Annons

Pentax K-3 eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

jacken

Aktiv medlem
Hej Hoppas någon vill hjälpa mig att bestämma mig ?
Jag har inte varit aktiv varken här eller med kameran på några år nu.
2007 köpte jag en Pentax K100D som jag trivdes med.
Sedan svalnade intresset och jag la kameran på hyllan.

Men så nu i år fick jag tillbaka intresset när jag kom över en
Pentax K7 som jag tyckte var bra mycket bättre än min gamla
K100D .
Men som alltid när man är intresserad så börjar man titta på nya
grejor :)

Jag funderar nu på antingen en K-3 eller en K-s2 lutar kanske mer åt K-3an ?
Så nu vill jag få lite mer råd tips och pushning :)

Kommer jag bli lika överraskad när jag byter från K-7an till K-3an
som jag blev mellan K100D och K-7an ?

Eller ska jag ha kvar K-7an och satsa på bättre optik ?

De pluggar jag har nu är ju
Pentax SMCP-FA 80mm-320mm f/4.5-5.6
Pentax SMC-DA 18-55 mm f/3.5-5.6 AL

och några m och M42 objektiv så som
Pentax smc-m 50/2.0
Meyer-Optik Orestor 135mm f/2.8
Tokina RMC 100-300mm 1:5,6 tele.

mvh/ Amatör på nytt
 
Du kommer att bli mycket överraskad över detaljrikedomen i bilderna från K-3:an, stor skillnad mot K-7. Jag har båda. Dessutom är bruset i K-3 mycket lägre, autofokusen är snabbare och ljusmätning och AWB är säkrare.
Att sökaren och skärmen är lite större är ingen nackdel heller.
 
Hej.

Jag kör själv med K3:an och är väldigt nöjd!

Men allt handlar om din budget, vill du vänta ett tag så kommer K-3 II om du tycker att dom små ändringarna är värt priset.

Eller så väntar du på deras FF som väntas komma inom en snar framtid.
Kör själv med M42 gluggar samt en av deras prime objektiv.

Du kommer inte bli besviken kan jag säga!

Lycka till.

Mvh.

Namo.
 
Inspirationsbok

För mig betyder Göran Segeholms bok "Konsten att ta vinnande bilder" mycket som inspirationskälla. Läser om ett kapitel då och då och kör nåt litet eget projekt. Som i ditt fall, ta nån intressant lins du redan har och använd bara den en vecka eller så. Köp boken, läs och bli sugen på att plåta igen.

(Jag bytte Pentax K10D i takt med nya modeller fram till och med K5. Den är tillräckligt bra tycker jag. Klivet från K7 var väl värt kostnaden och K3 är nog ännu vassare.)
 
Tack för svaren Peter. Namo och Måns
Då tror jag nog att jag trycker på köparknappen ikväll :)

Och tack för tipset om Göran Segeholms bok "Konsten att ta vinnande bilder"
 
Kan bara instämma med tidigare inlägg. Steget mellan K-7 och K-3 kan vara mycket stort beroende på förhållanden när man fotograferar.
 
Steget från K-7 till K-5 är stort, steget from K-5 till K-3 är inte lika stort. Men om du går från K-7 så kommer det oberoende vara ett stort steg.

De objektiv du har är dock inte så roliga, så något nytt på den fronten kommer ge en rejäl skillnad på vilket hus du än väljer. Pentax har så många fina objektiv att det nästan är synd att använda kitzoomen även om den är bland de bästa bland kitzoomar.
 
Jag använder mitt Sigma 17-70 till 75% av mina bilder. Rekommenderas.
 
Steget från K-7 till K-5 är stort, steget from K-5 till K-3 är inte lika stort. Men om du går från K-7 så kommer det oberoende vara ett stort steg.

Skojjar du? Steget från K-5 till K-3 är enormt. Däremot var steget från K-7 till K-5 inte speciellt stort.

K3 saknar AA filter. Har större skärmupplösning. 27 fokuspunkter. Större skärm med högre upplösning. 8.3 FPS. MPEG-4 60i. USB3.0. Nu bildprocessor. Dubbla minneskort. Stöd för tethering med O-FC1.


Läs gärna på:
http://www.dpreview.com/products/co...ntax_k7&products=pentax_k5&products=pentax_k3
 
Skojjar du? Steget från K-5 till K-3 är enormt. Däremot var steget från K-7 till K-5 inte speciellt stort.

