inte varför du inte frågar din kompis vad som hänt och vad han sagt till rese-bolaget när han gav dem bilderna. Det vore ju mycket naturligare att först göra det innan du börjar fråga helt utomstående personer.......

Jo, jag har försökt få tag i honom, men han springer runt på Franska Rivieran och jobbar som byggarbetar där. Och är väldigt dålig på att svara på mail. Hans engelska telefon (mobil) har han inte med sig (har pratat med hans pappa, men han vet inte hur jag får tag i honom), och han kommer hem när det inte är mer jobb där nere.
Det var hans pappa som stolt berättade att kompisen var i Erna Low katalogen.

Bolaget är ett av Englands mest kända (kanske inte största, vet inte) och äldsta resebolag.

/Magnus
 
Lars Johnsson skrev:
Om kompisen sålt eller gett dem bilderna så är ju chansen mycket stor att kompisen också sagt att det var hans bilder.....

Innan han har frågat kompisen och/eller resebolaget så vet ju ingen här..

Jo, men bilderna kan ju inte vara hans, för det är ju han på dom. Någon måste ju ha tagit dom och det kan ju inte vara han.

/Magnus
 
Ibanez Magnus skrev:
Jo, men bilderna kan ju inte vara hans, för det är ju han på dom. Någon måste ju ha tagit dom och det kan ju inte vara han.

/Magnus


Klart att de kan vara hans bilder ändå. Jag har bilder som jag är med på och de är mina.
Att man har rättigheterna och äger bilderna innebär inte automatiskt att man måste ha varit fotografen och tagit bilderna.

Sen är det ju ofta mycket svårt att se på skidbilder vem det är som finns bakom glasögon och kläder........
 
1) Var glad åt at dina bilder exponeras i ett sådant forum som en stor resekatalog. Bättre merit är svårt att tänka sig om du vill fota skidbilder etc på uppdrag.

2) Ring till katalogföretaget och förklara hur det ligger till. Låt dem svara dig istället.
antingen
a) så harvar de in sig själva i någon förklaring som gör det lätt att skicka en rejält saltad faktura i slutändan.
eller
b) så inser de vad som hänt och erbjuder sig att kompensera dig, antingen med pengar och kanske att de köper ett uppdrag av dig till nästa års katalog...

3) ge dig inte, snacka med katalogföretaget, bry dig inte om din polare. Brydde han inte sig om vad gällde innan lär han inte göra det nu. Dessutom är den diskussionen katalogföretagets problem.
Se till att du får betalt och erkännande.

4) J_ligt juste shots, me liky liky =)
 
Tänkte bara följa upp detta lite.

Jag bestämde mig för att helt enkelt strunta i det, men fick för ett tag sen se deras katalog (och hemsida), och då tänkte jag att jag inte skulle strunta i det längre.

Det visade sig vara ca 10 bilder som stulits och används på 15-16 ställe i deras 164 sidor katalog. Det är allt från helsida bilder till mindre.
Såg också att dom använder en färg ändrad version av en av mina bilder som site-huvud på sin hemsida. En bild hade jag kunnat släppa, men detta är i lite för stor omfattning för att vara roligt.

Nu tänker jag göra något åt detta.
Så här får det fan inte gå till.

Fortsättning följer.

/Magnus

Här är katalogen (man måste registrera sig för att kunna se den).
Bland annat är den första helsida bilden min, fast dom har spegelvänt den.
http://www.ernalow.co.uk/ebrochure.aspx

Här är hemsidan med min bild längst upp.
http://www.ernalow.co.uk
 
Det blir dyrt för dem, det här. Ge dig nu inte bara..och ta ingen skitersättning (ursäkta uttrycket). Kanske dax att ta hjälp av Staffan Teste.
 
Jeppe skrev:
Det blir dyrt för dem, det här. Ge dig nu inte bara..och ta ingen skitersättning (ursäkta uttrycket). Kanske dax att ta hjälp av Staffan Teste.

Tack för ditt inlägg.

Svårt att veta hur och vad man gör nu.
Men det känns som om deras övertramp är ett par steg för stort för att man bara skall le fånigt och glömma det.

Jag skrev en mail till Staffan här på sidan, så jag får hoppas att han har tid att titta på det.

Jag har tagit skärmdumpar på allt och har raw formaten på alla bilder dom använt.

Är det något mer man kan göra?

/Magnus
 
Ibanez Magnus skrev:

Efter sessionen gav jag honom snabba, ofixade, lågupplösta jpg versioner av bilderna att ha för sig själv och kanske visa för sina vänner.

/Magnus

Är du helt säker på att var införståd i att han inte fick använda bilderna till något annat?
Vid en ev. rättslig prövning så måste du väl bevisa det. Han kan ju i sin tur hävda att han fick bilderna som ersättning för modelluppdraget.


/André
 
Re: Re: "Stulna" bilder, tryckta i resekatalog.

Lowrider skrev:
Är du helt säker på att var införståd i att han inte fick använda bilderna till något annat?
Vid en ev. rättslig prövning så måste du väl bevisa det. Han kan ju i sin tur hävda att han fick bilderna som ersättning för modelluppdraget.


/André

Jo, jag är säker på vad jag sade till honom, men är medveten om att det är ord mot ord ifall det kommer till det. Det är givetvis omöjligt att bevisa vad som sagts.
Det är väl troligen inget som betyder något, men jag har massor av andra modeller som jag sagt samma sak till, som kan intyga det, och det gör ju om inget annat det mindre sannolikt att jag skulle ha sagt något annat till honom.

Men som sagt, jag vet inte alls hur det funkar med bildrättigheter osv.
Jag har pratat med några proffs fotografer inom skidbranschen (liknade bilder och liknande saker dom jobbar mot, resebolag osv) och enligt alla skall det inte spela någon roll vad jag sagt eller inte sagt till skidåkaren, bilderna och rätten till om dom får användas eller inte är min/mina i alla fall.

Man vet ju ingenting, väldigt irriterande.

/Magnus
 
ANNONS