Annons

Photoshopfråga om dpi och skala.

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast du länkade till några "abstract", dvs sammanfattningar av vetenskapliga artiklar.
Var är själva artikeln?
 
ppi dpi

tjena

Som jag ser det är rätt begrepp för att beskriva upplösningen i en digital bild ppi (pixel per inch) eller punkter per tum på svenska.

dpi (dots per inch) eller punkter per tum för maskinvaran på svenska beskriver antalet maskinpunkter som en ripp/skrivare har för att skapa ett raster.

Alla förväxlar dessa två begreppen.

dpi på en skrivare är endast intressant för att räkna ut LPI lines per inch som berättar vilket raster skrivaren/tryckpressen använder. Sen har ingenjörerna kommit på att LPI x 2 skapar optimala förutsättningar för att få kvaliten i utskriften. Alltså ett raster på 150 lpi kräver en bild på 300 ppi (inte dpi som beskriver antalet punkter skrivaren har för att skapa rasteringen). Ändå använder tillverkan dpi i sin marknadsföring vilket egentligen är felaktigt.

Dock är mina kunskaper något föråldrade då jag jobbade med repro på tryckeri för ganska många år sen men detta är grunden för att förstå begreppen.

/ante
 
Förstoringarna blev bra :)

Vill bara berätta att jag mailade in mina filer som Adobe RGB/ 8 bitar, skala 1:1 och 300 dpi till labbet och fick fina förstoringar.
Labbet fick fixa med oskarp mask eftersom jag inte vågade mig på det.

Det är första gången jag använder Lindkvists fotolabb och jag är väldigt nöjd.

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=87315
 
ANNONS