Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PC vs MAC

Produkter
(logga in för att koppla)
Essen skrev:
Det var tydligen väldigt svårt för vissa och därmed tackar jag för mig i denna tråd.
Vi får hoppas trådskaparen fick sina svar.

Oj, killen, du tål inte stora snacket innan du slänger in handuken! :)

Skämt och sido, det trådskaparen är ute efter är väl individers meningar och inga fulländade och tråkigt objektiva meningsbildningar.

Kör på folkens och säg vad ni tycker. INgen här har väl sagt ngt som helt osakligt eller något som helt saknar erfarenhetsmässig bakgrund. Kanske har jag missat något?

Tillbaka till ämnet._____

Jag tillhör ju dem som menar att fotografer har olika behov av dator och att olika datorer då fungerar olika bra till olika personer.
För mig så fungerar Macbook mycket fint eftersom jag inte krisar ihop när skärmen inte håller måttet för de mest kritiska granskningarna. Jag hoppar inte heller utför ett stup när de två GB,en i arbetsminne upplevs väl nätt. osv.

Idag hade jag nog (baserat på min erfarenhet) hellre valt en exklusiv Vaio än en macbook pro.

MVH Niclas,

Överkänsligas förening?

Akerstrom skrev:
Sätt dem som kommer dragandes med talibansnacket på din ignorelista
Den kulan visste hur den tog!

Jag trodde först jag kommit till fel forum - Överkänsligas Förening!

Den där lilla stiliserade smileyn jag petade in efteråt betyder ungefär, jag skämtar, jag skojar, jag försökte vara lite rolig. Det brukar de flesta känna till. Men det finns uppenbarligen sköra individer i den här tråden som inte riktigt förstått betydelsen.

Man får bara hoppas att alla aprilskämt runt omkring idag inte triggat några känsliga själar så att det förvärrar de mentala skadorna.

Thunderbird skrev:
Har jobbat i många år med PC och Mac och min erfarenhet är att, med mac'en kan jag koncentrera mig på VAD jag skall göra, inte HUR jag skall göra det.
Att slippa ha speciella program för att underhålla registret, ad-ware blockerare, spybot borttagare och prestandahämmande virusprogramvara, är dessutom en trevlig bonus.

/ E
Fast det resonemanget kanske inte håller så länge till. En bidragande anledning till att Mac (relativt sett) skonats från spion- och virusprogram så här långt är onekligen en i sammanhanget obefintlig marknadsandel.

Sedan Intelmacarna kom har marknadsandelen stadigt ökat och just nu erbjuder Apple synnerligen fina maskiner med bra prestanda till konkurrenskraftiga priser. I takt med att marknadsandelen fortsätter öka, är det nog naivt och tro att OSX inte skulle attackeras i högre utsträckning framöver. Du kanske snart sitter där med prestandahämmande extraprogram på macen också!

Om du nu inte tillhör Apple's taliban-falang vill säga. Då är du, likt religösa dogmatiker, helt övertygad om OSX oförstörbarhet! ;-)

/Lars

alfin skrev:

Om du nu inte tillhör Apple's taliban-falang vill säga. Då är du, likt religösa dogmatiker, helt övertygad om OSX oförstörbarhet! ;-)

/Lars

He he, den enkla går jag inte på. Jag säger så här: Folk får köra vad dom vill, så länge dom inte tvingar mig att köra nåt som inte vill. Windows, Mac OSX, Linux, FreeDOS, SkyOs, BeOS, OS/2 eller vad tusan som helst. Det operativsystem som folk valt, kommer alltid att fungera bäst för dem, för dom VILL köra just det.

/ E

iBoat skrev:

Faktum är att det fanns fler virus när det fanns färre Macar, nämligen på OS9 tiden. På den tiden var det nästan bara reklambyråer och grafiska företag som använde Mac (och gör det fortfarande). På senare år har Mac hittat in i hemmen också, men fortfarande inga virus vad jag vet.

Windowsanhängare brukar säga som du gör, men sanningen är kanske att OSX med Unix i botten är ett säkrare system. I alla fall när man frågar en Mac-tekniker.

Om du gillar PC/windows bäst, kör vidare med Sony Vaio eller liknande. Jag skulle rekommendera MacBook Pro 15.4" med matt skärm, bra prestanda, robust bygge, skaplig skärm som går att kalibrera och är väldigt ljusstark med LED bakgrundsbelysning. Bra batteritid också, ca 3 timmar när man använder den på riktigt.

PS
Jag lyckades övertyga min die-hard PC-användande kompis att byta till Mac i helgen...efter en liten demonstration så la han en beställning direkt på nätet :)
DS

Re: Överkänsligas förening?

alfin skrev:
Den kulan visste hur den tog!

Jag trodde först jag kommit till fel forum - Överkänsligas Förening!

Den där lilla stiliserade smileyn jag petade in efteråt betyder ungefär, jag skämtar, jag skojar, jag försökte vara lite rolig. Det brukar de flesta känna till. Men det finns uppenbarligen sköra individer i den här tråden som inte riktigt förstått betydelsen.

