Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Paraplyer för hemmastudio

Produkter
(logga in för att koppla)

BIF-BigFoot

Aktiv medlem
Jag har blivit lite sugen på paraplyer etc för enkel hemma studio men har upptäckt ett dilemma.

Vad blir skillnaderna / vad är bäst mellan följande:

Insida / Utsida
--------/--------
Vit / Vit
Vit / Svart
Silver / Svart

Var har du hittat paraplyer med svart insida för fotobruk? Låter lite underligt i mina öron men man har alltid något nytt att lära.

Paraplyer som är vita på bägge sidor används att skjuta blixten igenom. Tanken är att man får en större ljuskälla, samma idé som med en softbox, ställa en vit genomskinlig skärm framför eller tom hänga upp ett lakan. Den "nya" ljuskällan blir det upplysta paraplyet.

Den andra varianten av paraplyer är de som reflekterar. Här är det huvusakligen insidan som räknas. Dessa är oftast silver eller guld men även vita finns. Utsidan kan vara svart eller vit men det finns vändbara, dvs att tyget går att vända på paraplyet, oftast silver/guld/vit i någon kombination (jag har inte sett något vändbart med svart som kombination).

Silver ger mer riktat, lite hårdare ljus, vitt reflekterat mer diffust. Guld ger som silver riktat men varmare i tonen.

Vilket tycker man bäst om? Ja, det är nog mycket en smakfråga.

Av dina tre alternativ skulle jag personligen satsat på helvita och skjuta ljuset igenom.

Det är utsidan som är svart..
Typ denna: http://www.scandinavianphoto.se/?42231

Kan man säga så här att med Vitt / Svart paraply behöver man en kraftigare blixt än med Silver / Svart ?

Anledninen till dessa frågot är att jag hittat ett hemmastudiokit på tradera typ denna:
http://www.tradera.com/auction/aid_15553162

Det fanns ett identiskt kit men med silver / svart paraply så det är anledningen till frågan.

I detta kitet använder man ju sin vanliga hot-shoe blixt istället för DYRA studioblixtar . Bör väll duga för hemma / amatörbruk.

Risken för störande ströljus är störst när man slår ljuset igenom ett vitt paraply. Det går ju inte att träffa paraplyet exakt, och om man får lite ljus utanför så kan det ge upphov till lustiga reflexer i ljusbilden, allt beroende på hur rummet ser ut. Små rum = störst problem.
Av det skälet föredrar jag vit-svarta paraplyer vid snabba uppställningar. Då riktas blixten från motivet, och sidoljuset ställer inte till lika mycket problem.
Sen kan man ju i och för sig använda vit-vita paraplyer åt båda hållen, men det kräver dubbelt så starkt ljus.

BIF-BigFoot skrev:
Det är utsidan som är svart..
Förlåt, jag såg i syne igår kväll. Trots att jag läste ditt inlägg två gånger tyckte jag det stog Svart/Svart på sista raden. Nu är jag med i leken igen.

Kan man säga så här att med Vitt / Svart paraply behöver man en kraftigare blixt än med Silver / Svart ?
Ja, silver är bättre reflekterande och sålunda förlorar du lite mer ljus om du använder vit insida för reflektion. Jag har inte något reflekterande vitt paraply, men jag gjorde precis ett snabbt test med en reflektorskärm och en blixt. Jag orkade inte rigga upp studioblixt så jag satte bara en SB-800 på ett litet stativ.

När jag studsade blixten i den vita sidan fick jag bländare f/6.3 och med en silver eller guld-sida fick jag f/9, skillnaden var alltså ett helt bländarsteg i ljusförlust.

Bytte jag ut reflektorskärmen mot en diffuseringsskärm (liknande vitt nylon som vita genomlysningsparaplyer har) och flyttade blixten bakom motivet (samma avstånd mellan mätare och skärm dock) så fick jag bländare f/8.

Nu är det här inte helt jämförbart för skärmarna är platta och ett paraply "fokuserar" ljuskällan när du studsar i dem, men det ger en fingervisning. Det är inga enorma skillnader i ljusnivåer.

I detta kitet använder man ju sin vanliga hot-shoe blixt istället för DYRA studioblixtar . Bör väll duga för hemma / amatörbruk.
Det kommer du långt med. Eftersom man ändå kör manuella inställningar på blixten kan du för en mycket billig penning hitta dig några gamla blixtar i någon fyndlåda. Du vill kunna ställa in styrkan på dem men annars behöver man inte så mycket mer.

Den stora skillnaden är att det är ofta lättare att reglera ljuset på studioblixtarna, de har enkla reglage för det. Det går också lätt att utlösa dem en och en för att mäta ljuset samt de har uttag för synksladdar och nästan alltid optisk slavtriggning. Vissa, men inte all, hot-shoe-blixtar har synksladduttag och optisk slavmöjlighet.

Men den absolut största skillnaden är inställningsljuset. Man kan se hur skuggor faller och att man lyser ut paraplyet och inget annat när man arbetar med dem. Med min SB-800 har jag ju iofs en motsvarande funktion där blixten kör en mycket svag och väldigt snabbt upprepande stroboskopblixt som varar så länge jag håller in knappen på den (upp till 3 sekunder) vilket nästan funkar som kontinuerligt ljus. På detta sätt kunde jag se att blixten bara träffade reflektor/diffuseringsskärmen och inget annat när jag testade nyss. Men det är ju få blixtar som har denna funktion och en SB-800 är inte direkt billig, det är nära på i klass med studioutrustning att köpa ett gäng sådana.

Edit: Såg att Göran hann nämna problemet med att skjuta utanför paraplyet medan jag var och riggade mitt test. Man kan inte se sådant med blotta ögat men det är klart, kör man digitalt kan man ta till knepet med att plåta blixten/paraplyet när den utlöses och se om den skjuter utanför. Märker man sedan upp hur långt blixten ska vara från paraplyet så har man löst det. Men med "riktiga" studioblixtar så slipper man mycket av dessa problem, tack vare inställningsljuset.

Arbetar man med saker dagligen vill man att det ska vara lättarbetat. Vill man spara pengar får man räkna med att göra lite själv och hitta på smarta lösningar. Men i slutändan gäller samma princip för alla, rådet jag fick i en bok "know your equipment".

Senast ändrad:
Tack för alla svar..
Då jag bara provat studio en gång och inte ville kasta ut en massa pengar tyckte jag detta verkade vara en kul grej som kanske inte kommer användas så mycket., Men i.o.m. att jag redan har en SB-800 så är det ju bara en 6-700 kr som det kostar och det kommer man inte långt med om man skall ha en riktig blixt.

En annan skillnad är att vitt sänker färgtemperaturen något medan silver kan höja den.

vill rekommendera en sajt:
http://www.oklahomo.dk/kaffebrus/

denna säljer för väldigt humana priser och frakten är inlkuderad i priset... helt klart bra priser.

säljer ochså 3 olika sett med det du efterfrågar... dvs stativ, hotshoe-fäste med fäste för paraply + paraply.

ANNONS
Götaplatsens Foto