Annons

Panik

Produkter
(logga in för att koppla)
Tror jag ska vara en duktig flicka och plocka fram instruktionsboken :)

Ja där kan du nog läsa dig till vad det innebär ordentligt också. Ofta finns mer än 2 lägen. Flerzon / zon / spot brukar förekomma. Mittalternativet kan fungera bra i detta fallet. Det viktiga är ju att inte fönstret hamnar inom mätningen. Har man spot KAN man ju också råka sikta tex på brudgummens mörka kostym och få taskig exponering på den vita klänningen. Kolla hela tiden displayen så du kan se hur det går och kompensera därefter är tipset.
 
Klippt från en sida:
"Kontrollbehov? Spotmätning kräver en del tänkande och mycket övning..."

Tror det där blir för komplicerat för mig.. men nu har jag vridit knappen till spotmätning och undrar nu vad som var standard (innan jag vred)?
 
Klippt från en sida:
"Kontrollbehov? Spotmätning kräver en del tänkande och mycket övning..."

Tror det där blir för komplicerat för mig.. men nu har jag vridit knappen till spotmätning och undrar nu vad som var standard (innan jag vred)?

All fotografering kräver övning, så det säger inte så mycket i sig.
Vad har du för alternativ att välja på. Förmodligen har du en symbol som visar en punkt, en mindre cirkel och kanske en större ruta. Du ska nog ha den på så mycket som möjligt. (Alltså rutan om det ser ur så.)

Bara en spontan tanke - för mig är det betydligt mer avancerat att köra helmanuellt... Ett enklare alternativ är ju också ren exponeringskompensation.
 
Att använda bara jpeg och dessutom inte högsta upplösningen låter i mina öron minst sagt riskabelt. Du minskar bara marginalerna mot vinsten av lite minnesplats. Tänk om du tar värdens lyckoskott. Brudparet och halva Sveriges befolkning vill köpa en 50x70 förstoring för tusen spänn styck. Inte kul att säga "tyvärr, det går inte, jag plåtade med för låg upplösning...". ;) Hoppas att "glimten i ögat" gick fram. Jag skojar givetvis lite om förstoringen, men inte om de första meningarna...
 
Att använda bara jpeg och dessutom inte högsta upplösningen låter i mina öron minst sagt riskabelt. Du minskar bara marginalerna mot vinsten av lite minnesplats. Tänk om du tar värdens lyckoskott. Brudparet och halva Sveriges befolkning vill köpa en 50x70 förstoring för tusen spänn styck. Inte kul att säga "tyvärr, det går inte, jag plåtade med för låg upplösning...". ;) Hoppas att "glimten i ögat" gick fram. Jag skojar givetvis lite om förstoringen, men inte om de första meningarna...[/QUOTE

Nu fattar jag inte riktigt. Vad räknas som högsta upplösning.. är det maximal storlek på bilden i valet bildstorlek.... eller jpg hög?
 
Jag kan inte Nikon men jag misstänker att det är båda. Alltså maximal storlek och "jpeg-fine" eller "hög" om det är högsta valet.
 
Vad jag hört så ska det inte synas så mycket skillnad på bilderna om man inte ska skriva ut dem... i större format då.

Hur vet du vilka du vill skriva ut i större format då? :)
Och du kanske vill beskära bilden.
Dessutom känns det i mina ögon fel att inte utnyttja kamerans fulla kapacitet, iaf på något så viktigt som ett bröllop.
Men det är du som bestämmer. :)
 
Det är riktigt. Om du bara ska skriva ut i mindre storlek, eller bara visa på datorn, så ser du knappast någon skillnad. Men vet du att du aldrig kommer att vilja göra en förstoring av bilderna du kommer att ta? Som sagt, du minskar marginalerna och möjligheterna bara för att spara lite minne.

Tillägg: Bildstorlek bestämmer antal pixlar i höjd och bredd på bilden, bildkvalité brukar påverka graden av jpeg-kompression. Min rekommendation är att köra på max, och helst raw. Du kan alltid skapa lågupplösta jpeg av dina raw-filer men inte tvärtom...

Edit: lite sen där... ;)
 
Jag testade nu med det största formatet, högsta kvallan på jpg och raw.. det blev kring 14 mb/bildpar. Så om man räknar kring 15 mb så borde det ändå få plats ganska många bilder.
Jag har ju inte för avsikt att stå och knäppa kort hela tiden... det vore ju väldigt störande. Jag ska bara fota under själva vigseln och inte efteråt. (Då tar andra vid).
 
.....
Ang RAW så är jag rädd att bilderna blir dåliga pga att jag inte kan fixa dem. Om jag tar en bild som blir jättebra i jpg och vill att den ska bli lika bra i RAW.. hur gör jag då.. klickar på auto i programmet... eller?
Jag har laddat ner wiew NX 2..

Träning, och du kan alltid ta hjälp av andra att fixa bilderna. Gå tex med i en fotoklubb om du inte redan är med i en, där kan de säkert ordna en billig/gratis kurs. Och du kan säkert få hjälp.
Gå till yrkesredigerare kostar lite, men har du någon toppenbild som kräver omfattande redigering kan du alltid kosta på proffshjälp med just den bilden. Även härigenom kan diu kanske hitta någon duktig som kan hjälpa. Jag är själv ganska ny på RAW, men kör på och lär mig allteftersom.

