Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

photoshop ändrar nyanser vid kopiering

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Carlström

Aktiv medlem
När jag öppnar en Raw från min EOS 300D i ps så står det att min embeded profile inte matchar sRGB. Man får då välja mellan 1)use embeded profile 2) convert to sRGB 3) dont colour manage. Resultatet blir klart bäst med 1). Nu visar sig det dock att om jag väljer detta och klipper ut en bit ur en bild och sätter in i ett nytt fönster så har färgerna fördärvats. Vad kan jag göra åt detta? Jag har photoshop CS.
Tacksam för svar.
Mvh Johan

Ställ in färgerna i photoshop som färgprofilen i bildfilen.. kanske borde funka..

Din bild, som du öppnar, är (troligtvis) i färgrymden Adobe RGB.´

Ditt Photoshop är inställt på att alltid arbeta i sRGB.

Såvida du inte öppnar en bild med annan profil och väljer att temporärt, med bara den bilden, arbeta i dess färgrymd. Och det är det du gör när du väljer din (1).

När du kopierar mellan dokument med olika färgrymder kan du uppleva att bilderna tappar eller ökar i färgmättnad.

Välj hellre att vara konsekvent. Ställ in Photoshop på samma färgrymd som du öppnar från i RAW.

Det finns olika åsikter om vilken som är den bästa färgrymden att jobba i. Ska dina resultat alltid, alltid, alltid hamna på skärm så jobba i sRGB. Annars är nog Adobe RGB bättre.

ANNONS
Götaplatsens Foto