Annons

Pentax K100D el canon eos 400d

Produkter
(logga in för att koppla)
HDFS) (KGS skrev:
Men då kostar det ofta som ett eller flera kamerahus i skillnad mellan IS och icke IS... det blir en dyr historia i längden. Självklart förstår jag varför Canon o Nikon vill ha det så, men varför vill en någorlunda normalbegåvad konsument ha det så?

Visst är jag onormalbegovad. ;-) eller så är jag smart det får framtiden utvisa.

FILM) (Linkan71 skrev:
Är det viktigt och du känner att du MÅSTE ha Is, aniskak eller vad det nu kallas då finns det ju inga alternativ än att köpa åentax så är det ju. Men känner du att du klarar dig utan då skulle jag köpt en D80 idag, eller ev en 400d.

Sony har också bildstabilisering.

Varför skulle man välja en D80 framför K10D?

FILM) (Linkan71 skrev:
Är det viktigt och du känner att du MÅSTE ha Is, aniskak eller vad det nu kallas då finns det ju inga alternativ än att köpa åentax så är det ju. Men känner du att du klarar dig utan då skulle jag köpt en D80 idag, eller ev en 400d.

Jepp det känns relativt nödvändigt då jag tittar på den hantering jag har av kameran, har testat mig själv en hel del, därav även min slutsats att antiskak är min grej :)

sen när det kryper ner emot -25 grader och blir mörkt på dagarna så känns det även där som ett bra alternativ :)

ett minus med pentax platta obj e väll att man inte kan hålla lika bra i dem :)

Tigerbeat skrev:
Jepp det känns relativt nödvändigt då jag tittar på den hantering jag har av kameran, har testat mig själv en hel del, därav även min slutsats att antiskak är min grej :)

sen när det kryper ner emot -25 grader och blir mörkt på dagarna så känns det även där som ett bra alternativ :)

ett minus med pentax platta obj e väll att man inte kan hålla lika bra i dem :)

Då får jag önska dig lycka till med din Pentax:) Hoppas du blir nöjd.

FILM) (Linkan71 skrev:
Visst är jag onormalbegovad. ;-) eller så är jag smart det får framtiden utvisa.

Du har säkert dina rationella skäl. En dyr blixt, ett par objektiv, en kompis som har en massa Canonglas eller så är handlar´n en gammal kusin eller nåt... vad vet jag. Hittills har jag aldrig träffat nån som inte kan motivera sitt val ;-)

Efter att ha använt en kamera med stabilisering skulle det krävas väldigt mycket för att välja en kamera som inte hade det. Det är en av anledningarna till att C/N föll bort för min del.

Ett exempel med 1/8 s slutartid (handhållet utan stöd). Fotot är taget med en Panasonic FZ-5.

oskard skrev:
Efter att ha använt en kamera med stabilisering skulle det krävas väldigt mycket för att välja en kamera som inte hade det. Det är en av anledningarna till att C/N föll bort för min del.

Ett exempel med 1/8 s slutartid (handhållet utan stöd). Fotot är taget med en Panasonic FZ-5.
Inte illa,

Hade en dimage A2 förut och AS var ett skönt redskap.

HDFS) (KGS skrev:
Du har säkert dina rationella skäl. En dyr blixt, ett par objektiv, en kompis som har en massa Canonglas eller så är handlar´n en gammal kusin eller nåt... vad vet jag. Hittills har jag aldrig träffat nån som inte kan motivera sitt val ;-)

Ja alla har vi våra skäl, Jag är för feg för att prova något nytt, låter andra prova åt mig först:) Sen om jag vill ha IS då köper jag det i objektiven i stället.

Märklig debatt! Kameran det gällde från början var K100D och 400D. 400D har bättre brusnivåer på höga iso-tal, 4 MP högre upplösning, sensorrengöring. K100D har något bättre sökare (skillnaden är inte så stor). Sämre ljusmätare, billigare, bättre kitobjektiv. Har köpt in 7 K100D till jobbet så jag har kunnat testa en del. K10D verkar intressant, dock finns inga tester än. Nackdelen är objektivutbudet. För min del saknas en hel del, ex 70-200 2,8, ett 300/4, 400 5,6 (gärna med vädertätning). På dessa brännvidder ska enligt uppgift också IS i objektiven funka bättre än att ha det i huset. Dessutom får man i sökaren se resultatet av Is om man har det i objektivet vilket kan vara en fördel.

