Annons

Plast eller glasfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
Plast eller glas?
Jag vore tacksam för besked om den optiska kvaliteten hos Cokin-filter. Jag funderar på att köpa några graduerade och vill använda de på landskap. Det ställer ganska höga krav för att inte tappa i skärpa och kontrast.

Fördelarna är ju uppenbara med dessa filter men håller de måttet optiskt?

Någon som vet skillnaden mellan Cokins plast-filter och andra graduerade av glas?

Har inte hört någon som är besviken på Cokin rent optiskt. Däremot är de repkänsliga och gråfiltren har ofta färgstick.

Idag är det ju betydligt vanligare med plast än mineralglas i glasögon. Enda nackdelen optiskt är som sagt att dessa normalt är känsligare mot repor, dessutom är ju inte plast lika formstabilt och åldras. Ska du ha kameran utan linsskydd i en väska stötdämpad med sand bör du kanske välja mineralglas (eller överväga att byta väska) men för övrigt tror jag nog det går utmärkt med plastfilter såvida du inte lämnar kameran i solen ofta eller räknar med att använda filtren under väldigt lång tid.
Per (som själv inte har någon erfarenhet av filtren i fråga men vill uttala sig iaf)

Hmm. Framförallt är ju prisskillnaden stor vilket lockar till att köpa Cokin. Men ett kvalitetsfilter av glas med ordentlig antireflexbehandling kanske krävs trots allt.
Färgstick är inte så kul, även om man till en viss del kan justera det i efterbehandlingen (digitalt).

Det finns andra fabrikat av plastfilter. Jag använder Hitechs avtonade gråfilter numera. Tycker att de håller jämnare kvalité än Cokin.

Nu finns det plastlinser i flera systemkameraobjektiv också. Det är asfäriska linser det gäller och inte alltid bara i de billiga objektiven.

Högkvalitativa filter är inte lätt att hitta.
Plast må vara okej, om än inte vad man vill ha.
Men inga Cokin eller Tiffen är antireflexbehandlade.
De flesta Hoya och B&W har bara ett lager antireflexbehandling.
Ringarna är ofta av aluminium som tenderar kärva fast.
Osv.
Till det kommer att om man inte köper samma märke som sina objektiv så skiljer färgtonen lite.

/Erik

Tackar för er hjälp.

Det lutar nog att jag skaffar glas-filter och step-up ringar. B&W lär vara bra och så slipper man den där ömtåliga ytan.

B+W gör väl inga rektangulära filter?

Skall du ha avtonade filter, som du skriver, så är runda filter ett uruselt alternativ. Det tvingar dig att alltid ha övergången i mitten, där den väl egentligen ganska sällan hör hemma. Undvik dem, är mitt råd.

Rektangulära filter i glas är ovanliga. Jag tror att det skall finnas från Tiffen men är långtifrån säker.

Det argument som Jim framför var det som fick mig att bestämma mig för Cokin. Har nästan precis gjort inköpet, så jag har väl ingen direkt erfarenhet, men jag är helnöjd ännu. Bortsett från att jag ännu inte fått min 77mm anpassningsring...

Oki.
Jag ska titta på Cokins hållare och filter samt Tiffens glasfilter.

Rektangulära filter kan man i nödfall även hålla framför en extrem vidvinkel-glugg.

Har just beställt Cokin system, med 2 st nd8 filter samt cirk. POl. 164, och Pol.173.

Var kan man köpa tiffens glasfilter ? antar att det passar till cokins hållare ?

/MVH
P.L

Tack, måste dock säga att photax är nog en av de sämsta sidorna jag sett... ful, plottrig och inte speciellt lätt att hitta.

Ugh...

/P.L

ANNONS
Götaplatsens Foto