Det beror på vad man värdesätter gissar jag, men generellt kan man nog säga att det är större skillnad mellan K-7 och K-5 än K-5 och K-3. Det visar även de recensioner och tester som gjorts.

Dpreviews resultat som du länkar till är ganska tydligt, K-5 och K-3 ligger på samma resultat medan K-7 liggen en bit under. Gällande sensorn så kan man på DxOmark se att K-5 och K-3 ligger på samma nivå, och K-7 ligger långt under.

Sen finns det ju alltid specifika saker där skillnaderna är större eller mindre. Bland de du tar upp så kan fråga sig om mellan vilka två den större skillnaden finns i filmfunktion. FPS är det däremot inte svårt att räkna ut att det är nästan dubbelt så stor (relativ) skillnad mellan K-7 och K-5 som mellan K-5 och K-3.
 
Tack igen för alla fantastiska tips och råd. Mycket tacksam för det. :)

Det gjorde att jag nu har beställt en Pentax K3 med SMC-DA 18-135/3,5-5,6 AL (IF) DC WR
Hoppas och tror att objektivet är bra mycket bättre än SMC-DA 18-55/3,5-5,6 AL WR som jag redan har?
eller vad tror ni?

https://www.youtube.com/watch?v=ttG_2Sq1yK0
 
Skojar du? Skillnaden mellan K-5 och K-7 är enorm. Detta är visserligen bara siffror men jag har hanterat skillnaden då jag använt bägge kamerorna frekvent.

http://www.dxomark.com/Cameras/Comp...rsus-Pentax-K5-versus-Pentax-K7___914_676_615

Jag har ägt K7, och har både K5 och K3 i min kameraväska.
K3, med sin avsaknad av AA filter är totalt överlägsen K-5 i skarphet vid landskap och nattbilder. Absolut den bästa Pentax APS-C kameran Pentax har producerat tillsammans med K5 IIS och K3 II.

K3 tog dessutom hem TIPA bästa Expert DSLR 2014 och EISA Best DSLR 2014/2015.

Enligt DxOmark så fick K5 bättre sensor-reviews än Nikon D3. Är det en bättre kamera? Nja, knappast.

K-5 är ingen dålig kamera, men K-3 är bättre. På alla punkter. Det finns ingen som äger eller använt både som skulle hävda motsatsen.
 
Jag har ägt K7, och har både K5 och K3 i min kameraväska.
K3, med sin avsaknad av AA filter är totalt överlägsen K-5 i skarphet vid landskap och nattbilder. Absolut den bästa Pentax APS-C kameran Pentax har producerat tillsammans med K5 IIS och K3 II.

K3 tog dessutom hem TIPA bästa Expert DSLR 2014 och EISA Best DSLR 2014/2015.

Enligt DxOmark så fick K5 bättre sensor-reviews än Nikon D3. Är det en bättre kamera? Nja, knappast.

K-5 är ingen dålig kamera, men K-3 är bättre. På alla punkter. Det finns ingen som äger eller använt både som skulle hävda motsatsen.

Det har jag inte sagt heller. Däremot så håller jag inte med dig om att steget mellan K-5 och K-3 är större än mellan K-7 och K-5 som du skrev. Visst skiljer det en hel del i hårdvara men den fantastiska Sony-sensorn som kom i K-5 är så totalt överlägsen Samsung-sensorn i K-7. Därmed inte sagt att K-7 är en dålig kamera. Men det märks så tydligt när man lyfter info i skuggor och högdagar och på höga ISO.
 
K-5 är ingen dålig kamera, men K-3 är bättre. På alla punkter.

Känner mig tvungen att föra in lite gråskala i en svartvit bild. Info som är lätt att hitta på nätet:

Fördelar med K-5 över K-3:
Longer battery life - 740 shots vs 560 shots
Less startup delay - 600 ms vs 900 ms
More dynamic range - 14,1 EV vs 13,4 EV
Less shutter lag - 104 ms vs 138 ms
Smaller - 130x96x72 mm vs 131x100x77 mm
Significantly thinner - 2,9" vs 3"
Lighter - 740 g vs 800 g


I övrigt dito på det Jörgen skrev.
 
