Annons

Photoshop visar bilden korrekt - andra program gör det inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

EndZone

Aktiv medlem
Hej!

Amatör som jag är, kan jag inte lösa följande märkliga problem:

När jag har varit ute och fotat i råformat, brukar jag lägga in bilden i photoshop för eventuell slutlig finjustering och redigering. Så långt allt väl, bilden ser kanon ut i Photoshop. Men så fort jag tittar på bilden på nätet, eller genom Windows XP´s eget bildvisningsprogram, ja då är bilden avsevärt mörkare och saknar de detaljer som exakt samma bild har om jag tittar på den i Photoshop. Det är alltså samma bild som visas olika beroende på med vilket program jag tittar på bilden.

Det märkliga är att det gäller även andra vänners bilder. Det är personer som är mycket duktiga på fotografering och bildbehandling. Dessa bilder blir också sämre i alla program förutom om jag tittar på dem med Photoshop.

Vad kan vara fel? Jag öppnar bilden i sRGB och med färgdjup 8 bitar/kanal, storlek 1536 av 1024 (1.6 MP) och en upplösning på 240 pixlar per tum.

Tacksam för hjälp!

måste konvertera

Om du konverterar bilden till s-rgb innan du sparar den så ser den likadan ut i andra program. Ifall du fotar med s-rgb och har samma färgrymd inställd som arbetsrymd (working space)i PS så ska det inte vara något problem att bara spara ner den direkt.

EndZone skrev:

Vad kan vara fel? Jag öppnar bilden i sRGB och med färgdjup 8 bitar/kanal, storlek 1536 av 1024 (1.6 MP) och en upplösning på 240 pixlar per tum.

Tacksam för hjälp!

Enda sättet att se till att bilden verkligen blir identisk när den visas på olika program på din dator är att konvertera den till din skärmprofil. Men då vet du inte alls hur den kommer att visas på andra skärmar. Så det är ingen vidare strategi om du ska lägga ut bilderna på webben. Är det bara för att titta på din burk är det dock den bästa lösningen.

Stefan

kanske

Kan felet vara att du har en srgb -bild men har en annan färgrymd inställd då du behandlar bilden. Då kommer den ju att se bra ut med fel färgrymd. Sedan när man ser den med den rätta (srgb som andra program använder) så blir det fel? Fattar själv inte mycket av detta men har aldrig råkat ut för att det blir fel.

Stefan: använder de flesta program inte S-rgb för visning av bilder? Mina bilder ser i alla fall likadana ut med de program jag har.

Re: kanske

Tonyeagle skrev:

Stefan: använder de flesta program inte S-rgb för visning av bilder? Mina bilder ser i alla fall likadana ut med de program jag har.

Många program har ingen konvertering alls, utan skickar RGB-värdena direkt till skärmen. Om din skärmprofil är snarlik sRGB ser du ingen skillnad, om de är olika kommer bilderna se olika ut.

Stefan

Så lösningen vore alltså att se till att skärmen är kalibrerad för då hamnar skärmprofilen närmare sRGB? Eller?

pastorove skrev:
Så lösningen vore alltså att se till att skärmen är kalibrerad för då hamnar skärmprofilen närmare sRGB? Eller?

sRGB är ju en teoretisk konstruerad färgrymd som ska motsvara vad en genomsnittlig PC-skärm kan prestera. Dessutom är vitpunkten inställd på 6500K och gammat på 2,2. Om du har en genomsnittlig skärm och kalibrera till dessa värden, då hamnar du bra nära sRGB med din skärmprofil. Har du en bättre skärm kommer du fortfarande få en skillnad mellan sRGB och din skärmprofil.

Stefan

Tack för alla svar så här långt! Det märkliga i mitt fall är just det att även andra fotografers bilder blir felaktiga på min dator. Enda sättet att titta på bilderna är genom Photoshop, då visas allt korrekt. Det är alltså inte bara mina egna konverteringar och bilder som blir fel. Något skiljer sig rejält mellan inställningarna i Photoshop och de jag har i övrigt i andra program. Frågan är bara vad som är fel. Det lär ju inte hjälpa att kalibrera skärmen antar jag. Problemet finns ju i alla andra program men inte i Photoshop. Finns det någon profil som tar hand om allt utom just Photoshop eftersom det är det enda programmet som "klarar sig undan" det här felet?

Vilka andra program är det du använder för visningen? Alla program stödjer inte färgprofiler (inte Windows heller) så om du har en profil sparad i din bild så blir det som du ser, i Photoshop blir det OK, i andra program inte. Prova t.ex. "Save for web" för att få en uppfattning om hur det blir utan färgprofilen. Det skulle kunna vara så att din skärm är "felaktigt" inställd, kanske den behöver kalibreras, och du har sedan justerat dina bilder för att motverka felet i Photoshop. På andras skärmar blir det sedan fel.

Jag använder ACDSee och XP´s "Visningsprogram för bilder och fax", jag har även testat att slänga in en bild i Internet Explorer bara för att testa. I samtliga program blir det för mörka bilder utan detaljrikedom. Oavsett om det är en egen bild eller någon annans.

Du hann svara medan jag redigerade mitt svar, se sista halvan jag la till.

Nu har jag löst det. Det verkar som att jag har dubbelkalibrerat skärmen, dvs att den på något märkligt vis har använt två olika profiler. Vet inte om det är möjligt, men efter att jag raderat skärmens två profiler och återigen kalibrerat skärmen ser allt okej ut i samtliga program.

Stort tack för all hjälp! Äntligen kan jag ägna mig åt det jag vill igen!

ANNONS
Götaplatsens Foto