Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

tkakito

Avslutat medlemskap
Här kommer antagligen en ganska dum fråga igen!
men jag måste vara säker!

Jag har tänkt att köpa ett photoshop (från tradera då det är billigare), och undrar om ett program som står att det fungerar till Windows också fungerar till Mac?
Eller är det två olika sorter man har då?
Sen undrar jag också om programmet är använt på en dator en gång, kan man använda det på en annan dator då fast med samma serienyckel?
 

aasaboe

Aktiv medlem
Photoshop för Windows och Mac är olika, men man kan byta typ hos Adobe en gång.

Det går att köpa ett "begagnat" Photoshop lagligt, men för att det skall bli helt rätt måste säljaren registrera försäljningen och den nya ägaren hos Adobe. Jag gjorde så när jag skänkte bort mitt Photoshop Elements, proceduren tar några veckor. Det finns information om hur man gör och blanketter (PDF) på Adobes hemsida.

Se upp så att det verkligen är en laglig licens du köper.
 

j2^

Aktiv medlem
Photoshop för Windows och Mac är olika, men man kan byta typ hos Adobe en gång.

Det går att köpa ett "begagnat" Photoshop lagligt, men för att det skall bli helt rätt måste säljaren registrera försäljningen och den nya ägaren hos Adobe. Jag gjorde så när jag skänkte bort mitt Photoshop Elements, proceduren tar några veckor. Det finns information om hur man gör och blanketter (PDF) på Adobes hemsida.

Se upp så att det verkligen är en laglig licens du köper.
Du kan väl (såvittjag vet) enbart konvertera en licens om det görs innan du aktiverat din licens första gången? Eller har det ändrats? Jag har bara gjort det en gång, för väldigt länge sen.
 

aasaboe

Aktiv medlem
Du kan väl (såvittjag vet) enbart konvertera en licens om det görs innan du aktiverat din licens första gången? Eller har det ändrats? Jag har bara gjort det en gång, för väldigt länge sen.
Jag har själv aldrig skiftat Windows/Mac, men jag har vänner som först kört (länge) på Windows och sedan bytt till Mac, och det har gått bra. Vad jag vet får man göra det en gång.

Man får också ha programmet på två datorer, under förutsättning att de inte körs samtidigt. Det har jag själv, och vet att det funkar. Om det går att ha en Windows och en Mac vet jag inte, men utan att ha kollat så tvivlar jag. Jag tror inte att de är så "generösa" på Adobe ;-)
 

aasaboe

Aktiv medlem
Finns det någon kontroll som rapporterar om de körs samtidigt?
Det vet jag inte, men jag misstänker att det kan vara så -om båda datorerna är uppkopplade naturligtvis. Telia säker surf har sådan funktion upptäckte jag för längesedan när jag köpt ny dator och råkade koppla upp mig på den gamla samtidigt med installationen.

Photoshop registrerar man på båda datorerna, och skulle det ligga på en tredje måste man först avaktivera det där mot Adobe, annars fungerar inte aktiveringen på den nya, var ute för det vid samma datorbyte.

Om det sker koll i realtid vet jag som sagt inte, har inte provat, men det är nog mycket troligt.
 
ANNONS