Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pengar, pengar, pengar

Produkter
(logga in för att koppla)
Räknas en stor centralt belägen studio/ateljé/takvåning med tillhörande väl tilltagen boyta som fotoutrustning? Isåfall är det exakt vad jag skulle skaffa.

(Gärna med skön soffa där jag kan ligga och kontemplera över nästkommande fotoprojekt.)

Kanske lite bra glas från Canon:

EF 600 mm f/2,8L IS USM

Bilagor

• 600.gif
    600.gif
    19.9 KB · Visningar: 467
Eveningstar skrev:
Att få vara glad och lycklig hade inte suttit helt fel.
Samma här, men det är ju svårt att köpa lycka för pengar. Tur det kanske?

Vad gäller kameror så skulle jag nog välja:

-Nikon D2Hs, Nikkor 12-24, Sigma 30/1,4 och nån bra normalzoom som inte är fullt lika tung som Nikkor 17-55.

...av den enkla anledningen att jag inte behöver mer än 4 megapixlar, och vill ha en robust kamera med lågt brus.
Egentligen är det inte så noga vad det är för utrustning, bara den är skaplig och tål lite våld.
Ett tele kanske man kunde kosta på sig också, men det känns inte så intressant.

Jaha, märkligt att så få säger Hasselblad måste jag säga. Med tanke på priset tycks deras utrustning inte ens vara intressant i fantasin...

Det här är nära idealet för mig.

Men eftersom pengar fanns i obegränsad mängd så skulle jag be Linhof driva minityariseringen ytterligare ett steg. Och så skulle Phase One få bygga om P45 så att den kunde mata displayen med bilddata i realtid. Sen skulle jag beställa en Land Rover defender att förvara kameran i.

LasseL skrev:
Jaha, märkligt att så få säger Hasselblad måste jag säga. Med tanke på priset tycks deras utrustning inte ens vara intressant i fantasin...

Jag skulle nog ha valt en Hasselblad 203FE, 45 graders vinkelsökare, en 50mm vidvinkel och en kasse diafilm.

Hmmm...ja drömma kan man ju göra...

Obegränsat...då hade jag låtit bygga min egen digitalkamera, med D200-hus och 5D-sensor+signalbehandling.

Annars någon fräsig vidvinkel runt 14mm. Obegränsat med pengar - då blir det Nikkor.

En Hasselblad 503 med porträttmakrotele en vidvinkel och en säck TriX.

Och en imacon att skanna TriX-bilderna i.

Kanske en Ricoh GR1v också...

Det får räcka. Mer har jag inte tid att använda. Mycket man vill ha jämt...

Om jag verkligen hade obegränsat med pengar skulle jag i första hand satsa på det som kanske skulle tillföra mest till min utveckling...TID !!
Alltså skulle jag sluta på mitt jobb..och börja LHS med inriktning på fotografi.

Därefter skulle jag beställa en D2 och en D200 som backup, samt en full uppsättning optiker till dessa...t.ex. ett 600/4.0 skulle ju inte gör ont - om man inte tappar det på tårna.. ;-)

Men hör och häpna - jag är faktidskt ganska nöjd med vad jag har...jag har hellre en beg. D100 OCH en Cannondale MTB än "bara" en D2/D200..

/ Magnus

Drömma går ju alltid.

Jag har tillräckligt för att göra/ ha gjort klipp på ny- och nybegagnatmarknaden. Jag har också skaffat mig erfarenheter på vad jag behöver. Min erfarenhet efter c:a 5.000 digitala knäpp nu i vår det är att jag ofta har fel objektiv med mig på vandringarna i markerna då jag fotar naturscenerier och djur. Min fotoutrustning kommer alltså att bli, vad en del säkert kallar drömutrustning:
Nikon D70 (bef)
Nikon D70s (blir för dyrt för mig med 2st D200)
Nikon D200
24-120 VR (bef)
70-200 VR (bef)
300/ 2,8 (i höst)
Adaptrar 1,4 resp. 2,0 av bästa sort
Några fasta ljusstarka (några finns)
Proffshusen väger för mycket. Hellre ett extra laddat (med objektiv) "vanlogt" hus än onödiga finesser (för mig)
Med obegränsat med pengar är det dock inte säkert att jag hade valt Nikon. Canon anses av en del vara snabbare och bättre i focusen än Nikon. Nu behöver jag inte tänka på det - jag har gjort mitt val tidigare och att byta kostar mer ärn jag har!
Härutöver skulle jag köpa mig tid - nutidsmänniskan största bristvara - dvs. arbeta halvtid.

