Annons

Panik. Problem med bilder/filer.

Produkter
(logga in för att koppla)

Dykhjelm

Aktiv medlem
Hittade en mapp med några bilder som var devis helt svarta. Inga viktiga bilder så jag tog bort dom.
Men nu har jag hittat en mapp till med 66 bilder från New York. 7 bilder är helt ok. 6 bilder är mer eller mindre svarta i underkant. Resten av bilderna går inte att öppna då Photoshop påstår att det inte är rätt typ av dokument.
Alla bilder är NEF-filer tagna med en Nikon D700.
Övriga mappar från NY är helt OK. Så här var det inte från början. Vad kan ha hänt? Går dom att återskapa? Felet finns också på mina back-up diskar skapade med GoodSync.
 
Testa om de går att öppna i någon annan dator, men annars är det ju tyvärr så att om originalfilerna gått sönder och backup görs genom synkning så kommer de trasiga filerna att hamna i backupen också.

Jag kör dels backup genom filsynk, men också med Windows backupfunktionen som sparar filerna vid olika tidpunkter så att jag kan hoppa tillbaks till en fungerande fil om den skulle gå sönder.
 
Testa om de går att öppna i någon annan dator, men annars är det ju tyvärr så att om originalfilerna gått sönder och backup görs genom synkning så kommer de trasiga filerna att hamna i backupen också.

Jag kör dels backup genom filsynk, men också med Windows backupfunktionen som sparar filerna vid olika tidpunkter så att jag kan hoppa tillbaks till en fungerande fil om den skulle gå sönder.

Har provat med 2 andra datorer och annan version av PS, men det hjälper inte.
Men har hittat bilderna på en hårddisk som blev över vid uppdatering av min dator (byte till SSD och större diskar.)

Men detta får inte hända igen om filerna inte går att återskapa.
 
ANNONS