Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

placering av filmrutorna

Produkter
(logga in för att koppla)

en_babelfisk

Aktiv medlem
Jag håller på och försöker modifiera en gammal kodak brownie six-20 E så att jag kan fota vanlig 135-film, och det verkar gå ganska lätt än så länge.Däremot har jag lite funderingar kring det här med film rutorna, och hur noga det är med att dom är på exakt rätt avstånd från varandra.
Det gäller ju främst om man ska lämna in film för framkallning (vilket jag helst gör...), eftersom om man slabbar själv så är det ju inte så himla noga att dom ligger kant i kant.
Så hur känsligt är det ifall bilderna inte hamnar helt rätt på filmen?

mvh -simon.

Brownien är ju en mellanformatskamera och du kommer att exponera både den "vanliga" filmytan och den perforerade delen. Dessutom kommer du få bilder som är mycket bredare än vanliga 35 mm bilder. Detta visste du kanske redan.

Det kan se ut så här, ungefär:

http://timeunit.se/article/128/Redlight

För själva framkallningen spelar det ingen större roll hur rutorna är placerade, däremot för klippningen. Jag skulle rekommendera dig att be labbet låta bilderna vara oklippta och leverera den framkallade filmen till dig i en rulle. Seriösa labb har plastfickor som täcker hela den exponerade rullen.

Lycka till.

Ja jo, det vet jag.
Funderade på att eventuellt göra en maskeringsram så att negativen inte blir större än vanligt.
Hur fungerar det om man skulle vilja få bilderna kopierade direkt, skulle det ö.h.t. gå?eller måste jag helt enkelt satsa på att klippa negativen själv och lämna in för kopiering?
Har tyvärr inte tillgång till negativ scanner för tillfället..

Om du maskerar till 24x36 mm så fattar jag inte varför du ska göra detta överhuvudtaget... :)

Om du inte maskerar så har jag svårt att tänka mig att de kan kopiera dem direkt, men det får du höra dig för om. Jag tror du får betala för manuell kopiering, om de inte kan köra din film genom 120-skannern.

Det är mest att se som ett expriment, jag köpte kameran för 30:- så jag tänkte att det kan det ju vara värt...

Tänkte annars att om man maskar så kanske man kan mäta längden man bör snurra genom att bygga en "klick"pinne som dras mot perforering och skapar ett klickljud.när man sedan dragit fram 8 "klick", d.v.s. 8 perforeringar så har man en ny ruta.

Tack för hjälpen -simon.

ANNONS
Götaplatsens Foto