Annons

Pixelfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Ani63

Aktiv medlem
Har en sony a65 som jag har insätlld på upplösning (bildstorlek) L24 M. Om jag ändrar den till 12 M, märker jag någon skillnad i mina vanliga bilder jag tar?

Vad är för och nackdel med 24 m resp 12 m i vanlig fotografering Jag printar aldrig ut förstoringar, på sin höjd beskär jag i PS.

Har aldrig egentligen funderat så mycket på det, men är nyfiken. Kan det inte vara så att 24 M ger mer kornig bild? Har för mig att jag har hört det någonstanns eller läst, vet inte vilket...

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta

Anitca
 
Ställ in den högsta kvaliten.

Fler pixlar=bättre bilder. Alltid!
Det där du har hört att det blir grynigare eller nåt är fel. Finns många missuppfattningar som flyter runt...

Eftersom du redan använder PS så bör du fotografera i raw och justera färg och ljus där om det behövs och i med raw så har du inget 12/24 M-alternativ ändå, så det blir ju en ickefråga. Ska du göra andra justeringar av bilden i PS så gör det i den fulla upplösningen.

Se när du ska publicera bilden så skalar du förstås ned den, vilket t.ex. kan göras i ett steg när du beskär och rätar upp den om det behövs (jag brukar alltid använda beskärverktyget för nedskalning på det sättet).

I alla fall så i processen när du skalar ned bilden så jämnas också olika artefakter ut och det blir i princip alltid bättre när mann skalat ned.

Fast egentligen är det ju det som kameran själv gör när du ställer in 12 M. Den tar ju alltid bilden i högsta upplösning i raw och sen om du valt jpeg så gör kameran bildbehandlingen åt dig, men eftersom du använder PS är det ju fullständigt onödigt.

Högre upplösning är alltid bättre!

Det är min åsikt i alla fall.
Andra kanske tycker annorlunda (men i så fall tycker de fel :) )

(Ska väl vara för nån pressfotograf som tar sjukt många bilder och omedelbart måste skicka dem till redaktionen blixtsnabbt som det kan vara vits med att ställa ner upplösningen i kameran för att få små bildfiler eller nåt, så extrema undantag går väl att hitta.)


/Mats
 
Högre upplösning ut från kameran ger mer data att arbeta med i efterbehandlingen, och det är alltid bra. Ja, brus syns bättre i en högupplöst bild och minskar när den skalas ner, men inte lika mycket som när man först brusreducerar och sedan skalar ner.
 
Hmm, ja nu är jag inte spå hemma på det här med PS och skala ner osv :) Men jag lär mig väl undan för undan.

Jag fotar alltid i jpeg. Då märks det inte någon skillnad på en vanlig bild jag tar och lägger in i datorn om den är fotad med 24 eller 12? Alltså innan jag gör någon bearbetning?

Usch känner mig lite dum, men måste fråga. Så 24 ger ALLTID klarare bild än 12.

Brusreducerar en bild, det är väl en inställning i kameran? Eller gör man det på PS? jag har en gammal variant Elements 7.

Och vad menarn i med skalar ner? Hoppas ni vill förklara...
 
Hmm, ja nu är jag inte spå hemma på det här med PS och skala ner osv :) Men jag lär mig väl undan för undan.

Jag fotar alltid i jpeg. Då märks det inte någon skillnad på en vanlig bild jag tar och lägger in i datorn om den är fotad med 24 eller 12? Alltså innan jag gör någon bearbetning?

Usch känner mig lite dum, men måste fråga. Så 24 ger ALLTID klarare bild än 12.

Brusreducerar en bild, det är väl en inställning i kameran? Eller gör man det på PS? jag har en gammal variant Elements 7.

Och vad menarn i med skalar ner? Hoppas ni vill förklara...

Om slutresultatet skalas ner för att läggas på en webbsida eller nåt med 600x400 pixlar eller nåt så har det ingen betydelse om du utgått från 12 eller 24 megapixel. Det går inte att se någon skillnad, så den högre upplösningen behövs inte alltid, men den gör heller ingen som helst skada.

Det kan aldrig bli sämre med högre upplösning från början, så det finns ingen anledning att välja nåt annat.

Men som sagt, fotografera i raw istället så behöver du inte bry dig ett enda dugg om allt det där.
Lägg inte massa tid på att pilla med kameratillverkarnas olika inlagda bildstilsinställningar. Koncentrwera dig på att ta riktigt bra komponerade bilder med rätt exponering, skärpedjup och livfullhet osv.


Beträffande nedskalning och beskärning.

Använd beskärverktyget, som ser ut som två romber på varandra och ställ in hur många pixlar i bredd och höjd du ska ha.
ps-croptool.jpg

Sen är det bara att måla ut en så stor ruta av bilden du vill ha och rotera den lite för att räta upp och seda nnär du trycker på ENTER så är bilden upprätad, beskuren och nedskalad i ett enda steg. Sen bör du lägga på ett lagom skärpefilter eftersom bilden mjuknar när du skalar ned den.

Om du ändå använder photoshop finns ingen anledning att låta kameran bildbehandla nåt åt dig med hjälp av bildinställningar. Fotografera i RAW och när du öppnar filen i photoshop så startar automatiskt Adobe Camera Raw. Där kan du mycket enkelt justera vitbalans, exponering osv. och även hur mycket brusreducering du vill ha. Du får kontroll över det och har ett oförstört original, vilket du inte har om du låter kameran bildbehandla åt dig.

Var inte orolig, det är så superenkelt att det tar sig max 5 minuter att lära sig, men sen kan man ju förstås bli hur mycket expert som helst som kan ta åratal. Rawbilder.se är ett bra ställe.

Plåtar du i raw så kan du fullständigt strunta i allt bjäfs som tillverkarna stoppar in i kamerorna med olika bildstilar hit och dit. Du har rådatat kvar och kan göra vilken bildstil som helst efteråt istället.

Då kan du koncentrera dig på vid fotosituationen att tima rätt ögonblick, få rät komposition och "hyggligt rätt" exponering. Resten tar du hand om sen på ett mycket enklare sätt än med jpeg-inställningarna i kameran.


/Mats
 
ANNONS