Annons

Pentax K100D el canon eos 400d

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker det är många som går i försvarsställning så fort något "udda-märke" som t.ex Pentax nämns.

För min del så övervägde jag självklart både Canon och Nikon, de är bra men min uppfattning är att de inte tillför något speciellt. i alla fall inte när man tar priset med i ekvationen. De är kameravärldens Volvo och Saab och visst funkar det, men ibland vill man ha lite "extra".

oskard skrev:
Jag tycker det är många som går i försvarsställning så fort något "udda-märke" som t.ex Pentax nämns.

För min del så övervägde jag självklart både Canon och Nikon, de är bra men min uppfattning är att de inte tillför något speciellt. i alla fall inte när man tar priset med i ekvationen. De är kameravärldens Volvo och Saab och visst funkar det, men ibland vill man ha lite "extra".

Inte för att nedvärdera ditt köp, hoppas verkligen du blir nöjd.

Det där lilla extra vad är det? ta jämförelsen med bilar. Är det en fransk citroen eller är det en BMV? Jag hoppas för din skull att du köpt en BMV men jag tror det är en citroen men tanke på det kommande andrahandsvädet?

Det är en Peugeot. De gör bilar som är onödigt snygga i förhållande till priset. Kvalitet och prestanda är same shit som alla andra i konsumentklassen.

/kg, fd MI-16 ägare

Edit: Nu glömde jag dra parallellen med kameravärlden, men den ger väl sej själv? Snyggare, bättre och billigare. Varför välja nåt annat? Den dag jag blir superproffs o behöver en Porsche igen så kan jag nog ta den eventuella förlusten på Peugeoten.

(Byt ut Porsche mot värsting Nikon/Canon/Hasselblad och Peugeot mot Sony/Pentax)

FILM) (Linkan71 skrev:
Ja OT verkar det mesta vara numera på denna tråd. Tämnk att det alltid fínns ilska pentax ägare i varge tråd:-D Små terier är vad de är.

Vad det inte för eller emot Pentax K100D el canon eos 400d det handlade om?

Det är nog så i de flesta fall, är man inkörd på en sak så försvarar man den, i slutändan handlar det ju trots allt om ens personliga åsikt /erfarenhet och anser man den är bra så står man upp för den, Jag är nog lite så med när det kommer till ex datorer, Vissa saker stoppar man bara inte in i en dator, Sen må de fungera hur bra som helst för andra, men jag skulle inte rekomendera det, Vanligt fenomen som alltid kommer finnas :) Sen tror jag det framkommer mkt bra ur olika åsikter m.m med. Men det spårar lätt ur ibland,

HDFS) (KGS skrev:
Jag tror det är avundsjuka, varför fick de antiskak före oss som satsar på "säkra kort"?

Det är kanske ett bättre ord. Det känns som om en del påtalar hur mycket bättre stabilisering i objektivet är så fort det nämns att Pentax mfl har det i huset. Visst, det är kanske bättre rent tekniskt - men man får ju betala för det till varje objektiv. Och att ha det i huset är bättre än att inte ha det alls.

FILM) (Linkan71 skrev:
Inte för att nedvärdera ditt köp, hoppas verkligen du blir nöjd.

Jag hoppas också jag blir nöjd, men det får vi väl se när de tillverkat kameran och skickat den till mig. :)

För min del känns inte Canon och Nikon prisvärda. Det känns som jag betalar en hel del för märket, både på hus och optik. Pentax K10D kändes mycket mer prisvärd. Mer finesser och bättre ergonomi till ett mer attraktivt pris.

Om det finns hundratusen olika objektiv till Canon spelar ingen roll för mig så länge de objektiv jag är intresserad av och har råd med finns till det kamerahus jag köpt. Samma sak med att det finns fler program till PC - så länge jag hittar de program jag behöver till Mac så är programutbudet inget argument.

Tigerbeat skrev:
Det är nog så i de flesta fall, är man inkörd på en sak så försvarar man den, i slutändan handlar det ju trots allt om ens personliga åsikt /erfarenhet och anser man den är bra så står man upp för den, Jag är nog lite så med när det kommer till ex datorer, Vissa saker stoppar man bara inte in i en dator, Sen må de fungera hur bra som helst för andra, men jag skulle inte rekomendera det, Vanligt fenomen som alltid kommer finnas :) Sen tror jag det framkommer mkt bra ur olika åsikter m.m med. Men det spårar lätt ur ibland,

Så är det nog, jag är likadan med datorer jag med :)

Hoppas du fått någon klarhet i vad du skall köpa.

oskard skrev:
Det är kanske ett bättre ord. Det känns som om en del påtalar hur mycket bättre stabilisering i objektivet är så fort det nämns att Pentax mfl har det i huset. Visst, det är kanske bättre rent tekniskt - men man får ju betala för det till varje objektiv. Och att ha det i huset är bättre än att inte ha det alls.

