Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Papperskopier från raw

Produkter
(logga in för att koppla)

kungsfågeln45

Ny medlem
Jag skall gå över till raw från jpeg. Nu undrar jag var jag framkallar från raw. När det gäller jpeg så kan man skicka över nätet och få hem papperskopierna. Det varkar inte gå med raw,kanske för att filerna är större. Hur gör man?

Det har inte med storleken på filerna utan det är för att raw är olika för olika tillverkare och även olika kameramodeller. Så du måste konvertera från raw till jpeg eller tiff innan du kan skicka iväg bilden. Om du ändå bara tar bilden direkt från kameran och skickar direkt till utskrift så är det tveksamt om du vinner något på att inte ta jpeg direkt i kameran.

Precis! Föredelen med raw är att du vinner mycket frihet i din bildbehandling, nackdelen är att du måste bildbehandla varje bild för att den skall bli bra.
/N

Skall man skicka till externt labb så får man nog omvandla till JPG.
Nu finns det andra fördelar med att fota i raw och redigera bilden till JPG själv efteråt men jag skall inte starta någon Raw-JPG debatt här.
Det finns tillräckligt med den typen av diskussioner på Fotosidan för den som är intresserad.
Vad som är intressant är att moderna kameror tar bilder med betydligt större färgrymd än vad som ryms i sRGB och en 8-bitars JPG. Kräver att man fotar i RAw och har Adobe RGB inställt som färgrymd.
En modern inkjet kan också skriva ut en bild med betydligt större färgrymd än sRGB.
I t.ex Lightroom kan man skriva ut direkt från en raw-bild med 16-bitarsfärg och direkt från ProPhoto RGB. Alltså behålls kamerans färginformation från Adobe RGB och skrivaren kan återge de färger och nyanser den mäktar med.
Skulle detta först tryckas ner i sRGB så försvinner en del av färgerna och nyanserna som kameran fångat.

Precis! Föredelen med raw är att du vinner mycket frihet i din bildbehandling, nackdelen är att du måste bildbehandla varje bild för att den skall bli bra.
/N

Håller inte med att du måste bildbehandla. Precis som man kan acceptera kamerans tolkning av sensordatan och översättning till JPG så kan man låta bildbehandlingsprogrammets tolkning och översättning råda.

Däremot, om du vill dra nytta av fördelarna med RAW, ja då krävs det lite justeringar.

ANNONS
Götaplatsens Foto