Man får bara hoppas att alla aprilskämt runt omkring idag inte triggat några känsliga själar så att det förvärrar de mentala skadorna.

Det är förstås lätt att kasta ur sig en massa dumheter, och sen avsluta med en smiley och tycka att det "ursäktar" allt man sagt. Varför då kasta ur sig allt inkompetent trams från första början? :)

Ha ha... skööna grabbar :D Ni borde dela på en flaska ryssprit tillsammans och bli vänner någon kväll. :p Även om det verkar avlägset just nu ;D

Jag behåller nog min kära vaio tills den slutar fungerara helt och hållet. Med kvailteten på Sony Vaio lär det dröja tills helvetet fryser till is faktiskt :D Helt ärligt så fort du får fingra på en dyrare vaio inser man vad det är man får för pengarna. Mitt batteri gick sönder på en fredag och fedex plockade upp den 1 timme senare och på måndag lunchtid kom fedex tillbaka med vaion reparerad och klar. Snacka om bra service Sony använder sig av. Och då har den varit i Paris, Frankrike för reperation dessutom!!!! Jag betalde inte en krona :D

Tror inte MAC har bättre service!!! Lr, någon annan för den delen.

Allt går att vänja sig vid... Alla kan vänja sig med att tilltalas som idioter. Låter kanske inte som något positivt, men faktiskt kan man ha nytta av detta om man sedan blir Windows-användare, eftersom det då blir lättare att uthärda de infantila dialogerna och de imbecilla defaultnamnen på olika platser och dylikt. Vi som vant oss med att tilltalas som fullt tillräkneliga medborgare med fullmoget intellekt, har faktiskt svårare att uthärda dialoger som "Den här datorn kan vara utsatt för risk" eller namn som "Mina dokument". Det kan vara en förklaring till att vi föredrar att arbeta i en miljö där man slipper sådant - MacOS X.
Har man inga problem med att ideligen och på usel svenska bli tilltalad som en idiot är ju faktiskt Windows fortfarande ett alternativ.

Bifogar en av de senaste favoriterna från min dator på jobbet. Eftersom jag ännu inte förstått frågan och alternativet, kanske någon mer Windowsspråk-van kan hjälpa mig att tolka texten? Jag försökte avbryta en formatering av en hårddisk, men det gick visst inte. Eller?

Bilagor

• avbryt formatering.jpg
    avbryt formatering.jpg
    51 KB · Visningar: 183
åh!

En gammal Mac OS9 Bomb. Jag blir alldeles nostalgisk. Har ju inte sett den sedan OSX Jaguar kom och jag helt slutade köra OS9. Det måste väl vara snart 6 år sedan. I alla fall min förförra Mac.

M

Jo jag vet men den ser man väldigt sällan. Jag tror jag har fått en sådan max tre ggr på de två år jag har haft min senaste mac (MacBook Pro). Om man ser det kernel-panic felmeddelandet då och då så ska man prova med andra minnen och vara MYCKET noga med att vara ordentligt jordad när man installerar dem.

Har föressten en uptime på 13 dagar just nu det är rätt bra på en dator som jag bär till jobbet varje dag. Min förra vet jag att jag har haft uptime på över 70 dagar. Även den var en bärbar, PB G4 667Mhz närmare bestämt.

M

Thunderbird skrev:
Nuförtiden ser krashen ut så här ungefär:
http://blog.wired.com/photos/uncategorized/bsod10.png

/ E

Jo, såna "kernel panics" har man ju upplevt. Faktiskt ett par, tre gånger sedan jag klev över från MacOS 9 till MacOSX för sex-sju år sedan. Den ena gången var det förvisso jag själv som höll på och labbade med en hemmabyggd disc-image och den andra gången hade jag tryckt in dålig hårdvara. Men en eller två gånger är faktiskt helt oförklarade... Så visst har Apple jobb kvar att göra innan MacOS är felfritt.
Dock är man ju glad för att få ett meddelande på skärmen som säger att "You need to restart your computer" istället för som på min Win-burk på jobbet som ibland säger att "Dumping psysical memory 0x88FF 0x34AC 0xAA51..." eller helt enkelt bara fryser utan vidare kommentar. :)

Jag lämnade windows världen augusti 06 och gick över till mac. Har jag inte ångrat en sekund.

Redigerar bilder och kör in video o redigerar o gör filmer av, bygger websidor mm allt bara funkar.

När jag körde videoredigering i win datorn hängde sig hela maskinen minst en gång per kväll.

Även macen kan ju sluta svara men max 1 gång om året, även om programmen slutar svara så funkar nästan alltid opertivet som det ska.

Jag har nu en IMAC o en macbook.
Och i dagens macar kan man ju köra XP eller vista om man vill,
Som ett fönster i macen eller boota om o kör den som win dator.

Från 2005 till 2007 har antalet mac användare fördubblats. Det förstår jag, kommer nya hela tiden till macforumen som tröttnat på win.

ANNONS
Götaplatsens Foto