Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Pentax K10D vs Canon 400D vs Nikon D40X
- Trådstartare Zugar
- Start datum
perstromgren
Aktiv medlem
Detta är en vanlig fråga. Det vanliga svaret är att det är fina kameror, alla tre. Det finns ingen "denna-ska-du-absolut-köpa"-kamera.
Känn på dem! Ergonomin är viktig! Låt känslan avgöra.
Per.
Känn på dem! Ergonomin är viktig! Låt känslan avgöra.
Per.
Allemyr
Aktiv medlem
Köp det billigaste huset å köp sedan bättre optik än kit-optiken så som ett Sigma 17-70. En Nikon D50 kanske duger utmärkt för dig. Hur mycket pengar tror du att du ett tag framöver skall investera? Vad tycker du i nuläget bäst om vidvinkel o fisheye eller tele, om fisheye välj Pentax, om tele välj helst Canon för där saknar båda konkurrenterna ett 70-200 F/4. Lycka till
Bofoto2
Aktiv medlem
Nikon D40X är lätt men har inte inbyggd fokusmotor så den är inte bakåtkompatibel annat än till manuell fokus. Bara nyare objektiv med autofokusmotor grejar autofokus.
Canon är lätt och har liten sökare, Pentax har vädertätning och skakreducering i huset men är dyrast.
Kolla priser på tillbehör och framför allt känn på kamerorna, vikt och grepp.
En stor bibbla har Foto och kanske Kamera&Bild, läs testerna, Ljud&Bild brukar finnas oxå.
Det finns oxå tester på nätet, och alla testare tycker lite olika.
Canon är lätt och har liten sökare, Pentax har vädertätning och skakreducering i huset men är dyrast.
Kolla priser på tillbehör och framför allt känn på kamerorna, vikt och grepp.
En stor bibbla har Foto och kanske Kamera&Bild, läs testerna, Ljud&Bild brukar finnas oxå.
Det finns oxå tester på nätet, och alla testare tycker lite olika.
interpix
Aktiv medlem
Allemyr skrev:
Köp det billigaste huset å köp sedan bättre optik än kit-optiken så som ett Sigma 17-70. En Nikon D50 kanske duger utmärkt för dig. Hur mycket pengar tror du att du ett tag framöver skall investera? Vad tycker du i nuläget bäst om vidvinkel o fisheye eller tele, om fisheye välj Pentax, om tele välj helst Canon för där saknar båda konkurrenterna ett 70-200 F/4. Lycka till
Varför skulle just ett 70-200/4 vara oumbärligt? Pentax kommer med ett 60-250/4 som jag tycker är mer spännande i så fall.
D40 är den enklaste kameran med många funktioner bortagna. Liten och billig men inte mycket att utvecklas med tycker jag, risk att många köpare snart kommer vilja uppgradera till D80.
Canonkameran kan lite mer, men är fortfarande en instegsmodell.
K10D är en poffs eller entusiastmodell som kan betydligt mer, har överlägsen byggkvalité men saknar tex motivprogram som finns på enklare kameror. K100D är mer jämförbar med de andra i gruppen.
J.Paul
Aktiv medlem
Ja, det är inte direkt någonting som ska behövas på en systemkamera eftersom det (i alla fall förr) är kunniga fotografer som köper systemkameror. Fast nu finns det ju så billiga systemkameror i instegsklassen, så det stämmer väl inte riktigt längre.sagan skrev:
Få saker är väl så kreativlöst som motivprogram.. *tycka*
Tyckaren
Aktiv medlem
J.Paul skrev:
Ja, det är inte direkt någonting som ska behövas på en systemkamera eftersom det (i alla fall förr) är kunniga fotografer som köper systemkameror. Fast nu finns det ju så billiga systemkameror i instegsklassen, så det stämmer väl inte riktigt längre.
Förut var sportbilarna något som krävde en "riktig" chaufför, trögstyrda, svårkörda och krävande. Idag är t.o.m. Lambhorghini så lättkörda att min gamla mamma skulle kunna ta sig en sväng. Allt för att kunna attrahera fler kunder.
Likadant är det med kameror - och det kallas för utveckling
Egentligen är det väl jättesmart med dessa förvalda lägen? Ta t.ex. porträttläget, i och med att vi väljer det så förbereder vi kameran på att vi skall ta porträtt. Kameran ändrar då en massa saker som t.ex. skärpedjup och att den prioriterar hudtoner - det är väl jättesmart?
Men det är klart - det gör det ju enklare och ta bra porträttbilder, och det är ju inte bra att det är enkelt?
Hälsningar
Adam
J.Paul
Aktiv medlem
Nej, för motivprogram är bara en generalisering av hur en bild av en viss typ av motiv ska se ut, så den enda frihet man får är hur man komponerar bilden.Tyckaren skrev:
Förut var sportbilarna något som krävde en "riktig" chaufför, trögstyrda, svårkörda och krävande. Idag är t.o.m. Lambhorghini så lättkörda att min gamla mamma skulle kunna ta sig en sväng. Allt för att kunna attrahera fler kunder.
Likadant är det med kameror - och det kallas för utveckling
Egentligen är det väl jättesmart med dessa förvalda lägen? Ta t.ex. porträttläget, i och med att vi väljer det så förbereder vi kameran på att vi skall ta porträtt. Kameran ändrar då en massa saker som t.ex. skärpedjup och att den prioriterar hudtoner - det är väl jättesmart?
Men det är klart - det gör det ju enklare och ta bra porträttbilder, och det är ju inte bra att det är enkelt?
Hälsningar
Adam
Jag vill ha kontroll själv när jag fotograferar, inte lägga allting på kameran.
Tyckaren
Aktiv medlem
J.Paul skrev:
Nej, för motivprogram är bara en generalisering av hur en bild av en viss typ av motiv ska se ut, så den enda frihet man får är hur man komponerar bilden.
Jag vill ha kontroll själv när jag fotograferar, inte lägga allting på kameran.
Adam
J.Paul
Aktiv medlem
Jag raljerar inte. Folk får väl använda motivprogram hur mycket de vill, jag har inte sagt något annat, men jag tycker ändå att det är löjligt att låta ett datorprogram välja åt en när man vet att man gör det bättre själv. För även om kameror blir smartare så kan de ändå inte tänka logiskt - det är det som krävs för att kunna ta en perfekt bild under lite mer krävande förhållanden.