Jag hoppas också jag blir nöjd, men det får vi väl se när de tillverkat kameran och skickat den till mig. :)

För min del känns inte Canon och Nikon prisvärda. Det känns som jag betalar en hel del för märket, både på hus och optik. Pentax K10D kändes mycket mer prisvärd. Mer finesser och bättre ergonomi till ett mer attraktivt pris.

Om det finns hundratusen olika objektiv till Canon spelar ingen roll för mig så länge de objektiv jag är intresserad av och har råd med finns till det kamerahus jag köpt. Samma sak med att det finns fler program till PC - så länge jag hittar de program jag behöver till Mac så är programutbudet inget argument.

Du menar inte att du har en MAC??? :p

FILM) (Linkan71 skrev:
Jag hoppas för din skull att du köpt en BMV men jag tror det är en citroen men tanke på det kommande andrahandsvädet?

Andrahandsvärdet för Pentaxprylar har aldrig varit större. Suget är så stort att tex FA 50/1.4 är slutsålt i hela USA och man kan få nypris för ett begagnat ex.

Marknaden för Canon däremot riskerar att bli köparens när konkurenterna lanserar innovativa kameror med bildstabilisering, vädertätning och riktiga sökare och Canon svarar med 2 extra mp.

Dessvärre kan jag inte säga att jag hoppas för din skull att jag har fel.

Tigerbeat skrev:
Du menar inte att du har en MAC??? :p

Jo, en sån där udda sak som det inte finns några program till. Jag tänkte komplettera den med en kamera som det inte finns några objektiv till, det känns som en bra kombination.

oskard skrev:
Jo, en sån där udda sak som det inte finns några program till. Jag tänkte komplettera den med en kamera som det inte finns några objektiv till, det känns som en bra kombination.

Hmm då kan jag alltså utesluta dina omdömen helt, Helt omdömeslös (SKÄMT)

Fast mac är nog snäppet vassare när man jobbar med grafik/film iaf vet jag att dom var det förr.

Skall visa några bilder jag tog idag med min skräpkamera 400d ;-)

Bilagor

• 20061028_4025-kopiera.jpg
    20061028_4025-kopiera.jpg
    91.7 KB · Visningar: 146
FILM) (Linkan71 skrev:
Så är det nog, jag är likadan med datorer jag med :)

Hoppas du fått någon klarhet i vad du skall köpa.

Hmm jag kollar runt lite på olika tester och är grymt nyfiken på den, eller 10:an men den känns lite overkill för mina behov, det interesantaste med den är väll antiskak funktionen just nu som det känns.

Tigerbeat skrev:
Hmm jag kollar runt lite på olika tester och är grymt nyfiken på den, eller 10:an men den känns lite overkill för mina behov, det interesantaste med den är väll antiskak funktionen just nu som det känns.

Antiskak vore ju trevligt men det finns ju till de både jättarna med fast då i objektiven.

FILM) (Linkan71 skrev:
Antiskak vore ju trevligt men det finns ju till de både jättarna med fast då i objektiven.

Ja det e ju lite av nackdelen då det kommer till priset för dessa, om man vill ha 2-3 objektiv med antiskak så drar det iväg en del, men med antiskak inbyggt i kameran så kan man hålla kostnaden nere vid objektivköp,

Annars hade nog 400:an varit självklar iom att jag känner mig hemma med 300:an

FILM) (Linkan71 skrev:

Men då kostar det ofta som ett eller flera kamerahus i skillnad mellan IS och icke IS... det blir en dyr historia i längden. Självklart förstår jag varför Canon o Nikon vill ha det så, men varför vill en någorlunda normalbegåvad konsument ha det så?

Tigerbeat skrev:
Ja det e ju lite av nackdelen då det kommer till priset för dessa, om man vill ha 2-3 objektiv med antiskak så drar det iväg en del, men med antiskak inbyggt i kameran så kan man hålla kostnaden nere vid objektivköp,

Annars hade nog 400:an varit självklar iom att jag känner mig hemma med 300:an

Är det viktigt och du känner att du MÅSTE ha Is, aniskak eller vad det nu kallas då finns det ju inga alternativ än att köpa åentax så är det ju. Men känner du att du klarar dig utan då skulle jag köpt en D80 idag, eller ev en 400d.

ANNONS