Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Photoshop Student Edition" frågor!

Produkter
(logga in för att koppla)
niklas_b skrev:
Läste du vad jag skrev överhuvudtaget?

Anta att jag använder mitt photoshop komerciellt fastän det är en studentlicens och Adobe kommer på mig. Då utkräver de skadestånd med den skada de lidit - jag borde köpt education box. Alltså 1000 kronor skadestånd.
(+ rättegångskostnader mm + gardering för att det finns nån hake)

Jodå, jag läste ditt inlägg, annars skulle jag ju inte ha kunnat svara på den. Men uppenbarligen missförstod jag dig, det är nog närmare bestämt där skon klämmer. :)

Aha, så du menar att man enbart behöver betala den summan som licensen skulle ha kostat (plus lite till). Är det något som du vet att det fungerar så, eller är det något du tror/önskar att det är så?

(Och hur mycket är dessa "+ rättegångskostnader mm + gardering för att det finns nån hake"? 10 000 kr? 100 000 kr? Blir nog billigare och i vart fall säkrare i slutändan att lägga ut de där 900 kr på en gång, tror jag.)

Eeros skrev:
Precis! Student edition kostar runt 1 900 kr, Education 2 800 kr. Så dessa 900 kr extra garanterar nattsömnen även om man i framtiden skulle använda programmet till kommersiellt syfte. Inga pengar att bråka om, i mitt tycke. Dessutom kan du då välja programvaran på svenska och får dessutom med alla fonter och annat som normalt bara följer med den fullständiga kommersiella versionen för 15 000 kr.

Eller så kan man ringa Adobe och reda ut det här och sedan eventuellt spara 900 och invenstera ny optik i stället ;) Syftet med hela tråden var just detta, att flera har frågor och olika uppfattningar som man sedan kan redogöra med adobe.

Hej

Ska också gå distanskursen till våren och tänke passa på att köpa en licens. Tycker det är värt en tusing att få cs3 på svenska och att man även i framtiden kan använda den till ev komerciellt bruk.Därför blir det nog edu varianten framför stud.

Reddes det ut om det verkligen var någon skillnad på innehållet i de båda programmen? Någon nämnde att edu hade mer fonter osv? Är det så?

Ni som har köpt, köpte ni på mecentas hemsida via misco.se eller finns bättre alternativ?

Om du inte är student idag så kan du kyla ner dig lite. Ev vanlig missuppfattning är att Adobe låter folk köpa till studentpris så fort de är antagna, det gör de dock inte.

Man måste ha aktivt börjat studierna.

Hej Mattias

Jag är student idag och har mitt mecenatkort aktiverat. Jag är lärare och läser ofta universitetskurser som fortbildning, just nu läser jag mer matte.

Spelar det någon roll vilken universitetskurs man läser eller måste det vara just fotoinriktat?

...har faktiskt fortfarande svårt att bestämma mig vilken av licenserna man skall köpa. Eng version är kanske bättre trots allt med tanke av den uppsjö turtorials som finns på nätet. Frågan är om man verkligen kommer att sälja några bilder i framtiden.. då behövs ju knappast den kommersiella versionen. 900 kanske är bättre att lägga på objektivkontot. Fast och andra sidan är 900 ingen större summa i långa loppet om man nu skall ha foto som hobby dom kommande 50 åren :)

...att vi smålänningar ska vara så förbaskat snåla och gnidna :)

Du får läsa vad du vill.

Engelska är överlägset bättre om du har minsta lilla tanke på att använda en engelsk bok eller videokurs (eller en svensk kurs fast med engelskt photoshop ;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto