Annons

Photoshopfråga om dpi och skala.

Produkter
(logga in för att koppla)

mohei

Aktiv medlem
Jag ska försöka fixa till några bilder för en utställning. Fotolabbet jag ska beställa förstoringarna från vill att man skickar filerna i 300 dpi och skala 1:1.
Mina bilder ska bli 30x20 cm.

Använder jag Bild - Bildstorlek och sedan skriver in 30 cm, 20 cm resp 300 pixlar/tum under Dokumentstorlek så ändras Pixeldimensioner till högre värden än vad originalfilen är.
Mina bästa jpg-filer är 3008x2000 och värdena ändras till 3553x2362.

Hur gör jag för att få filerna som labbet vill ha dom?
 
Bilderna har för få pixlar.

Du kan låta labbet lägga till de saknade pixlarna (skicka bilderna som de är) eller göra det själv i exempelvis Photoshop under bild>bildstorlek i menyraden.

Vad som är bäst?

Egentligen borde du testa eftersom olika labb gör jobbet med olika metoder och resultatet kan variera.

Jag tror nog du kan låta labbet ta hand om skalningen eftersom det inte saknas så många pixlar.

Personligen skalar jag alltid om bilderna innan jag skickar dem, med undantag för när jag har många småbilder i 10x15...
 
Aha! Tack! :)
Jag antar att det är 300 dpi som inte funkar?

Det verkar vara olika krav från olika labb.
Fotolabo t ex har pixelkravet ca 1500x1000 till 2000x1333 för 20x30. Men då står det inget om dpi.
 
mohei skrev:
Aha! Tack! :)
Jag antar att det är 300 dpi som inte funkar?

Det verkar vara olika krav från olika labb.
Fotolabo t ex har pixelkravet ca 1500x1000 till 2000x1333 för 20x30. Men då står det inget om dpi.

Vad använder labbet för utrustning? En Lambda skriver med en upplösning på 200 dpi, en Epsilon arbetar med 254 dpi, en Epson bläckstråle vill ha en fil med 240-360 ppi upplösning.

Stefan
 
Från deras hemsida:
Filerna ska vara i läge RGB/8 bitar, 300 DPI och skala 1:1. Filformat:TIFF eller JPG. Bilderna kopieras i FUJI FRONTIER-printer på riktigt fotopapper i RA-4 process.

Säger inte mig nånting. :)
 
mohei skrev:
Från deras hemsida:
Filerna ska vara i läge RGB/8 bitar, 300 DPI och skala 1:1. Filformat:TIFF eller JPG. Bilderna kopieras i FUJI FRONTIER-printer på riktigt fotopapper i RA-4 process.

Om du ger dem en fil i rätt storlek men med något för låg upplösning, kommer de kunna skala bilden på ett vettigt sätt. Om inte, byt labb.

Stefan

P.S Står det inget om vilken färgrymd de vill ha den i? De flesta sådana Frontier labb tvingar ju en att använda sRGB.
 
PerFogelberg skrev:
Fuji Frontier hanterar inte Adobe RGB. Kör med sRGB för bästa resultat. Jag har testat skillnaden.

Du har i o f s rätt, men det är en begränsning som ligger i programvaran. Det går att komma förbi detta, men Fuji har i sin outgrundliga vishet gjort detta ganska svårt.

MVH/Stefan
 
RGB betyder att bilden är uppdelad i tre färgkanaler, röd grön och blå. 8 bitar betyder att varje färgkanal består av 8 bitar.
 
Jag blir bara mer och mer förvirrad. :)
Om labbet skriver att man ska skicka filen som RGB/8 bitar, ska jag skicka som AdobeRGB eller sRGB?
 
Ok, så både AdobeRGB och sRGB kan man ha i både 8 och 16 bitar?
RGB/8 bitar, som det står på labbets hemsida, kan betyda både AdobeRGB/8 bitar och sRGB/8 bitar?
 
mohei skrev:
Jag blir bara mer och mer förvirrad. :)
Om labbet skriver att man ska skicka filen som RGB/8 bitar, ska jag skicka som AdobeRGB eller sRGB?

Det säger inte denna information något om. Adobe RGB och sRGB är två olika dialekter av RGB. Men jag kan misstänka att sRGB är den färgrymd som detta labb tillämpar. Om de inte skriver något om detta på sin hemsida, då är de nog inte medvetna om att det går att använda olika färgrymder.

MVH/Stefan
 
mohei skrev:
Jag ska försöka fixa till några bilder för en utställning. Fotolabbet jag ska beställa förstoringarna från vill att man skickar filerna i 300 dpi och skala 1:1.
Mina bilder ska bli 30x20 cm.

Använder jag Bild - Bildstorlek och sedan skriver in 30 cm, 20 cm resp 300 pixlar/tum under Dokumentstorlek så ändras Pixeldimensioner till högre värden än vad originalfilen är.
Mina bästa jpg-filer är 3008x2000 och värdena ändras till 3553x2362.

Hur gör jag för att få filerna som labbet vill ha dom?

Trist när proffsen skriver fel. För det första, "dpi" (DOTS per inch) är ingenting du kan påverka. Det är deras inställning på skrivaren som påverkar det. Det du kan påverka är "ppi" (PIXELS per inch), och är helt enkelt ett mått på hur många pixlar ryms per tum i din bild.

Det innebär att det är rätt enkelt att räkna ut hur din bild blir ifall du har X antal pixlar som ska fördelas på Y antal cm.

För enkelhetens skull, säg din bild är 3000pixlar bred, och du ska göra om den till 25cm bredd.

Då är det 3000/(25 * 0.39) = 3000/9.75 ~ 307ppi

Sen vad labbet säger är det optimala upplösningen för en viss storlek är det så klart en rekomendation som ligger så nära värdet deras skrivare klarar av.

Tror knappast de nekar dig utskriften för att din bild är lite dålig.

Vad DU däremot kommer märka är kanske att pixelfyrkanter kanske blir en smula framträdande, även om jag starkt tvivlar på det. Att hålla på och interpolera bilden (göra om den till fler pixlar) oftast introducerar oskärpa.

Så vad som är bäst är nog lite tycke och smak.
 
dpi, ppi, pixlar/tum.
Inte undra på att jag är förvirrad ju. :)

På min scanner ställer man in dpi men photoshop har pixlar/tum.

Öppnar jag mina RAW-filer i photoshop och kollar bildstorleken står 3008x2008 och 240 pixlar/tum.
Dessutom står under dokumentstorlek 31.83 resp 21.25cm.
Det innebär väl att den bildfilen ska funka till en 20x30-bild?

Varför kan labbet vilja att man skickar filen i 300 pixlar/tum? Vad är vitsen med det?
 
ANNONS