Pall skrev:
Märklig debatt! Kameran det gällde från början var K100D och 400D. 400D har bättre brusnivåer på höga iso-tal, 4 MP högre upplösning, sensorrengöring. K100D har något bättre sökare (skillnaden är inte så stor). Sämre ljusmätare, billigare, bättre kitobjektiv. Har köpt in 7 K100D till jobbet så jag har kunnat testa en del. K10D verkar intressant, dock finns inga tester än. Nackdelen är objektivutbudet. För min del saknas en hel del, ex 70-200 2,8, ett 300/4, 400 5,6 (gärna med vädertätning). På dessa brännvidder ska enligt uppgift också IS i objektiven funka bättre än att ha det i huset. Dessutom får man i sökaren se resultatet av Is om man har det i objektivet vilket kan vara en fördel.

Frågeställningen gällde från början inte kamrorna alls utan tillbehören. Men eftersom du tar upp kamerorna kan jag balansera lite med ytterligare några K100D fördelar:

Bättre dynamiskt omfång, spotmätning, ISO 3200, 9 af-punkter av korstyp. Jag tycker för övrigt sökarskillnaden är rätt stor. Var hittar du uppgiften om lägre brus på 400D?

Vad gäller objektiven som du saknar så finns Sigma 70-200/2.8 för Pentax. Vädertätad F DA 300 USM kommer 2007. Ingen Pentax 400/5.6 men Sigma 135-400/5.6 kanske kan vara ett alternativ.

Den enda användare (mig veterligen) som verkar ha stor erfarenhet av stabilisering från både Nikon och KM som skrivit i ämnet här på fotosidan tycker KM-system med stabilisering i huset var bättre i brännvidder upp till 800 mm.

Senast ändrad:

KG Stolt skrev:

Det hoppas jag verkligen man ser med AS i huset också. Det gör jag.

Håller med!
Gör man det inte, lägg ner kameran, sitt ner nyktra till!

Kan rekommendera Sony A100, visserligen var det här ett val mellan Pentax och Canon, men ändå.

Eftersom samma person i alla trådar hela tiden rekommenderar endast och allena Pentax, iof en bra kamera, skall jag inte vara sämre med min subjektiva åsikt, använder sedan länge både Minolta / K-M utrustning och nu senast Sony.
Sony har ett vackrare namn "Sony" än både "Pentax" eller "Canon"!
Sony A100 har allt, anti-skak i kamerahuset, enkla menyer, enkel att arbeta med, det avgör valet!
Anti-skak (AS), i kamerahuset, är från början en inovation/patent från Konica-Minolta!
Canon 400D gör mig galen, omständiga menyer, dataspel är det roligt?
Canon får mig att tänka på krig och elände, en kanon från Bofors, nä fy fasen!
Namnet Pentax låter som en utombordsmotor från Penta Marin!

Sony A100 tar objektiv från Minolta - Konica-Minolta - Sony - Zeiss!
Försök montera på en Zeiss glugg på en Pentax eller Canon, det går inte, iaf inte så enkelt, synden (?) straffar sig själv ...!. :), :)

papi skrev:
Frågeställningen gällde från början inte kamrorna alls utan tillbehören. Men eftersom du tar upp kamerorna kan jag balansera lite med ytterligare några K100D fördelar:

Bättre dynamiskt omfång, spotmätning, ISO 3200, 9 af-punkter av korstyp. Jag tycker för övrigt sökarskillnaden är rätt stor. Var hittar du uppgiften om lägre brus på 400D?

Vad gäller objektiven som du saknar så finns Sigma 70-200/2.8 för Pentax. Vädertätad F DA 300 USM kommer 2007. Ingen Pentax 400/5.6 men Sigma 135-400/5.6 kanske kan vara ett alternativ.

Den enda användare (mig veterligen) som verkar ha stor erfarenhet av stabilisering från både Nikon och KM som skrivit i ämnet här på fotosidan tycker KM-system med stabilisering i huset var bättre i brännvidder upp till 800 mm.

den har väll 11-punkters AF?

larsborg skrev:
...Canon 400D gör mig galen, omständiga menyer, dataspel är det roligt?...

Nu blev jag riktigt sugen på en Canon. Vad är det med för spel i kameran? Kan man ladda ner nya?

Sony, är det inte dom som brukar tillverka eldfängda batterier och prylar med rootkit som spionerar på användaren? :)

ANNONS
Götaplatsens Foto