Men kör du enbart JPG blir det svårare att rädda bilder som är felexponerade, men i övrigt perfekta drömbilden.
 
Funderade lite på din osäkerhet kring exponeringen med fönster och allt.
Det verkar vanskligt att använda manuell inställning om du inte är van vid det. Som någon skrev så är ju risken att du glömemr bort exponeringsmätaren och bara plåtar på.

Vissa kemeror har ju möjlighet att ställa in så att kameran gafflar exponeringen. Den tar tre bilder i snabb följd med olika exponering. De är väl mest avsett för att kunna göra HDR-bilder. Men borde också kunna användas för att öka chanserna för en lyckad exponering. Ingen aning om vad din kamera klarar i den vägen. Men en tips att fundera på? Då skulle du kunna köra på i Av-läge och ha lite säkerhetsmarginaler för "fönsterolyckor" mm.


Petter ...
 
Har just varit där med sonen som modell och fotat i bländarprio.. det funkar helt klart bäst. Sen så tog jag en del bilder med bländare 3,5 och 4,5 också och det funkade hur bra som helst.
Dagens lärdom... Ta av mig skorna och gå i strumplästen.

Ang RAW så är jag rädd att bilderna blir dåliga pga att jag inte kan fixa dem. Om jag tar en bild som blir jättebra i jpg och vill att den ska bli lika bra i RAW.. hur gör jag då.. klickar på auto i programmet... eller?
Jag har laddat ner wiew NX 2..

Du måste inte fixa raw filer.
Men du kan om du vill/behövs göra det.
Har du startat wiew NX ??
Du konverterar enkelt raw filer till jpg med några enkla knapptryckningar i programet. (Du måste inte finjustera dem)
Där kan du även sortera filer på ett smidigt sätt. Du kan titta igen alla bilder o märka dem med färg eller betyg.

Enkelt uttryck kan man säga så här: Ingen risk att raw filen inte blir lika bra som jpg filen. För jpg filen tillverkar kameran av raw filen som sedan slängs bort i samma ögonblick som jpg filen sparas på minneskortet. (raw fil kallas för digitalt negativ)
 
Jag testade nu med det största formatet, högsta kvallan på jpg och raw.. det blev kring 14 mb/bildpar. Så om man räknar kring 15 mb så borde det ändå få plats ganska många bilder.
Jag har ju inte för avsikt att stå och knäppa kort hela tiden... det vore ju väldigt störande. Jag ska bara fota under själva vigseln och inte efteråt. (Då tar andra vid).
Tycker jag är en klok tanke.
Man måste hinna gråta lite också...
300 bilder räcker mer än väl
 
Ja, hur många brudpar tycker det är värt att hyra in en proffsfotograf till vigselakten?

Det har jag förstås ingen aning om, men bara för att man anlitar en professionell fotograf så kan man inte vara säker på att man får de bilder man vill ha.

Min svåger gifte sig i somras och bad först mig att stå för fotograferandet. Jag svarade att jag helst inte ville stå för de "officiella" bröllopsfotografierna, men gärna fotograferade efter vigseln (miljöbilder, risgrynskastning och sånt) samt på bröllopsmiddagen. Jag förklarade att jag inte kände mig bekväm med den ambitionsnivå på bilder som jag trodde att brudparet förväntade sig. Svågern förstod och anlitade en professionell bröllopsfotograf.

Efter bröllopet när vi gick igenom bilderna, så tyckte svågern och hans nyblivna fru att mina bilder var bättre än den anlitade bröllopsfotografens. Det betyder förstås inte att de hade fått bättre "officiella" bröllopsbilder om jag hade tagit dem, men de var trots allt lite besvikna på de bilder de fått.

Nu så här efteråt ångrar jag lite att jag "tvingade" svågern att lägga ut pengar på att anlita en fotograf. Jag tror att brudparet hade blivit nöjda med bilderna om jag hade tagit dem, bara vi var överens i förväg om ambitionsnivån.

Sålunda tror jag inte att det finns så jättestor anledning till panik i trådskaparens fall. Det är, som flera andra påpekat, bra att prata igenom läget med brudparet och förklara ungefär vilken kompetens man tror sig ha, och sen göra sitt bästa.
 
Nu vet jag att du inte ska ta kort under själva middagen, men ett bra tips är engångskameror! Visst bilderna blir kanske inte superbra, men gästerna tar oftast ganska roliga bilder, och bäst av allt: De kan inte raderas :)

Köp ett gäng kameror och lämna några st på borden. Detta gör man några ggr. under kvällen. Det är ingen mening att lägga ut alla på en gång, då filmen annars tar slut ganska kvickt. Det är väldigt skönt att veta att man får lite kort på brudvalsen, tårtan och när familjens fyllo ramlar ner för trappan.

Visst har många med sig en kamera, men problemet är att få tag på dessa bilder. Det alltid nån som råkar radera, inte fattar att man kan skicka bilder eller andra s.k. problem.
 
Nu har jag försökt fixa lite med bilderna som jag tog igår. Ser dock att det är ganska mycket brus i bilderna... det önskar man ju att man slapp.
 
ANNONS