Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop vs Elements?

Produkter
(logga in för att koppla)

johanpehrson

Aktiv medlem
Tjena!

Jag tänkte kolla med er som använder Elements vad för funktioner/verktyg ni saknar mest från Photoshop när ni arbetar med bilder?
Jag ska snart köpa mig ett program och Elements är ju så mycket billigare än Photoshop men frågan är ju om Elements räcker till?

Någon som har tips på sida eller bra test där de jämför nya Elements 8 och Photoshop?

mvh /Johan

Tjena!

Jag tänkte kolla med er som använder Elements vad för funktioner/verktyg ni saknar mest från Photoshop när ni arbetar med bilder?
Jag ska snart köpa mig ett program och Elements är ju så mycket billigare än Photoshop men frågan är ju om Elements räcker till?

Någon som har tips på sida eller bra test där de jämför nya Elements 8 och Photoshop?

mvh /Johan

Jag skulle tro att du klarar dej mycket väl med Elements. Den, enligt mitt tycke största bristen tidigare, var att Elements saknade verktyget kurvor, men det finns numera.

Kolla på moderskeppet, de brukar ha koll på de olika programmen och versionerna.

Jag har Elements 5 i en gammal laptop och det räcker väldigt bra, men jag saknar verktyget kurvor, så ibland bollar jag över psd-filen till Photoshop 5LE från 90-talet, som är en slags föregångare till Elements och var en bantad version av PS4 eller 5. Där finns kurvor men ingen hantering av färgprofiler och färgrymder.

Är något lättare att lära sig än det andra?

Jag har en följdfråga på samma tema. Är något av programmen lättare att lära sig än det andra? Jag tänker att Elements kanske är en form av Photoshop for dummies för att hårddra det eftersom det betydligt lägre priset borde locka fler "amatörer"?

Jag har en följdfråga på samma tema. Är något av programmen lättare att lära sig än det andra? Jag tänker att Elements kanske är en form av Photoshop for dummies för att hårddra det eftersom det betydligt lägre priset borde locka fler "amatörer"?

Tyvärr är det inte riktigt så. De är i princip lika svåra. Men, Elements kommer med en hel del autofunktioner som underlättar för den som vill lära sig minimalt.

Här är de största skillnaderna: http://www.bildbehandla.se/fragor/skillnad.php

Tyvärr är det inte riktigt så. De är i princip lika svåra. Men, Elements kommer med en hel del autofunktioner som underlättar för den som vill lära sig minimalt.

Här är de största skillnaderna: http://www.bildbehandla.se/fragor/skillnad.php

Tack Mattias. Jag har faktiskt varit inne och läst lite på din hemsida. Letade runt lite på nätet igår efter att jag hade frågat. Jag har bestämt mig för att testa Elements. Tror det är bäst för mina behov.

/Kristoffer

ANNONS
Götaplatsens Foto