Annons

Photoshop vs. Elements

Produkter
(logga in för att koppla)

koon

Medlem
Jag sitter och funderar på att köpa Adobe CS 5.5. Problemet är att jag jag bara behöver Photshop och Indesign.
Indesign måste jag ha, inget snack om saken, men Photoshop är jag inte riktigt säker på.
Det jag behöver göra är enklare bildförbättringar, beskärningar, viss färgkorrigering, kontrast, ljusstyrka osv. Räcker Photoshop Elements 9.0 för detta?
Kan man arbeta i lager?

Och en fråga till. Om man kan (hjälpligt) hantera Photshop är menyerna tillräckligt likadana i Elements för att man inte ska behöva lägga ner massa tid på att lära sig ett nytt program?
 
Hej, jag har inte de direkta svaren på dina frågor men för mig verkar det definitivt som om det vore en bra idé att ladda hem utvärderingsversionen av Elements. När du har kört den ett tag så borde du få besked på om den räcker.
 
Hej Jonathan.
Det är bara att svara Ja på samtliga dina funderingar omkring vad Elements klarar av. Det grejar allt detta och väldigt mycket mer därtill. Och det är bara att hålla med Claes om att det är en bra idé att du laddar hem en provversion av programmet. Mer info och en enkel möjlighet att hämta programmet finns här: http://moderskeppet.se/vad-ar-adobe-photoshop/vad-ar-adobe-photoshop-elements/

Som synes har folket bakom Moderskeppet en sajt vikt enbart för Elements: http://bildbehandla.se

Mvh Magnus
 
Jag sitter och funderar på att köpa Adobe CS 5.5. Problemet är att jag jag bara behöver Photshop och Indesign.
Indesign måste jag ha, inget snack om saken, men Photoshop är jag inte riktigt säker på.
Det jag behöver göra är enklare bildförbättringar, beskärningar, viss färgkorrigering, kontrast, ljusstyrka osv. Räcker Photoshop Elements 9.0 för detta?
Kan man arbeta i lager?

Och en fråga till. Om man kan (hjälpligt) hantera Photshop är menyerna tillräckligt likadana i Elements för att man inte ska behöva lägga ner massa tid på att lära sig ett nytt program?

Hej!

Jag har använt både delarna väldigt mycket. Jag köpte cs5 när den kom ut och det är faktiskt en hel del som skiljer dem åt... men. Allt som går att göra i cs5 går även att göra i elements (nästan). Det som skiljer är att du får göra på andra sätt. Det finns en del nya kraftfulla verktyg i CS5 som inte finns i Elements men det går att göra i elements bara att du får göra det i fler steg. Sysslar du mycket med skönhetsretuch så tycker jag CS5 är bättre men gäller det allmäna och generella förbättringar så finns det ingen anledning att lägga typ 9000 kronor extra för att få CS5...

Som de andra skrivit... kolla moderskeppet.se där kan du läsa om vad som är nytt för CS5 och du kan även läsa om elements. Vad det gäller menyerna så är de precis samma så det ska inte vara något problem
 
ja det är klart... fel av mig... jag tänkte nyköp... då koster den runt 10... en uppgradering är ju så klart betydligt billigare
 
ja det är klart... fel av mig... jag tänkte nyköp... då koster den runt 10... en uppgradering är ju så klart betydligt billigare
Ett nyköp av hela CS5-paketet kostar under 3000 kr om man är student. Om man inte är det kan man ju alltid skriva in sig på någon lämplig kurs under en termin. Vad jag förstår behöver man inte anstränga sig och ta poäng för att få studentleg.
 
Distanskurs visuell kommunikation ex

Som att söka distanskurs visuell kommunikation ex, utmärkt utbildning... och ja studentlegitimation sex månader. Men denna utbildning kommer förmodligen att försvinna 2013, men det finns andra.
Det stämmer, en fullversion av CS5 för under 3k.
 
3k och fejka student för att få något man är van vid? Låter som vansinne i mina öron. Kör på Gimp.
 
Fejka student

Den som söker visuell kommunikation gör det förmodligen av kärlek till foto, en berikande och utmanande kurs. Jag kan inte heller förstå, varför man skulle söka en utbildning utan motiveringen att studera. Nu finns ett alternativ till program på datorn online(det finns fler, men detta är faktisk helt ok)
http://pixlr.com/editor/

Det påminner i stort om Photoshop.
 
Du behöver inte läsa foto.
Du kan läsa språk, vård, historia, filmvetenskap osv
Det finns hur mycket som helst.
Och en ehl del på distans
 
Ja men det var ju kul att höra...:) Känns som jag betalat öite väl mycket. Nu är jag ju ingen student... men men det visste jag inte att det var så stor skillnad...
 
Jag använder InDesign dagligen och det går alldeles utmärkt med vilket gratisprogram som helst som har de basala funktioner du efterfrågar, till exempel GIMP, Faststone eller för all del Elements om du vill kosta på dig det.
 
Ja men det var ju kul att höra...:) Känns som jag betalat öite väl mycket. Nu är jag ju ingen student... men men det visste jag inte att det var så stor skillnad...
Som lärare har du också rabatt.
Krävs ett intyg av skolan du jobbar på.

Om jag har förstått rätt så har man även rabatt om man går på gymnasiet.
 
ANNONS