Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Picture control D7100

Produkter
(logga in för att koppla)

djungel

Aktiv medlem
Efter uppgradering från D5100 till D7100 har jag märkt att bildkvaliten behöver justeras något. Förmodligen var presets i D5100 lite kraftigare/roligare ställda än D7100.

Ni som främst fotograferar i JPEG, har ni justerat i Picture control och i så fall vilka parametrar och hur mycket. Jag kommer att börja experimentera lite nu men vill ta en lite genväg genom era trips. Jag är främst ute efter bättre skärpa men då kanske även kontrasten bör ökas lite?

Personligen fotar jag nästan endast JPEG och kör då mättade färger med skärpa uppställd till 6 och i svart vitt läge samma sak på skärpan och filter på O.

Det är mina inställningar :)

Jag har justerat Picture Control både i den D7100 som jag har nu och den D5100 som jag hade innan. Jag har ökat färgmättnad och kontrast och minskat skärpa. Skärper gör jag i efterhand eftersom den skärpningsradie som kameran använder (och inte går att ändra) är på tok för stor.

Inte själklart alltså att man bör öka skärpan direkt i kameran? Jag få köra lite experiment i helgen och se om jag kan klura ut de optimala inställningarna.

ANNONS
Götaplatsens Foto