Annons

Photoshop - prestandatest

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kul litet test. Jag kör visserligen Linux.. men vaddå.. Drog hem en fräsch version av wine och installerade. Plockade fram skivan med PS som kom med min EOS 300D, installerade PS-Elements 2.0 under wine.

Körde testet, 120,5 sekunder. Detta då under wine i Linux Slackware 10.1 på min AMD64 (tror den hette 3000) med bara 512Mb minne.
 

Bilagor

  • psdump.png
    psdump.png
    20.1 KB · Visningar: 3,148
steelneck skrev:
Körde testet, 120,5 sekunder. Detta då under wine i Linux Slackware 10.1 på min AMD64 (tror den hette 3000) med bara 512Mb minne.

Hmmm, ville jämföra med Gimp, nu finns inte exakt samma filter. I Gimp heter det rörelse-oskärpa-zooma, men inställningarna är inte riktigt samma. Experimenterade lite för att få till en liknande bild, hamnade då på längd 32, detta tog 40 sekunder mot 120 sekunder för PS under wine. Men som sagt detta är inte alls rättvist, eftersom PS verkar tillämpa en gaussisk oskärpemetod vilket Gimp antagligen inte gör (gaussisk oskärpa i Gimp är erkänt långsamt).
 
30,6 sekunder med AMD 64 2X 4800Mhz (dual processor) med 4 Gb ram och PS2. Jag disablade Norton Internet Security som drar kraft.

Gert
 
Bjoernowitsch skrev:
Du är kanske inte sämst. Nyss försökte jag mig på bearbetningen i mitt PS Elements 3. Det tog några minuter, men den där funktionen Timing kunde jag inte hitta. Jag har en G4 450 MHz med 384 Mb RAM, OS X 10.2.8. Spelar det här egentligen någon roll? Det är ju ändå slutresultatet som räknas. Ingen som ser ens bilder vet hur mycket jobb som ligger bakom dem och hur lång tid det tog att få till det.


Tack för ditt stöd!
 
mi an skrev:
89,1 s.

P4 3.2, 2 GB.

Upptäckte att jag hade ps' växlingsfil på en nästan full hårddisk. Frigjorde lite utrymme på denna och defragmenterade. Ändrade sedan lite i minnesinställningarna i ps.

Tiden sjönk till 66,4 s.
 
Ok där fick man en orsak till att köpa sig en dator.. Sitter vid morsans kontorsdator. 2,2ghz 512 mb ram. Enbart photoshop och internetexplorer igång. 586,7sek. Pinsamt ju.. Ska starta min gamla laptop och testa men den.
 
Ett tips: sitt inte för länge och fingra på inställningarna i dialogrutan, den tiden räknas också av timingverktyget...

Om man kör filtret med rätt inställningar en gång, ångrar och därefter trycker ctrl + f blir resultatet mer rättvisande.

(64.8 nu :))
 
Drog igång PS samtidigt som alla andra progg va igång såsom FTP, MSN AVANT ja samanlagt 38 processer. Fick tiden 98 Sek först och körde om direkt efter utan att röra något och då fick jag 88,3 SEk Hårddisken är full och datorn är inte upplagt för nån benchmark tävling märkte jag hehe. Men men det är väl snabbt fixat.

Btw så är den effekten mycket roligare att göra med optiken ist för i PS ;)
 
Min 4 år gamla laptop tog 380.7 sek. 746mhz 128mb ram.. 200 sek snabbare än morsans 2.2ghzare.. Får nog sätta mig ner och rensa lite skit ur hennes dator verkar det som.. Bägge kör win xp pro och photoshop 7.
 
88,7 s

Adobe Photoshop Version: 9.0 (9.0x196)
Operating System: Windows XP
Version: 5.1 Service Pack 2
System architecture: Intel CPU Family:15, Model:2, Stepping:9 with MMX, SSE Integer, SSE FP, SSE2, HyperThreading
Physical processor count: 1
Logical processor count: 2
Processor speed: 2992 MHz
Built-in memory: 511 MB
Free memory: 183 MB
Memory available to Photoshop: 439 MB
Memory used by Photoshop: 55 %
Image cache levels: 6

Photoshop scratch has async I/O enabled
Scratch volume(s):
Startup, 75,2G, 64,3G free
 
283 sek (på jobbet)

HP Kayak
2 GHz
256 M ram

Detta bekräftar bara att min jobb-dator är onaturligt seg. :-(
 
skelett skrev:
Damme: vad kör du för moderkort?

Ett MSI k8n-ultra NEO4 , och det är ett relativt billigt moderkort (ca 1200kr) som slår moderkort för 3000kr, kompisar till mig blev riktigt förvånade över min prestanda med ett så billigt mobo.
 
zlice skrev:
P4 3.2GHz
1GB RAM
PS CS2
WinXP Pro SP2
5 andra program igång

105,5 s

Jag testar igen när jag har mindre program igång. Blir det stor skillnad så postar jag igen 8)

Nu har jag testat flera gånger och fått en massa olika resultat.

Allt mellan 94,0 s och 79,2 s innan jag startade om datortn. Då fanns några applikationer igång och datorn hade varit igång över tre dygn. Jag gjorde testet typ 10 ggr.

Efter omstart fick jag mellan 81,7 s och 71,7. på 5 test.

Jag vet inte om jag tycker det här testet säger så mycket alls med tanke på de varierande resultat jag fått.
 
zlice skrev:
Nu har jag testat flera gånger och fått en massa olika resultat.

Allt mellan 94,0 s och 79,2 s innan jag startade om datortn. Då fanns några applikationer igång och datorn hade varit igång över tre dygn. Jag gjorde testet typ 10 ggr.

Efter omstart fick jag mellan 81,7 s och 71,7. på 5 test.

Jag vet inte om jag tycker det här testet säger så mycket alls med tanke på de varierande resultat jag fått.

Tänkte du på det jag skrev ovan då, att tiden i dialogrutan räknas in?
 
Operating System: Windows XP
Version: 5.1 Service Pack 2
System architecture: Intel CPU Family:15, Model:2, Stepping:7 with MMX, SSE Integer, SSE FP, SSE2, HyperThreading
Physical processor count: 1
Processor speed: 2657 MHz
Built-in memory: 511 MB
Free memory: 99 MB
Memory available to Photoshop: 438 MB
Memory used by Photoshop: 85 %

vilket gav den svindlande tiden på 137.3 sek... oj det var illa kvickt hehe
 
Senast ändrad:
PM 2,7

Tog manuella tider med stoppur parallellt, och gav 39,64s när Ps CS2 visar 44,8s.
 

Bilagor

  • bild 1.jpg
    bild 1.jpg
    51.4 KB · Visningar: 2,163
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS