Annons

Pensla sensorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

niclaslind

Aktiv medlem
Jag har fått ett litet irriterande dammkorn på sensorn som vägrar lämna med luftblåsan. Dammen framträder runt bländare 6 och blir störande runt bländare 8

Skulle det fungera med en ytterst fin pensel av kaninhår?
Skulle det fungera att blåsa lite halvförsiktigt med en "luft på burk"-spray ?

Luft på burk är det många som varnar för. dels kan de innehålla olja och restprodukter, dels kan trycket vara farligt, dels kan de ge vattenfläckar pga kyleffekten av den koncentrerade luftstrålen.

Själv använder jag sensor swabs med speciellt rengöringsmedel (finns bla på yfo)och är nöjd med dem. Jag vet att andra har använt vanliga konstnärspenslar med framgång. Tror dock att de brukar använda konsthår och att man skall vara riktigt nogrann med att rengöra penslen först (att den är ny är ingen garanti för att den är ren). Det finns massor om detta i forumen ifall du söker lite.

Om man ska använda pensel så får man inte ha tagit i den för då kan man (så sägs det iaf) få fettrester från fingrarna på sensorn. Det låter rimligt tycker jag.

Det går att använda en pensel av enklaste modell med konsthår typ nylon. Dessa blir statiska när man blåser luft genom dem så håren rör sig.
Se till att tvätta pensel ordentligt före så det inte finns någon olja från tillverkningsprocessen kvar i dem.
Tyvärr är det så att om det inte går att blåsa bort dammet sitter det också för hårt för penseln. Då är det bara swabs och Eclipse som gäller.
Syns smutsen redan på bländare 6 är det ganska stora fläckar.
Min rekommendation är Swabs från Visible Dust och Eclispe.

Jag använder en mycket mjuk och fin konstnärspensel som kostade 82kr hos den lokala handlaren. Fungerar bra för damm som inte sitter fast. Gissningsvis lika bra som de penslar som kostar över tusenlappen. Blås med blåsbälg först.

Läste ett tips någonstans om hur man kan kolla om en pensel är ren.
Ta en glasbit, helst ett filter med någon coating på och putsa det helt rent.
Pensla sedan några hundra drag på samma ställe på filtret (jo, några hundra, typ 500-700ggr. Det går fortare än det låter).
Om det finns någon skit i penseln, så syns det på glaset (vinkla och titta noga på ytan). Diska penseln i så fall med diskmedel och mycket vatten några gånger och testa igen. Blir inte glaset det minsta skitigt, så vågar du stoppa penseln i kameran.

Denna pensel behövde inte tvättas.

Bilagor

• pensel_1.jpg
    pensel_1.jpg
    12.6 KB · Visningar: 224
  • pensel_2.jpg
    pensel_2.jpg
    14.4 KB · Visningar: 217
Senast ändrad:
Jag använder en mycket mjuk och fin konstnärspensel som kostade 82kr hos den lokala handlaren. Fungerar bra för damm som inte sitter fast. Gissningsvis lika bra som de penslar som kostar över tusenlappen. Blås med blåsbälg först.

Läste ett tips någonstans om hur man kan kolla om en pensel är ren.
Ta en glasbit, helst ett filter med någon coating på och putsa det helt rent.
Pensla sedan några hundra drag på samma ställe på filtret (jo, några hundra, typ 500-700ggr. Det går fortare än det låter).
Om det finns någon skit i penseln, så syns det på glaset (vinkla och titta noga på ytan). Diska penseln i så fall med diskmedel och mycket vatten några gånger och testa igen. Blir inte glaset det minsta skitigt, så vågar du stoppa penseln i kameran.

Denna pensel behövde inte tvättas.

Mycket bra info! Önskar jag haft den innan jag la 400 på rengöringskit! :)

ANNONS
Götaplatsens Foto