Obegränsat med pengar, skulle inte göra Mej lycklig, inget att sträva efter, inget att drömma om, inget mål att nå, jag vill ha lite moststånd i livet som gör att jag uppskattar det jag lyckats med.
Kanske börjar bli gammal..men nog skulle jag njuta mer av att gå in i affären o köpa DEN kameran som jag trånat efter än att gå o köpa hela butiken eller fabriken.
Jag njuter mer av att fotografera än att bli företagsledare:-D

Dels nåt fint som Cambo Wide med bra bakstycke för de gånger man har tid. När man sen har lite kort om tid då. Såg bara en som var inne på samma tankar. Om det verkligen var obegränsat med pengar skulle jag låta Canon bygga en kamera i stil med följande.

Skulle bli något i stil med en 1D-hus fast med 135-formats 16MP sensor, sedan får de lägga krut på att få upp den till 8FPS och utveckla en mjukvara så det går lätt att sålla bland alla bilderna. Nytt AF-system som täcker hela ytan och med fler HP-korssensorer. Stor sabla buffert och snabb utläsning med inbyggd GPS för positionering och WLAN för att kunna styra kameran från närliggande dator.

Dessutom bör sökaren ha en extraläge som fäller ner en LCD-sökare med inbyggd ljusförstärkning för nattfoto och liknande. Och självklart trådlös blixtstyrning.

Sen med obegränsat med pengar så köper jag dessutom Nikon och låter Canon bygga in de bästa sakerna från Nikon i samma kamera. AutoISO, och lite fokusprio och andra saker.

Efter det skulle jag köpa på mig allsköns bra gluggar, anlita ett par assistenter som bär alla prylar och åka jorden runt i 4 år och bara plåta.

Då jag inte har obegränsat med pengar så nöjer jag mig med att Canons nästa kamera i 1D-serien har 135-formats sensor, AF system med punkter över hela ytan och säg 12MP. Sen vore inte en 400/5.6L IS så dum heller.

forry4U skrev:
Obegränsat med pengar, skulle inte göra Mej lycklig, inget att sträva efter, inget att drömma om, inget mål att nå, jag vill ha lite moststånd i livet som gör att jag uppskattar det jag lyckats med
Du kan få mitt motstånd när som helst;-)

forry4U skrev:
Bara om du tar mitt:-D
Hehe, ja det är ju det som det handlar om. Att känna lite variation, även i livets svårigheter. Då är "motstånd" inte nåt negativt, om det inte är för mycket vill säga;-)

Visst är det lätt att tänka hur skönt allt skulle vara om man vore enormt rik, men du har helt rätt i att det krävs prestation för att känna lycka. I alla fall om den ska vara bestående. Och just på internetforum dedikerade för en viss hobby så förekommer det ju en hel del prylbögerier. Men faktum är att de som verkar mest nöjda är de som har rätt enkla grejer, och istället har funnit tillräcklig lycka i skapandet. Det kanske låter som att jag pekar på mig själv, men så är det inte riktigt, hehe. Jag är i grunden en prylbög precis som så många andra, men för tillfället är jag fattig (student). Det är rätt bra, för jag har insett att jag inte behöver mer än medelmåttig utrustning för att nå det resultat jag vill ha. Begränsningen ligger ändå i mig, inte kameran.

Jaja, lite filosofiskt dravel blev det visst;-) Men jag tror att de flesta motvilligt håller med.

Makten skrev:
...
Visst är det lätt att tänka hur skönt allt skulle vara om man vore enormt rik, men du har helt rätt i att det krävs prestation för att känna lycka.
...
Pfff... det tror jag inte på.

Men OK, jag utför ett visst arbete när jag skrapar Trisslotterna, det räcker nog för att känna lycka när jag får 25.000 i månaden i 25 år... :-D

Anders Östberg skrev:
Pfff... det tror jag inte på.

Men OK, jag utför ett visst arbete när jag skrapar Trisslotterna, det räcker nog för att känna lycka när jag får 25.000 i månaden i 25 år... :-D
Jag tror helt allvarligt att man kommer ruttna om man har det som enda inkomst. Det är ju som att gå i pension i förtid. Har man det som "bonus" så är det väl lugnt, men tror du själv att det är roligt att bara "ta det lugnt" t ex? Bara få allt man pekar på lär vara sjukt tråkigt.

Makten skrev:
Jag tror helt allvarligt att man kommer ruttna om man har det som enda inkomst. Det är ju som att gå i pension i förtid. Har man det som "bonus" så är det väl lugnt, men tror du själv att det är roligt att bara "ta det lugnt" t ex? Bara få allt man pekar på lär vara sjukt tråkigt.
Nej, jag tror inte heller på att sätta sig på verandan och göra ingenting resten av livet. Men om man var "ekonomiskt oberoende" så kunde man ju t.ex. starta ett eget (foto/media-)bolag och bara göra kul jobb, det behövde ju inte ens gå med vinst. Däremot skulle jag ta marknadsmässigt betalt eftersom det skulle vara ett sätt att få en kvittens på att det man gör är bra.

ANNONS
Götaplatsens Foto