ZinneD
Aktiv medlem
Bokehpanorama? Blir lite undrande här, bokeh är ju en helt annan sak, vad är ett bokehpanorama
Som nämndes tidigare i tråden, kolla upp "Brenizer effect". I mitt tycke ett mycket intressant sätt att plåta med kort skärpedjup.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bokehpanorama? Blir lite undrande här, bokeh är ju en helt annan sak, vad är ett bokehpanorama
Okej, nytt för mig. Ser ut som något taget med mellanformatare, då kanske man kan få så där kort skärpedjup. Lite förvirrande till förstone att kalla det panorama, fast den bakomliggande tekniken är samma så det kanske är rätt.
Jag tror du är för "snål" vad gäller överlappen. Prova med 30-40 %
Sen skriver du att du rör dig så lite som möjligt. Inte bra ! Prova att vrida kroppen tillsammans med kameran.
Inte fötterna, dom ska stå kvar på samma ställe![]()
Du behöver inget panoramahuvud till den typen av bilder du visade. Bara om du har något du vill få med i förgrunden, du behövs ett panohuvud.
Men allt blir ju enklare med panoramahuvud och ett bra stativ. Använder alltid det själv, men det är jag det !
Men oj, nu fungerade det ju! Jag vet faktiskt inte vad jag gjorde annorlunda den här gången (provade alla möjliga alternativ förra gången), men helt plötsligt blev det bra... Jätteskumt!
Men nästa gång det krånglar så ska jag prova med Hugin eller det andra programmet som nämndes. Ska testa dem med bokehpanorama-bilden som blev dålig också.
Fantastiskt fin bild. Lite OT, men får man fråga var den är tagen någonstans?
/P