Känner mig tvungen att föra in lite gråskala i en svartvit bild. Info som är lätt att hitta på nätet:

Fördelar med K-5 över K-3:
Longer battery life - 740 shots vs 560 shots
Less startup delay - 600 ms vs 900 ms
More dynamic range - 14,1 EV vs 13,4 EV
Less shutter lag - 104 ms vs 138 ms
Smaller - 130x96x72 mm vs 131x100x77 mm
Significantly thinner - 2,9" vs 3"
Lighter - 740 g vs 800 g


I övrigt dito på det Jörgen skrev.

Jag pratar givetvis om fotokvalite. En kamera vinner inga priser för att den har 34ms mindre shutter lag och väger 60 gram mindre.
 
Jag pratar givetvis om fotokvalite. En kamera vinner inga priser för att den har 34ms mindre shutter lag och väger 60 gram mindre.

Jasså, om det alltid är underförstått att bildkvalité är det man pratar om så följer ju logiskt att du också utan att reagera skulle acceptera påståendet "Canon 1D Mark III är ingen dålig kamera, men K-5 är bättre. På alla punkter". Ett lite underligt resonemang tycker jag, bildkvalité är en stor del av kameran, men det finns andra aspekter också.

Detta har nu spårat helt off-topic... men jag är fortfarande intresserad av att förstå din syn på skillnaden mellan K-7, K-5 och K-3. Det låter på dig som om K-3 befinner sig på en mytologiskt hög nivå medan de två andra är ganska lika?
 
Jasså, om det alltid är underförstått att bildkvalité är det man pratar om så följer ju logiskt att du också utan att reagera skulle acceptera påståendet "Canon 1D Mark III är ingen dålig kamera, men K-5 är bättre. På alla punkter". Ett lite underligt resonemang tycker jag, bildkvalité är en stor del av kameran, men det finns andra aspekter också.

Detta har nu spårat helt off-topic... men jag är fortfarande intresserad av att förstå din syn på skillnaden mellan K-7, K-5 och K-3. Det låter på dig som om K-3 befinner sig på en mytologiskt hög nivå medan de två andra är ganska lika?

Jag har använt Pentax DSLR-kameror sedan *ist D och anser själv att de största milstolparna i Pentax bildkvalite är K10D, K-5 IIS samt K-3, och det verkar EISA och TIPA hålla med om.

Smaken är som baken givetvis, men jag ansåg aldrig att K-5 hade någåt speciellt övertag i bildkvalite gentemot K-7 - förutom en klar förbättring vid högre ISO. K-5 är dessutom den enda modellen såvitt jag vet som går ner till ISO 80, och det förklarar de höga sensorvärdena för dynamiskt omfång.

Jag har aldrig haft en Pentaxkamera som tar bättre bilder än K-3, så ja, jag håller den högt.
 
Jag själv har gått över till Sony E. Inte för att Pentaxkamerorna jag har haft under åren har varit dåliga på något sätt. Dock tror jag att spegellöst är framtiden, då det är sjukt mycket smidigare än prismasökare. Och så har vi ju Sonys samarbete med Zeiss, vilket är värt en del. ;-)

Om du ska fortsätta med Pentax, så tycker jag du ska satsa på K-3. Den är faktiskt bättre än de andra. Har/har haft K100D, K20D, K-x, K-30, K-5, K-5II och K-3. Den skåpar faktiskt ut de andra med hästlängder. Går inte riktigt att sätta fingret på vad det är, bilderna känns helt enkelt mer organiska. Och så har den en hel del användbara finesser. Speciellt intervalltagningen är supersmidig att jobba med ifall man gillar time-lapse.

Men den största anledningen till att jag behåller min K-3 och 18-135 wr är att de är just wr. Hur bra mina Sonygrejor än är så skulle jag aldrig våga ta ut dem i regn. Möjligtvis i lätt duggregn, men aldrig i ösregn. Inte ens med plastpåsar runt grejorna. Kolla det här filmklippet jag filmade på Metallsvenskan i Örebro den gångna helgen. Tror inte ens canikonägare med vädertätade grejor hade vågat göra så här. Jag höll kameran mitt i vattnet som forsade från tältet jag stod under. Den har sin plats i min väska och jag funderar till och med på att investera i en vädertätad telezoom till den just för att ha i nödfall. Det kan ju t ex börja regna under ett bröllop också. ;-)

https://www.facebook.com/zoran.ladinek/videos/10153557146700579/?pnref=story
 

Bilagor

  • _K3_8322.jpg
    _K3_8322.jpg
    67.4 KB · Visningar: 72
ANNONS