Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Passar objektiven till flera olika märken??

Produkter
(logga in för att koppla)

ducce_1

Ny medlem
Helt ny på detta område och undrar om ett objektiv passar till flera olika märken av kameror, eller om de endast passar ett märke/modell?? Anledningen till att jag undrar är att jag har en Minolta Dynax 4 analog med 2 objektiv till, och funderar nu på att byta till en digital systemkamera, typ Canon Eos 350D och undrar om objektiven går att använda till den digitala kameran.
Tacksam för svar! :)

Nej de är tillverkarspecifika

Till och med så att äldre canon gluggar inte funkar med nyare kameror.

Nikon och Fuji har samma fattning och det fanns en Kodakkamera som man kunde köpa med antingen canon eller nikon fattning om jag inte missminner mig. jag tror att sony har minolta fattning men det vet jag inte.

Annars är bajonetten tillverkar unik.

Sony har samma fattning som Minolta då Sony köpte Minoltas kameradivision för ett tag sen. För övrigt tycker jag att det vore en bra ide för Andreas att byta system till Canon, det hade jag själv gjort om jag inte hade så nycket Minoltaprylar.

Anders (som envisas att gräva ner sig i Sony/Minolta träsket)

Förmodligen får du väldigt dåligt betalt för en analog Dynax 4, så risken är väl stor att du behåller i ren ilska över skambud...

Du skriver inte vilka objektiv du har, men om det är bra grejor kan det vara idé att titta på en KonicaMinolta (eller Sony) för att kunna behålla objektiven.

Förmodligen vill du ändå köpa ett "kitobjektiv" till en ny digital systemkamera, av två anledningar. Dels är sensorn (på de allra flesta) så mycket mindre att du behöver kortare brännvidd för att få lika vid bildvinkel, dels brukar priset på hus+kitobjektiv vara obetydligt högre än pris på bara hus.

I största allmänhet tycker jag att du kan strunta i märke på din nya kamera. Är dina gamla objektiv bra, kan du ju alltid sälja dem och köpa andra till ett hus du trivs med.

Adaptrar finns ju...

Det finns ju en och annan tillverkare av adaptrar, t ex
http://www.cameraquest.com/adaptnew.htm

Eftersom man måste blända ner manuellt så är det inte något för snabba lägen, men man kan t ex använda väldigt bra objektiv som t ex Olympus Zuiko OM – som annars inte passar till så mycket – till en ny Canon EOS 400D.

ANNONS
Götaplatsens Foto