Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Pappersfrågor Lexmark Pinnacle Pro 901

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag har en Lexmark Pinnacle Pro 901 och nu har fotopapperet tagit slut! Detta är min första fotoskrivare så jag har inte så bra koll på det där med papper...

Är det så att olika papper fungerar olika bra med olika skrivare eller är det generellt så att bra papper är bra och dåliga papper är dåliga? Finns det test där de jämför olika papper i olika skrivare?

Sedan undrar jag lite över det med profiler till olika papper också, hur stor roll spelar det? Till exempel glättat fotopapper finns ju från olika tillverkare, behövs det profiler till dem eller räcker det med standardprofilen i skrivaren? Sedan antar jag att det spelar större roll med mer speciella papper som Ilford och liknande som fine art-papper?

Ingen som har koll på läget? :)

Hej !

Vill man inte krångla med utskriftskvalitet så är det bara att använda tillverkarens
papper med rätt inställning, då bör det fungera bra.

Andra papper kan mycket väl fungera, men det vet man inte innan test, de beter sej olika.

Använder man sen andra färgfabrikat så blir det än mer spännande...........

En del tillverkare ex ilford har nerladdningsbara profiler för deras papper till ett antal skrivare, kolla att din finns innan något större inköp.

Annars är lösningen för detta är att göra egna färprofiler för sin kombination, antingen via någon
leverantör, ex profiler.nu , det finns flera andra, eller själv ex med colormunki.

--så gör man inga större utskriftsmängder så gå till baks till första meningen .........

//Magnus

Ok, tack!

Så det vettigaste kanske är att köra på Lexmarks eget PerfectFinish papper?

http://www.netonnet.se/art/dator/papper/fotopapper-a4?BrandFilter=Lexmark&PriceFilter=

Är det någon som har erfarenhet av det? (Hur stor roll spelar det i sammanhanget?)

Att göra egna profiler hade jag inte tänkt. Ilford har profiler till två olika Lexmark-skrivare (av 50 olika modeller...) på sin sida varav den ena använder samma bläckpatroner som min, men jag antar att man inte kan räkna med att det ska stämma bara för det?

Alla papper är olika, mer eller mindre, och profilen bestämmer tillsammans med
mediainställningen (pappersvalet) färgmängd och hur de blandas för att ge önskad nyans.
Jo, profilen har stor inverkan.

Givetvis, bra papper är bra och däligt papper är dåligt,
Gott kaffe är gott och ..............

Det beror på vad man menar, bra kan ju vara bra yta, hög fägmättnad osv men även
lång livslängd, dvs en kombination som ger kanonbra bild är inte automatiskt den mest hållbara.

Möjligt att det finns något sånt test, jag har inte sett nått. Det blir rätt många kombinationer.

Köp något provpack och testa, kan du tänka dej att gå lite utomlands så är här ett
förslag:
http://www.marrutt.com/lyson-starter-media-pack.php

kolla även priser på Ilfordpapper innan du köper från scnd eller cyber.

//MW

Ok, tack för tipset!

Lite olika papper på väg nu, både Lexmarks egna och testpaketet du tipsade om. Det kanske blir något annat också senare!

Edit: Marrutt.com erbjuder ett gratis testpaket med tre olika A4 från Ilford :)

Nu har jag fått både Lexmarks eget Perfect Finish i A4 och 10X15 och fyra paket med olika A4 från Marrutt nästan gratis!

Marrutt-papperen har jag inte hunnit testa än, men när jag skriver ut på Lexmarks tycker jag att den verkar dra på mättnad och kontrast en hel del jämfört med andra papper jag testat när jag använder profilen för det papperet.

Det lutar åt att köpa en kalibrator ändå, det är ju hoplöst att försöka hålla på med deras egna profiler....

ANNONS
Götaplatsens Foto