Annons

Pentax 645D

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
En kommentar till. Hur bra är inte DNG. Bara det faktum att K-5 funkade direkt i LR2, samma sak med 645-bilderna. Det bara fungerar direkt i alla, även gamla, program. Jag tror Canikonägare kommer vara otroligt frustrerade om 10-20 år när de inte kan hitta något program som läser rawformatet för deras gamla kameramodeller...
 

jorgene

Aktiv medlem
Jag tror Canikonägare kommer vara otroligt frustrerade om 10-20 år när de inte kan hitta något program som läser rawformatet för deras gamla kameramodeller...
Du tror att jag riskerar "frustration", för att rå-konverterarna till säkert +95% av de professionella bilder som tagits med DSLR sedan runt år 2000, plötsligt skulle upphöra att existera -- och dessutom inte gå att återskapa?

Tja, då får väl vi stackars Nikon- och Canonfotografer konvertera våra NEF och CR2 till... ööhhh... DNG.

Eftersom det formatet tydligen är totalt framtidssäkrat...?
 

quarc

Aktiv medlem
Du tror att jag riskerar "frustration", för att rå-konverterarna till säkert +95% av de professionella bilder som tagits med DSLR sedan runt år 2000, plötsligt skulle upphöra att existera -- och dessutom inte gå att återskapa?

Tja, då får väl vi stackars Nikon- och Canonfotografer konvertera våra NEF och CR2 till... ööhhh... DNG.

Eftersom det formatet tydligen är totalt framtidssäkrat...?
Vad jag menar är att man är beroende av en uppdaterad version av progrrammet när det kommer en ny kamera. Men om ens favoritprogram inte finns längre så lär det inte komma någon updatering till det. Omvänt så finns det väl risk att vissa äldre format inte kommer stödas av nya program längre fram.

Jag tänker t-ex på rawshooter som jag tidigare använde. Om det programmet hade använt DNG så hade det fortfarande gått att använda, även för min nya K5.
Det kommer givetvis finnas en eller annan lösning, men urvalet kommer kanske vara rätt begränsat.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Vad jag menar är att man är beroende av en uppdaterad version av progrrammet när det kommer en ny kamera. Men om ens favoritprogram inte finns längre så lär det inte komma någon updatering till det. Omvänt så finns det väl risk att vissa äldre format inte kommer stödas av nya program längre fram.
Beroendet finns bara om du väljer att uppgradera kamera, om ens favoritprogram inte längre uppdateras kommer det fortfarande kunna användas med befintlig utrustning.

Risken för att stöd för äldre format skulle försvinna är ganska liten, dels för att det inte kostar något att ha det kvar och dels för att de flesta format är vidareutvecklingar av tidigare format (som då fortfarande går att läsa). Det finns idag mycket få "utdöda" råformat, men källkoden för att öppna dessa finns fritt tillgänglig i form av dcraw i fall behovet skulle uppstå. De flesta råkonverterarna använder för övrigt dcraws kod för att läsa råfiler, även Adobe.

Jag tänker t-ex på rawshooter som jag tidigare använde. Om det programmet hade använt DNG så hade det fortfarande gått att använda, även för min nya K5.
Det kommer givetvis finnas en eller annan lösning, men urvalet kommer kanske vara rätt begränsat.
Det är alls inte säkert, DNG standarden av idag är inte helt kompatibel med de tidigare utgåvorna (funktioner tillagda bl.a. för distorsionskorriering). Så DNG har precis samma begränsningar som alla andra råformat, formaten uppdateras vart efter kamerorna utvecklas och full bakåtkompatibilitet är inte alltid möjlig.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Det är alls inte säkert, DNG standarden av idag är inte helt kompatibel med de tidigare utgåvorna (funktioner tillagda bl.a. för distorsionskorriering). Så DNG har precis samma begränsningar som alla andra råformat, formaten uppdateras vart efter kamerorna utvecklas och full bakåtkompatibilitet är inte alltid möjlig.
DNG fil från 7D konverterad i LR3.2 fungerar utmärkt i LR2.0 och den versionen stöder varken 7D eller linskorrektion. Dock kommer ju inte linskorrektion man gjort i LR3.2 med när man öppnar filen.

/Stefan
 

sarnor

Avslutat medlemskap
DNG fil från 7D konverterad i LR3.2 fungerar utmärkt i LR2.0 och den versionen stöder varken 7D eller linskorrektion. Dock kommer ju inte linskorrektion man gjort i LR3.2 med när man öppnar filen.
Förvisso, men det är ingen garanti för att det alltid kommer vara så.

Däremot går det att välja i DNG-konverteraren vilken version av DNG man vill använda, men du förlorar naturligtvis de nya funktionerna om du väljer att spara dina DNG-filer i äldre format.

