Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshopbok för naturfotografer

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har köpt den och skummat den men tyckte inte den innehöll så mycket nytt. Dock var det som fanns med ok (fast jag har lästa det i andra böcker). Den var inte specifikt riktat till naturfotografi även om sådana motiv var med.

vänliga hälsningar/Johan

Jag tycker om Adobe Photoshop CS for Photographers av Martin Evening. Mycket grundlig. Skriven av en fotograf som verkar ha använt PS mycket. 367 SEK (hos AdLibris). Han är absolut inte naturfotograf, men det påverkar inte tycker jag.

"funktioner av ps som naturfotografer måste behärska".

Låter tråkigt,,

Jag tar lite kurvor--->kikar lite på nivåerna,,
Jag kollar färgerna individuellt och generellt,,
Ev lite USM,,
Ev beskärning,,

Är det sådan manipulering/efterbehandling som beskrivs eller är det sådant som tydligt hamnar inom ramen för regelrätt "manipulation"?

/Niclas,

Niclasfoto skrev:
...Är det sådan manipulering/efterbehandling som beskrivs eller är det sådant som tydligt hamnar inom ramen för regelrätt "manipulation"?

/Niclas,
I Martin Evenings bok finns båda delarna. Med betoning på användande.

Förtydligande

Hej igen,

De böcker jag har tittat i har haft fokus på manupulering som att infoga bilder/text och skapa specialefferkter.

Jag är bara intresserad av justera bilden (ljustempratur, skärpa, färgmättnad och göra vissa delar i bilden mörkare/ljusare eller oskarpa). Dvs något mer än traditionellt mörkrumsarbete.

Hälsningar,

Re: Förtydligande

Carl Svante skrev:
Hej igen,

De böcker jag har tittat i har haft fokus på manupulering som att infoga bilder/text och skapa specialefferkter.

Jag är bara intresserad av justera bilden (ljustempratur, skärpa, färgmättnad och göra vissa delar i bilden mörkare/ljusare eller oskarpa). Dvs något mer än traditionellt mörkrumsarbete.

Hälsningar,
Då passar Martin Evening in. Som titeln säger är den till för fotografer. Det går att låna den på bibliotek och se vad man tycker först. Finns även lite provsidor på http://www.photoshopforphotographers.com/.

Med risk för att låta på tok för självgod (brukar iofs inte stoppa mig). Jag har precis avslutat en artikel för Allt om Digitalfoto som heter "Även landskap vill vara fina på kort" och tar upp landskapsretusch i Photoshop.

Den är på bara sex sidor men jag pressar in massor av Photoshop där, mycket av det du kanske undrar över.

Bla: ljus och färgkorrigering av utvalda områden, byta himmel, räta upp horisont, montera ihop panoraman och pressa upp kontrasten

Den ska finnas i handeln 12 augusti är det sagt.

ANNONS
Götaplatsens Foto