Annons

Pentax SMC-DA 35/2,8 Macro

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad säger ni som är mer erfarna om brännvidden. Många tycker ju att man ska ha ett tele på 150 mm för att få ett schysst avstånd till motivet. Här måste man väl nästan befinna sig i blomman för att fota den?
Annars vore jag lockad av ett skarpt normalobjektiv o macro i ett.
 
50mm makroobjektiv var populärt på den analoga tiden så 35mm borde funka lika bra på en DSLR med APS-C sensor. Ju längre brännvidd mar har på objektivet ju svårare blir det att handhålla (speciellt vid makrofotografering). Så jag tror att det är ett väldigt mångsidigt objektiv.

Till blommor och andra statiska motiv bör det fungera bra med 35mm, men till insekter och liknande vill man ha längre arbetsavstånd.
 
Jag är lite sugen på detta av kompositionsskäl, kan ju bli lite trångt ibland, även fast jag bara har ett Tamron 90.
 
Grymt sugen på att lätta på börsen lite, verkar knivskarpt och med trevlig bokeh. Bra brännvidd för allmän fotografering i övrigt. Hade ett Tamron 90 macro tidigare, men jag tyckte det var svårjobbat, väl "trångt" och knepigt att använda utan någon form av stativ. Köpångest!
 
Jag kommer skaffa det i sommar, har ingen tid nu att använda det ändå. Skulle bara bli stressad av att ha det liggandes utan tid till att använda det. :)

Jag tycker om idén med ett 35 Macro. Brännvidden perfekt för standardtäckning på bilderna, ett objektiv att ha på kameran hela tiden. Med makrofunktion får man två-i-ett. Dessutom är jag positivt överraskad av prisbilden. Ja jag tycker det verkar billigt, med tanke på bildkvalitet, känsla, materialval etc. :)
 
Aristoteles skrev:
Har jag fattat det hela rätt: Detta objektiv är inte vädertätat och har inte inbyggd fokusmotor?

Svar ja på båda, helt rätt. :)
DA Star-serien är vädertätade och har dubbla autofokussystem.

DA Limited-serien är inte vädertätad och de saknar även inbyggd fokusmotor. Troligen därför att idén med DA Limited är att de ska vara så små som möjligt. Både vädertätning och fokusmotor i objektivet ökar storleken.
 
Jag hade önskat att det vore vädertätat åtminstone, tror inte det hade behövt öka storleken, bara lite packningar, o-ringar. Fokusmotor dock...
 
Nej men allvarligt talat. Om kameran nu är så pass vädertätad (fånigt begrepp men ändå) att den tål en regnskur så är det väl bra om objektivet klarar det med? Annars får man ju likt förbannat skydda tingesten. Förstår inte varför man inte tätar limitedobjektiven också. Lite packningar kan väl inte göra så mycket på storleken, om ens något?
 
Det är ändå så att filosofin med DA Limited är att vara så små som det bara är möjligt, utan att det går negativt ut över den optiska kvaliteten. Därför är fokusmotor i objetivet och vädertätning portförbjudet. Även om det bara skulle addera lite grann, så är det ändå för mycket.

Vädertätning adderar mer än man kan tro. Enligt John Carson på Pentax US så är vädertätningen skälet till att K200D är större än K100D (han har skrivit detta i inlägg på dpreview, som svar på klagan om att K200D har vuxit jämfört med K100D).

Nå, vill man ha vädertätning så erbjuds det av DA Star. Vill man ha så små objektiv som möjligt så erbjuds det av DA Limiteds. Båda serierna växer. Det kommer fler vädertätade DA Stars i framtiden, bland annat ett 30 och det ligger ju nära i brännvidd - fast något makro är det ju inte då.
Det vore trevligt om DFA-makrona ersattes av DA Star makron. :)
 
Då har man gått och blivit pionjärkonsument. Fick idag DA 35/2,8 macro limited. Metall, utdragbart motljusskydd...
 

Bilagor

  • _igp5308.jpg
    _igp5308.jpg
    87.1 KB · Visningar: 550
Jag såg att Tokina nu ska släppa sitt 35mm/f2,8-macroobjektiv, vilket innehållsmässigt ska vara samma objektiv som Pentax DA 35/2,8 macro, till listpriset 6250:-. Det är bara att gratulera alla pentaxianer som kan få samma, eller bättre?, i alla fall snyggare, objektiv för nästan halva priset.
 
Cyberphoto säljer Tokina för 4 990 SEK, att jämföras med 3 755 SEK för Pentax. Den optiska konstruktionen är Pentax, men Tokina har gjort sin egen design på resten. Visst är DA Limited-utförandet snyggare. :)
 
ANNONS