Annons

PayPal

Produkter
(logga in för att koppla)

Cambo

Aktiv medlem
PayPal är ju säkert att använda men det är svårt att få info om vad det kostar att anlita dem. Tex om jag gör ett köp i USD 500 så är det oklart vad slutnotan hamnar på. Hur gör ni?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
PayPal är ju säkert att använda men det är svårt att få info om vad det kostar att anlita dem. Tex om jag gör ett köp i USD 500 så är det oklart vad slutnotan hamnar på. Hur gör ni?
Du betalar $500 som slutnota med. Förstod kanske inte problemet.
Köper jag nåt för $500 och betalar via PayPal så blir slutnotan $500 plus eventuell frakt.

/Stefan
 

Cambo

Aktiv medlem
Om jag köper tex en licens och ska betala via PayPal så tar de avgifter. Säljaren vill ha tex USD 500 men vad blir tillägget. Har hört att en del blir förvånade över slutnotan
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Om jag köper tex en licens och ska betala via PayPal så tar de avgifter. Säljaren vill ha tex USD 500 men vad blir tillägget. Har hört att en del blir förvånade över slutnotan
Förstår fortfarande inte. PayPal är gratis för privatpersoner. Vet ej hur det är för företag, men jag har då inte märkt att jag betalat nåt extra under alla dessa år som PayPal existerat.

/stefan
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Inom Sverige förm gratis. Men valutahanteringen är kostnaden som ligger dold.
Aha du menar valutakursen.
Det är väl inte så konstigt? Alla har olika växelkursen, Forex, Nordea, Swedbank, Handelsbanken etc och likaså PayPal. Paypal har dock en aningen högre växelkurs enligt vissa. Jag har inte jämfört alla banker precis. Det är ingen megaskillnad, men klart så märks det ifall man liksom handlar för över US$2000 som jag gjort på en kamera. Då kan det skilja några hundralappar.

/Stefan
 

ztenlund

Aktiv medlem
Inom Sverige förm gratis. Men valutahanteringen är kostnaden som ligger dold.
Vad kostnaden i SEK blir beror förstås alltid på vilken växelkurs man får. Väljer man att låta PayPal växla så får man den kursen de behagar sätta och väljar man att bli debiterad i USD så får man banken/kortutgivarens kurs med eventuell valutaväxlingsavgiftprocentsats uppepå.
 

iSolen.se

Guest
Aha du menar valutakursen.
Det är väl inte så konstigt? Alla har olika växelkursen, Forex, Nordea, Swedbank, Handelsbanken etc och likaså PayPal. Paypal har dock en aningen högre växelkurs enligt vissa. Jag har inte jämfört alla banker precis. Det är ingen megaskillnad, men klart så märks det ifall man liksom handlar för över US$2000 som jag gjort på en kamera. Då kan det skilja några hundralappar.

/Stefan
Jag använder paypal och jag har ingen siffra på vilken marginal de lägger på (>3%) men påslaget är i alla fall dubbelt jämfört med tex ett vanligt kreditkort (1.5%) och då får man inte heller lika bra försäkning.
 

Zebulah

Aktiv medlem
Lite vid sidan om men jag har haft några köp där jag aldrig fått några varor från utlandet. De flesta har löst sig genom reklamation på ebay men i några fall har jag sluppit en del besvär genom att ta kontakt med Paypal som sett till att jag fått mina pengar tillbaka.

Ber om ursäkt på mitt tangentbords vägar för helt plötsligt tycker det att prickar ovanför a och o är lyx.
 

iSolen.se

Guest
Aha du menar valutakursen.
Det är väl inte så konstigt? Alla har olika växelkursen, Forex, Nordea, Swedbank, Handelsbanken etc och likaså PayPal. Paypal har dock en aningen högre växelkurs enligt vissa. Jag har inte jämfört alla banker precis. Det är ingen megaskillnad, men klart så märks det ifall man liksom handlar för över US$2000 som jag gjort på en kamera. Då kan det skilja några hundralappar.

/Stefan
Tillägg, om du i ditt exempel har ett paypal med dollar och handlar i dollar kostar varan 2000 dollar. Om du istället har kronor på ditt paypal kommer köpet kosta 600kr eller tom 800kr mer.
 

PMD

Aktiv medlem
Vad kostnaden i SEK blir beror förstås alltid på vilken växelkurs man får. Väljer man att låta PayPal växla så får man den kursen de behagar sätta och väljar man att bli debiterad i USD så får man banken/kortutgivarens kurs med eventuell valutaväxlingsavgiftprocentsats uppepå.
Oftast är kortutgivarens/bankens växelkurs att föredra. Paypal kan vara lite luriga på att ändra tillbaka de val man har gjort till att deras egen växelkurs ska användas. Man bör se upp innan man trycker på bekräftaknappen och verifiera att man debiteras i säljarens valuta och inte i svenska kronor.
 

Third eye

Aktiv medlem
Kommer inte ihåg exakt vart i processen. Men man får möjligheten att välja Paypal eller din kortutgivares växelkurs. Funktionen är nästan lite undangömd men den finns där.
Och det kan skilja ganska rejält vad du betalar i slutändan.
 

Cambo

Aktiv medlem
Kommer inte ihåg exakt vart i processen. Men man får möjligheten att välja Paypal eller din kortutgivares växelkurs. Funktionen är nästan lite undangömd men den finns där.
Och det kan skilja ganska rejält vad du betalar i slutändan.
Det vore bra att veta hur man gör det valet. Får man veta det innan det är för sent eller finns tydlig möjlighet att välja?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
...och då får man inte heller lika bra försäkning.
Hur menar du? Jag får iaf full försäkring via min bank.

Kommer inte ihåg exakt vart i processen. Men man får möjligheten att välja Paypal eller din kortutgivares växelkurs. Funktionen är nästan lite undangömd men den finns där.
Och det kan skilja ganska rejält vad du betalar i slutändan.
Den är här: https://www.paypal.com/us/cgi-bin/webscr?cmd=_profile-merchant-pull-funding

/Stefan
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Låter bra men är det ändå inte ett visa-/mastercardkort som du anger i webshoppen?
Nej, PayPal.
Inte för att jag någonsin använt den försäkringen för något jag någonsin köpt med kortet. Försäkringen är mer täckande för köp av resor. Det enda som gäller är att pengarna dras från det kontot som kortet är kopplat till. Det är ett kreditkort.

/Stefan
 
ANNONS