Annons

Pentax SMC-DA 35/2,8 Macro

Produkter
(logga in för att koppla)
Mycket mjuk och fin boke, lite mer cirkulär ringar kanske hade varit att föredra men gott så långt.
 
Lezziter skrev:


Macrofunktionen gör ett bra jobb, problemet är snarast att man skuggar motivet med optiken än att närgränsen inte räcker till.

Ja, om man närmar sig 1:1 och med utdraget motljusskydd så skuggar man rejält. Man får lov att fälla in det, särskilt om mycket ljus kommer bakifrån eller snett bakifrån. I mer motljusförhållande existerar inte problemet. Antar att samma problem fanns tidigare för 50mm makro i fullformat.
 
Potentionellt dåliga nyheter i hönsgården.

Försökte ta ett kort på lite släktingar idag och misslyckades kaptialt. Trots att fokuspunkten låg mitt på hamnade personerna ur fokus samtidigt som häcken bakom blev skarp.. Frågan är om inte min optik felfokuserar rätt grovt på lite avstånd.

Ni andra som fått era, upplevt något likande? Verkar ju itne avra något problem vid macro, svårt att säga dock.

Bildexempel är påväg.

EDIT (8 mb):
http://www.onionen.se/pub/picture/IMGP6980.jpg

Fokus ligger på personen i mitten, har 10-15 kort som ser lika illa ut. Kan omöjligen ha missat det på alla.

Vad tror ni?
 
Senast ändrad:
Det ser ju inte helt bra ut det där. Jag skulle göra några tester på både nära och större avstånd med fokusen i af-s läge. Kanske kan vara bra info om det behövs en service. Prova att fokusera om också mellan varje bild för att se om det är konsekvent eller inte.
 
Frågan är om det är specifikt detta objektiv? Jag upplever ofta att kameran ställer in fokus på exempelvis grönskan bakom även om objekten framträder tydligt framför. Det gäller att ha grönskan en bra bit bakom för att kamerans (K10D) aptit på grönska inte ska ta överhanden...Är det ett Pentax-problem?
 
Jag ska testa ordentligt imorogn i bra ljus.
Har man betalat 4000kr för optik vill man jua tt det ska funka. :)

Tveksam att kameran tog överhanden, körde med centerfokuspunkten mitt på personen i mitten.. Då Borde den ju inte kunna segla iväg, oavsett grönskan.
 
såg ingen af-info när man kollar upp infon för bilden,tog du med manuel fokus,säker på att den gröna af markeringen lyste?
 
ibbe76 skrev:
såg ingen af-info när man kollar upp infon för bilden,tog du med manuel fokus,säker på att den gröna af markeringen lyste?
Jodå, jag tog med autofokus allt.. Såg direkt på LCD:n att fokusen var way off, så fokuserade mot marken framför mig och sedan tillbaka igen med samma resultat.

Ska testa lite här hemma på olika avständ med en mer neutral bakgrund.
 
Sådär, testat lite.
Jag är ingen expert och så vidare, men jag tycker problemet är rätt uppenbart. Förutom fokusproblemet finns det rätt mycket CA vilket jag tycker är trist, enligt den review som finns skulle det ju vara försumbart.

http://www.onionen.se/pub/picture/fokus/
Bild 1: Fokus ligger mitt på personen i mitten. Jag har 10-15 kort tagna vid samma tillfälle som ser ungefär likadana ut. Jag omfokuserade flera gånger.
Bild 2: Fokus ligger i kanten mellan mp3-spelaren och linjalen.
Bild 3: Jag gillar inte dessa blad, det är ju i princip omöjligt att skapa de "exakta" förhållanden som krävs.
Bild 4: Fokus ligger på foksucharten på skrivbordet. På denna ser man även rätt mycket lila CA.
 
nä,den borde nog bytas eller justeras, kanske därför Ca uppstår för att det är något tokigt i gluggen.
 
Kamerans fokuspunkter är klart större än markeringarna i sökaren och om något snappas upp av fokuspunkten, även om det ligger i utkanten av fokuspunkten, så fokuserar den ju på det.

Detta märks tydligast när man tar makro och man vill fokusera på blommans mitt, då blir blommans blad - om kanten om mitten - skarpa istället för mitten. Detta därför att fokuspunkten även täcker blombladen omkring mitten. Så då fokuserar jag manuellt istället.

Jag har inte hunnit testa objektivet på min K10D än (därför att jag är borta och jobbar nu och jag tog bara med mig min *ist DS), men på min *ist DS är fokuset exemplariskt (om man kommer ihåg ovanstående).

Jag tog några porträtt och fick en del oskarpa bilder, men det berodde på att barnet ifråga stod och gungade fram och tillbaka så när fokuset var låst så hade hon gungat sig ur skärpan och jag tog på f/2,8 så skärpedjupet täckte inte henns rörelser.

Inget problem med CA trots skarpt solljus.
Det jag märker rent spontant, utan nogrannare jämförelser, det är att bilderna med DA 35:an är klart skarpare och står ut mer än bilderna från det 28-105 f/3.2-4.5 som jag brukar ha som standardobjektiv på min *ist DS. (och jag brukar ju hylla 28-105:an...).
Så jag tycker DA 35 är fantastiskt bra så här långt.
 
100% crop, blomman rakt in i objektivet. Nu snackar vi direkt på närgränsen.
f/2,8. PEF RAW rakt in i Pixelmator. Ingen pålagd skärpa eller annan efterbehandling. Sparad JPEG.
*ist DS + DA 35 Macro Limited.
Som ni ser så är skärpedjupet extremt kort.
 

Bilagor

  • img881crop.jpg
    img881crop.jpg
    85.1 KB · Visningar: 253
Så här ser helbilden ut.
En "balkonglådeblomma" som är liten som två tummar.
Tyvärr sparad med något hög kompression för att överhuvudtaget kunna laddas upp här.
Så se det bara som illustration över vilken del som "cropen" var tagen från, bedöm inte objektivet efter denna JPEG.
 

Bilagor

  • imgp0881fotosidan.jpg
    imgp0881fotosidan.jpg
    28.8 KB · Visningar: 252
*ist DS + da 35.
JPEG, bright saturation -1
Något komprimerad för att kunna laddas upp.
f/2,8 - autofokus rakt på toppen.
 

Bilagor

  • imgp0852.jpg
    imgp0852.jpg
    33 KB · Visningar: 243
Lezziter skrev:
S
Bild 1: Fokus ligger mitt på personen i mitten. Jag har 10-15 kort tagna vid samma tillfälle som ser ungefär likadana ut. Jag omfokuserade flera gånger.

bild 1 - är fokuspunkten verkligen helt centrerad? kan den ha "tippat bredvid" personen i mitten och då hittat bakgrunden? En del kameror har haft den aktuella fokuspunkten något förskjuten till höger eller vänster från sökarmarkeringen, alltså en diff mellan markeringen i sökaren och där AF-punkterna verkligen ligger.
 
FotoZ skrev:
bild 1 - är fokuspunkten verkligen helt centrerad? kan den ha "tippat bredvid" personen i mitten och då hittat bakgrunden? En del kameror har haft den aktuella fokuspunkten något förskjuten till höger eller vänster från sökarmarkeringen, alltså en diff mellan markeringen i sökaren och där AF-punkterna verkligen ligger.
Inte en chans omd en inte är 1x1m typ. Jag fokuserade långt ner på personen och flyttade upp, på huvudet, manuellt med undre fokuspunkten.. Det mesta, alla bilder ser likadana ut.
 
ANNONS