Annons

PC-köp

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja men dåså;) Kan man få ett expertutlåtande om den här datorn håller måttet då? Baserat på pris/prestanda. Är ju inte någon världsmästare på datorer själv, men jag tycker den här datorn verkar väldigt prisvärd för det man får:)
Till att börja med får man galet mycket prestanda för pengarna om man köper en i7. Och med tanke på att det var både chassi och nätagg med i priset där så blir det nog också svårt att få det särskilt mycket billigare.

Sen finns det säkert dom som skulle förespråka en gammal Core Quad som presterar nästan lika bra som en i7 i vissa applikationer, för att dra upp pris/prestanda-ration ännu mer men jag skulle definitivt välja i7.
Är grymt nöjd med min som jag byggde ihop för nån månad sen.

Fler diskar skulle kunna vara ett alternativ, där kan man snabba upp en del, antingen genom att köra ps-cache på den ena, O/S på den andra, eller genom raid 0. Har heller inte kollat just den där disken, men diskar varierar ganska mycket i hastighet, så det kan ju vara värt att kika på.

Hur har du tänkt lösa backup? Har du ingen annan lösning så kan en raid 1 vara att fundera över.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

Vill du ha riktigt snabba diskar så RAIDar du ett par bra SSD diskar.
Dyrt? Självklart
Värt det? Knappast
Snabbt? Ohh ja

/Jonas, som köpte en Mac Pro istället. Första stationära datorn jag inte byggde på 14 år.

Vill du ha riktigt snabba diskar så RAIDar du ett par bra SSD diskar.
Dyrt? Självklart
Värt det? Knappast
Snabbt? Ohh ja

/Jonas, som köpte en Mac Pro istället. Första stationära datorn jag inte byggde på 14 år.

SSD har dock problem med hastigheten på random access, så i många fall är faktiskt SATA300-diskar snabbare. Senare i år väntas det nya, bättre diskar.

Och visst, en Mac Pro är en bekväm lösning...men ska man ha samma prestanda som du får om du bygger ett bra i7-system själv så får du hosta upp dubbelt så mycket deg för en Mac Pro Quadcore Xeon.

SSD har dock problem med hastigheten på random access, så i många fall är faktiskt SATA300-diskar snabbare. Senare i år väntas det nya, bättre diskar.

Och visst, en Mac Pro är en bekväm lösning...men ska man ha samma prestanda som du får om du bygger ett bra i7-system själv så får du hosta upp dubbelt så mycket deg för en Mac Pro Quadcore Xeon.
Såg ett test med 3 RAIDade SSD och 3st RAIDade Velociraptor hängde inte med i det testet. Men är inte säker på om det testade allt.

Mac Pro är dyr men det blir så jobbigt med i7 system om man ska köra OS X. Orkar inte köra Hackintosh. Jag börjar bli för gammal...

Som en viss farbror sa till mig för många år sedan när jag berömde hans Porsche Carrera "Young mans dream, old mans toy"

Väljer man bara moderkort med omsorg är det inga problem alls, faktiskt.

Hah nu verkar du ha koll här igen;) Vad skall man titta på för moderkort och pc för att kunna köra os x? Är lite nyfiken på en mac men jag är inte övertygad så det skulle kunna vara en bra kompromiss att testa det på en pc:)

Var dyrt där i första inläggen!

Har själv inte testat Windows 7, men har läst en del positivt om det. Så det är nog något att satsa på - dessutom är det ju det "senaste".

Tycker du ska höra med nån datorkunnig i din närhet - säkert någon som kan sätta ihop en lämplig dator åt dig. Grannens ungar eller liknande? Det är faktiskt väldigt enkelt, bara man har koll på vad som passar och vilka behov man har.

Ett annat alternativ är ju att höra med nån lokal butik. Dom tar lite mer betalt än nätbutikerna, men du har nån att vända dig till och dom är hur som helst billigare än de alternativen som presenterades i första inlägget.

Nu har jag lite svårt att hänga med i alla inlägg, är inget data proffs direk.
Men de kanske klarna i väntan på Windiws 7.
Men I7 tycks vara en processor(?) som rekomenderas.
Firman som du hitta den föreslagna dator på, sweclockers(?) vad har de för hemsida?

/Jonas

Nu har jag lite svårt att hänga med i alla inlägg, är inget data proffs direk.
Men de kanske klarna i väntan på Windiws 7.
Men I7 tycks vara en processor(?) som rekomenderas.
Firman som du hitta den föreslagna dator på, sweclockers(?) vad har de för hemsida?

/Jonas

Nej nej, det står i inlägget:) Bilden visar min varukorg på http://www.inet.se om du tyckte det verkade som en bra dator är det bara att gå in på inet och plocka ihop samma delar och beställa:) Och om du tycker det är lite dyrt så kan du ju spara in pengar på att byta till ett billigare grafikkort, man behöver verkligen inte ett sånt dyrt grafikkort för att bildredigera.

Bilagor

• inet1.jpg
    inet1.jpg
    30.5 KB · Visningar: 99
ANNONS
Götaplatsens Foto