För övrigt är det inte linskorrektionen i LR 3.2/ACR 6.2 som jag avsåg, den bygger på korrigeringsprofiler som medföljer råkonverteraren.

Den korrektionsinformation jag avser är den som är mycket vanlig bland kompaktkameror, 4/3-systemet och Hasselblad, där korrektionen görs utifrån tillverkarnas specifikationer och i praktiken är tvingande för att kameran skall prestera enligt specifikation. Ytterligare korrigering kan sedan göras i råkonverteraren enligt ovan om man så vill.

Vill du få med denna information i äldre versioner av DNG-formatet måste du göra avmosaikiferingen och distorstionkorrigeringen i DNG-konverteraren, den resulterande DNG-filen motsvarar då i praktiken en vanlig tiff-fil (varje pixel har värden för RGB). Således är dessa DNG-filer inte speciellt råa.
 

eek

Aktiv medlem
några gamla länkar som jag bara inte haft tanken på att skriva ut..dock kan dom redan tagits upp i tråden, får ursäkta i så fall..

dpreview.com har 5 dng filer/bilder
http://www.dpreview.com/news/1012/10120308pentax645d.asp

whatsdigitalcamera.com har 20 filer/bilder (vill man spara ner dom på datorn är det bara att söka rätt på adressen i källkoden)
http://www.whatdigitalcamera.com/equipment/galleries/sample-images/pentax/30460/1/pentax-645d-sample-images.html
exempel: http://www.whatdigitalcamera.com/imageBank/_/_WIL0181.jpg

Cyberphoto har sina klassiska testbilder (iso)
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=645D

photoradar.com har en hel review med 4 bilder (och också ett iso test under image qulity)
http://www.photoradar.com/reviews/product/pentax-645d-review-0

photographyblog.com har ca 16 bilder
http://www.photographyblog.com/previews/pentax_645_photos/
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Nu finns ju 645D officiellt i Sverige också, och jag tror att tidningen "Proffsfoto" har en snabbtest med i nästa nummer... :)

Jättekul för Pentax, de säljer mycket mer än vad de trodde! Sen har de kanske haft lite tur med konjunkturen också, men det förhindrar ju inte att det är en bra kamera, och mycket billigare än många separata MF-bakstycken.
 

Isaksson

Aktiv medlem
Testat 645D

Hej,

Jag har i helgen "hårdtestat" Pentax 645D. Har även jämfört den mot Canon 5D MKII med de bästa fasta gluggarna.

Själv tycker jag att denna kamera är den absolut bäst utformade mellanformatskameran i dagsläget vad gäller ergonomi och användarvänlighet. Dessutom vädertätad, förhållandevis snabb autofokus, och en riktigt bra batteritid.

Horisontindikator var ju en jättebra finess. Ännu bättre hade det varit om den var kalibrerad så att man fått raka horisonter.....

Även på höga ISOn levererar den fina filer. På 1600 är bruset synligt, men jämnt och snyggt så att det inte stör nämnvårt. Det gäller dock bara om man exponerat rätt (som alltid).

Tyvärr så hänger inte de gamla objektiven med. Man får helt enkelt inte ut allt av sensorn. Enda objektivet som höll måttet var nya 55an. Så de nya objektiven som sakta men säkert tas fram är ett måste.

Enligt min mening får man ut bättre kvalitet med en Canon5D MKII och de bästa fasta L gluggarna jämfört med Pentax 645D med de äldre gluggarna jag testat. (Jag har provat provat, 33-55/4.5, 45/2.8, 75/2.8 (OK), 120/4 macro, 80-160/4.5 och 300/4)

Hoppas de nya objektiven som kommer håller måttet!

/Stefan
 

Isaksson

Aktiv medlem
Testbilder Pentax 645D

har du några rawfriler från din jämförelse som jag eller andra kan ta del av?
Lägger upp en zipfil med RAWfiler att jämföra via filemail (länk nedan). Den är stor, ca 1Gb stor och ligger kvar i 3 dagar (max 10 nedladdningar).

Bilderna laddas lämpligtvis in i Lightroom där man kan se vilket objektiv och inställningar jag använt.
Alla bilder är fokuserade på den rosa handsken med den mittre autofokuspunkten vald.

Alla Canonbilder tagna med Canon 5DMKII ISO 100 och Pentax på ISO 200 som är dess "native" ISO.

Alla bilder tagna med stativ spegeluppfällning och 2sek fördröjning.

länk:

https://www.filemail.com/dl.aspx?id=JQUYSJWQNQFYOLO



mvh/Stefan
 

Bilagor

ANNONS