BIF-BigFoot skrev:
Det är utsidan som är svart..
Förlåt, jag såg i syne igår kväll. Trots att jag läste ditt inlägg två gånger tyckte jag det stog Svart/Svart på sista raden. Nu är jag med i leken igen.
Kan man säga så här att med Vitt / Svart paraply behöver man en kraftigare blixt än med Silver / Svart ?
Ja, silver är bättre reflekterande och sålunda förlorar du lite mer ljus om du använder vit insida för reflektion. Jag har inte något reflekterande vitt paraply, men jag gjorde precis ett snabbt test med en reflektorskärm och en blixt. Jag orkade inte rigga upp studioblixt så jag satte bara en SB-800 på ett litet stativ.
När jag studsade blixten i den vita sidan fick jag bländare f/6.3 och med en silver eller guld-sida fick jag f/9, skillnaden var alltså ett helt bländarsteg i ljusförlust.
Bytte jag ut reflektorskärmen mot en diffuseringsskärm (liknande vitt nylon som vita genomlysningsparaplyer har) och flyttade blixten bakom motivet (samma avstånd mellan mätare och skärm dock) så fick jag bländare f/8.
Nu är det här inte helt jämförbart för skärmarna är platta och ett paraply "fokuserar" ljuskällan när du studsar i dem, men det ger en fingervisning. Det är inga enorma skillnader i ljusnivåer.
I detta kitet använder man ju sin vanliga hot-shoe blixt istället för DYRA studioblixtar . Bör väll duga för hemma / amatörbruk.
Det kommer du långt med. Eftersom man ändå kör manuella inställningar på blixten kan du för en mycket billig penning hitta dig några gamla blixtar i någon fyndlåda. Du vill kunna ställa in styrkan på dem men annars behöver man inte så mycket mer.
Den stora skillnaden är att det är ofta lättare att reglera ljuset på studioblixtarna, de har enkla reglage för det. Det går också lätt att utlösa dem en och en för att mäta ljuset samt de har uttag för synksladdar och nästan alltid optisk slavtriggning. Vissa, men inte all, hot-shoe-blixtar har synksladduttag och optisk slavmöjlighet.
Men den absolut största skillnaden är inställningsljuset. Man kan se hur skuggor faller och att man lyser ut paraplyet och inget annat när man arbetar med dem. Med min SB-800 har jag ju iofs en motsvarande funktion där blixten kör en mycket svag och väldigt snabbt upprepande stroboskopblixt som varar så länge jag håller in knappen på den (upp till 3 sekunder) vilket nästan funkar som kontinuerligt ljus. På detta sätt kunde jag se att blixten bara träffade reflektor/diffuseringsskärmen och inget annat när jag testade nyss. Men det är ju få blixtar som har denna funktion och en SB-800 är inte direkt billig, det är nära på i klass med studioutrustning att köpa ett gäng sådana.
Edit: Såg att Göran hann nämna problemet med att skjuta utanför paraplyet medan jag var och riggade mitt test. Man kan inte se sådant med blotta ögat men det är klart, kör man digitalt kan man ta till knepet med att plåta blixten/paraplyet när den utlöses och se om den skjuter utanför. Märker man sedan upp hur långt blixten ska vara från paraplyet så har man löst det. Men med "riktiga" studioblixtar så slipper man mycket av dessa problem, tack vare inställningsljuset.
Arbetar man med saker dagligen vill man att det ska vara lättarbetat. Vill man spara pengar får man räkna med att göra lite själv och hitta på smarta lösningar. Men i slutändan gäller samma princip för alla, rådet jag fick i en bok "know your equipment".