Annons

Photomatix

Produkter
(logga in för att koppla)

johnnynu

Aktiv medlem
Någon som vet varför bilden ser annorlunda ut i Photomatix gämfört med Photoshop. När man har tonemappat klart och sedan öppnar den i PS så blir färgerna/kontrast m.m ganska så annorlunda.

Photomatix kan inte hantera färgprofiler. Det finns i alla fall inga inställningar för det. Därför blir färgerna annorlunda i PS eftersom du med all säkerhet har någon färgprofil aktiv i PS.

Nu är jag rätt imbecill när det gäller färgprofiler och sånt, jag har just börjat borra i ämnet så ha tålamod med mig...

Borde inte Photoshop varna för att den bild han öppnar inte har den färgprofil som Photoshop använder som default? För mig blir det i alla fall så. Jag får upp en pop-up som talar om att bilden som öppnas inte har standard-färgprofilen och Photoshop erbjuder att konvertera eller öppna med fotots inbyggda färgprofil.

Det där kan man ställa in på olika sätt i PS. Man kan göra så att PS automatiskt konverterar till den färgrymd som finns i färginställningarna, eller Behålla bildens färgrymd.

Det senare alternativet tycker jag är bäst. Då har man mer kontroll på vad som händer med bilden när man senare ska tilldela eller konvertera till en annan profil.

ANNONS
Götaplatsens Foto