Annons

Passar Sigma EF-500 ST till min Nikon D40? Eller förslag på annan extern blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

mg12b

Aktiv medlem
Har länge funderat köpa en extern blixt till min Nikon D40, passar en Sigma EF-500 DG ST till den eller ni har något annat bra förslag?

//Christian

Kan bara instämma med föregående talare, satsa pengarna på en SB-600.

Jag har själv precis köpt en sådan efter att ha haft en Nissin blixt som skulle passa med Nikon men som bara krånglade. :-( Har även testat med en Sigma 500 som visserligen var till Canon bara för att se om den ville "skjuta av" men den var stendöd på min D50. Prövade då att sätta en slavtändare på den men det funkade inte heller.
Sedan kan jag bara konstatera att Nikon SB-600 slår både Nissin's och Sigmas blixtar med hästlängder vad gällen byggkvalitet, användarvänlighet, funktioner etc. Det enda som talar för dem är inköpspris och LED-tal (enligt spec.). Men om det bara krånglar så är det en dyr blixt även om den skulle ha kostat en krona!

Du har ju Nikon, se till att utnyttja deras utmärkta blixtsystem.

Visst kan du spara ett par hundringar samt få lite större led tal med en tredje parts tillverkare men du förlorar mycket som gör Nikons blixt system så jäkla bra.

Satsa på en SB-600 tycker. Vill du ha mer i framtiden så lägg till en SB-800 så kan du helt plötsligt köra en blixt trådlöst.

<--- Glad ägare av SB-800 med ständigt kli i fingrarna att köpa 2 SB-600.

ANNONS
Götaplatsens Foto