Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Photoshop Elements 6 och Premiere Elements 4

Produkter
(logga in för att koppla)
Uppgraderingspriset är inte attraktivt precis! Jag har PSE 5 och Premiere Elements 3 som jag köpte för några månader sedan för 1375 kr. Vill jag uppgradera till de nya versionerna kostar det mig 1125 kr. Besparingen blir bara 250 kr jämfört med att betala hela summan. Den som uppgraderar några versioner betalar ju då i realiteten flera tusen för programmet (programmen). Är det verkligen värt det?!

Nån som provat att göra bildspel i elements 6?

Hade en tråd tidigare ang att jag får så kass bildkvalitet när jag gör bildspel i elements 4. Bildspel i wmv-format går bara att göra i max 1068*760 pixlar (ungefär) i ver 4. Att göra spelen i pdf-format går inte heller för då synkar inte ljudet.

Så alltså, nån som vet om det finns bättre förutsättningar i elements 6?

Nej, jag har inte testat det ännu.

Men du, 1068x760 låter ändå väldigt stort. Vad visar du dina bildspel på för mastodont-skärmar? Det är ju nästan HD-video.

Större bildspel än så skulle ställa rätt så stora krav på uppspelardatorn. Inklusive saker som läshastighet från DVDn (som jag antar att du bränner det färdiga bildspelet på).

BengtNil skrev:
Nån som provat att göra bildspel i elements 6?

Hade en tråd tidigare ang att jag får så kass bildkvalitet när jag gör bildspel i elements 4. Bildspel i wmv-format går bara att göra i max 1068*760 pixlar (ungefär) i ver 4. Att göra spelen i pdf-format går inte heller för då synkar inte ljudet.

Så alltså, nån som vet om det finns bättre förutsättningar i elements 6?

Vi du göra bildspel av god kvalitet bör du använda dedikerade program för ändamålet. Nedan ett inlägg av mig i frågan här på fotosidan.

Jag har provat massor av program för bildspel eller slideshows som det heter på engelska. De program som brukar lyftas fram som de bästa är ProShow Gold eller Producer (www.photodex.com), PicturesToExe (www.wnsoft.com) eller gratisprogrammet för Windows Photostory 3. De två första uppdateras kontinuerligt. Andra program att testa är MemoriesOnTv (www.codejam.com), Uleads CD & DVD PictureShow (www.ulead.com), Magix har sitt program Photostory on CD & DVD (www.magix.com), Wondershare har DVD Slideshow Builder (www.photo-to-DVD.com) mfl. 3D-Album (www.3d-album.com) är ett mycket amerikanskt koncept med olika möjligheter om du gillar deras stil. Ladda ner demoversioner och testa vilket/vilka program som passar dig och dina ambitioner. Själv använder jag ProShow Producer men det kostar ett par tusen kronor och tar tid att lära sig. Vad vill du kunna göra - bara visa bilder på ett lite snyggare sätt eller använda flera lager, avancerad text, videobakgrunder, videoklipp osv? Är det till DVD, webben/epost, PC, annat du vill exportera? Inget av programmen klarar av att inte i någon grad försämra bildkvaliteten på fotona. Men rörelse, zoomning och övergångseffekter kan kanske inte gå helt obemärkt förbi. Den färdiga "filmen" komprimeras ju mer eller mindre dessutom. Än så länge "härskar" ju vanlig DVD med 720x576 i upplösning så innan HD Video/BluRay verkligen slår igenom kan vi inte helt dra nytta av den inneboende upplösningen.

moderskeppet skrev:
Nej, jag har inte testat det ännu.

Men du, 1068x760 låter ändå väldigt stort. Vad visar du dina bildspel på för mastodont-skärmar? Det är ju nästan HD-video.

Större bildspel än så skulle ställa rätt så stora krav på uppspelardatorn. Inklusive saker som läshastighet från DVDn (som jag antar att du bränner det färdiga bildspelet på).

Ska först säga att jag är inte är helt med i matchen vad det gäller upplösning, pixlar etc men...

På min hemma-pc har jag bildskärmen, 21 tums, ställd i upplösningen 1980*1150 (ungefär). När jag använder elements 4 och kör in bilder i hög kvalitet, typ 3500* 2300 pixlar och sen skriver ut en wmv-fil i ovan nämnda kvalitet så ser det helt kasst ut.

Jag har provat demoversionen av ProShowGold och där kan jag välja just 1980*1150 som utkvalitet vilket ger kanonkvalitet på bilderna. Har däremot noterat att även ProShow (i vart fall om man väljer att skapa bildspelet som en exe-fil) har problem med ljudsynkningen. Övergångar som sitter perfekt på förhandsvisning i editorn sitter sådär när jag kör bildspelet.

Teodorian skrev:
Vad vill du kunna göra - bara visa bilder på ett lite snyggare sätt eller använda flera lager, avancerad text, videobakgrunder, videoklipp osv? Är det till DVD, webben/epost, PC, annat du vill exportera?

Vill kunna lägga in mina bilder. Lägga på lite just musik med vältajmade övergångar. Lite panoreringar, zoomningar på vissa bilder, lite textsträngar för vinjetter, eftertexter och sånt. Ibland stoppa in en filmsnutt och sen till sista skriva ut en fil för uppspelning och distribution till familj/kompisar (även om det blir STORA filer att skicka runt).

Har gjort ett antal bildspel i elements 4 med bilder från en KM5D tidigare och dessa har blivit hyfsade om än inte jättebra bildmässigt. Nu med bilder från canon 30D/40D upplever jag att bildkvalitén blir sämre (pixligare).

Använder elements för min bildhantering i övrigt och tycker att bildspelsdelen är helt ok att jobba i. Ljudsynkningen brukar också funka perfekt. Därför hade det suttit som en smäck om elements 6 fixat även bildresultatet.

När jag kör spelen på min bärbara, lite drygt 15 tums skärm, inställd på 1150* 850 (ca) tycker jag också att det ser kasst ut.

Blir det bättre om jag byter upplösning på bildskärmen?

Mattias!

Hur var det med nyheterna i Elements 6 som du var besviken på? Kan du berätta mer. Jag har själv PSE 5 och CS2, så det är väl tveksamt att lägga 1125 kr i uppgraderingskostnad för att få några nyheter som har begränsat värde.

Hittade lite info på Adobes svenska sida.

"Den Svensk version beräknas färdig för leverans i november 2007."

ANNONS
Götaplatsens Foto