Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Picasa 2.0 släppt

Produkter
(logga in för att koppla)

David H

Aktiv medlem
En ny milestone release av bildkatalogprogrammet Picasa släpptes nyligen. Nytt är bland annat en uppdatering av interfacet och många funktioner för att göra snabba touch-ups av bilder (som ofta matchar photoshop, men mycket enklare).

Ladda ner och prova: http://www.picasa.com/ [direktlänk, 3 MB] , programmet är gratis.

Dessutom kan man på ett lätt sätt ladda upp bilder till sin blogg, man kan göra ett webbfotoalbum, man kan resiza och maila bilder och göra allt möjligt kul med programmet.

Helt klart en contender - det har många mycket smarta funktioner. Och handhavandet är enkelt! Jag rekommenderar också programmet. Gänget på Google vet hur en slipsten ska dras, helt klart...

Kan man spara bilderna i hög kvalitet nu också?

Jag har testat version 1,6 för att se om det var nåt att ha. Det var ju rätt enkelt och kul så det borde ju vara nåt att kunna rekommendera till de som inte är intresserade av någon mer avancerad bildredigering. Men det föll på att jag inte kom på nåt sätt att spara bilder i någorlunda bra kvalitet när man ville spara dem "utanför" programmet. Det är ju möjligt att jag missat nån inställning men jag tycker jag har letat och hittar ingenstans där man kan ställa in det.

Extrafilms program påminner till en del om Picasa när det gäller just att greja med bilder och där kan man ställa in kvaliteten så att den blir nåorlunda OK även efter att man gjort något åt bilden.

det finns nu en inställning där du kan välja vilken kvalite bildfilen ska hålla när du exporterar den (slidebar, 0-100% i 5% steg).

Det jag gillar mest är programmets webbintegration - det är busenkelt att göra fotoalbum, att maila (framför allt om man har ett Gmail-konto), och att blogga sina bilder. För sådana aktiviteter är det inte lika viktigt att kunna spara bilder i hög kvalitet, men programmet har ju även en snabbknapp för uppladdning av bilder till diverse amerikanska fotolabb o.dyl (WalMart t.ex.).

Jag har ej testat att trixa med bilder som jag skickar till våra svenska fotolabb, men om det går att spara i hög kvalitet - varför inte försöka? Och nog har väl redigeringsmöjligheterna utökats sedan förra utgåvan?

kan inget annat än varmt rekommendera picasa

Otroligt var många bilder man samlar på sig hemma.
Timeline var en kul funktion

Ja, du kan välja mellan ett antal olika mallar beroende på hur du vill att din blogg ska se ut.

Tror inte att det påverkar picasabildalbum dock.

Hm första intrycket e att det är ju helt ok, dock har jag inte kollat hur konvertering från raw till jpga med min 20D ser ut emot C1 o photoshop.

Bra länk!

Dave

Någon mer än jag som har problem med detta program? har 20D, o många av mina raw bilder visas inte riktigt eller inte alls, vill jag editera bilderna så visas inte alla i fönstret. .. ? någon som har förlsag eller tankar?

mvh
Dave

ANNONS
Götaplatsens Foto