Annons

Plast eller glasfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)
När man använder filterhållare behöver man då ett avtonat gråfilter eller går det lika bra med ett vanligt?

Mvh/Jari

Jerkan skrev:
När man använder filterhållare behöver man då ett avtonat gråfilter eller går det lika bra med ett vanligt?

Mvh/Jari

Det jag tror Jari menar är om man kan skjuta ner ett ND-filter halvvägs i hållaren och använda det i stället för ett avtonat gråfilter. Jag har faktiskt inte provat, men det borde väl funka? Dock blir övergången mellan grått och transparent väldigt skarp.

Ett bra alternativ till Cokin är Hitech. Säljs av Dito i Sverige. Möjligen kan man också beställa direkt från tillverkaren Formatt, de verkar ha någon slags webbshop.

Det funkar inte att använda heltonade filter och låta filterkanten synas i bild, åtminstone inte med vidvinklar. Kanten syns i bilden, förmodligen för att det blir olika brytning genom filtrets yta och kant. Jag hart fått kassera flera bilder för att jag råkat ha nederkanten på ett avtonat gråfilter synligt i nederkanten på bilden.

Alltså blir övergången för skarp med ett "vanligt" gråfilter. Då blir det till att hålla sig till de avtonade.

Tack för hjälpen!!

Mvh/Jari

Hur är den optiska kvaliten med wratten gelatinfilter jämfört med t ex cokins filter?
Känns inte bra att sätta en bit plast(cokin) framför linsen när man investerat dyra pengar på optik för att få hög prestanda!

Som sagt, det finns många professionella fotografer som använder avtonade gråfilter i plast. Jag har aldrig hört någon klaga på plastfiltrens optiska prestanda, förutsatt att de är fria från repor.

Det du däremot ska se upp med är färgstick. Jag jämförde tre Cokin avtonade gråfilter (på pappret identiska) på ett ljusbord för några år sedan. Man kunde lätt se med blotta ögat att de tre filten drog åt tre olika håll i färgerna !!!

Det borde ju inte vara bra med färgstick med avtonade filter. Är det ett heltäckande filter kan man ju korrigera färgsticket efteråt i datorn eller om man kör raw, borde ju bli betydligt svårare när man har olika färgtemperaturer i olika delar av bilden.
Nu blir jag lite osäker...ska man ge sig på cokins filter?

Angående Wratten gelantin. De ska hålla professionell optisk kvalitet, men är som sagt ömtåliga mot värme och repor. Men Cokins motsvarande filter är nog lika bra kan jag tänka mig.

Det låter bra att många är nöjda med Cokins plastfilter. Dock är glasfilter av professionell kvalitet bättre. Med riktigt bra optik på kameran och stor förstoring eller upplösning ska det vara skillnad.
Jag tycker att det är viktigt att färgtonen är neutral och ren.

Även om man är försiktig så repar man plastfilter så småningom, i alla fall om man är ute i bushen under normala eller tuffa förhållanden.

Foto testade filter i ett nummer någon gång i början av nittiotalet. De mätte bl a brännvidden hos filtren. På glasfilter tror jag inte de lyckades mäta upp någon brännvidd men plastfiltrerna hade en brännvidd på runt 1000 meter (ur mitt guldfiskminne - siffrorna kan alltså vara helt fel).

Detta skulle tydligen ge mer konsekvenser om man använde dem på långa objektiv än på korta men jag är tyvärr för dåligt bevandrad i optik för att kunna ge någon förklaring till varför det är så.

JanOlofHärnström skrev:
Även om man är försiktig så repar man plastfilter så småningom, i alla fall om man är ute i bushen under normala eller tuffa förhållanden.

Japp, plastfilter är att betrakta som en förbrukningsvara. Jag brukar köpa nya avtonade gråfilter ungefär vartannat år.

jimh skrev:
Foto testade filter i ett nummer någon gång i början av nittiotalet. De mätte bl a brännvidden hos filtren. På glasfilter tror jag inte de lyckades mäta upp någon brännvidd men plastfiltrerna hade en brännvidd på runt 1000 meter (ur mitt guldfiskminne - siffrorna kan alltså vara helt fel).

Detta skulle tydligen ge mer konsekvenser om man använde dem på långa objektiv än på korta men jag är tyvärr för dåligt bevandrad i optik för att kunna ge någon förklaring till varför det är så.

Det stämmer bra (fast jag tror att det var Kjellberg i Aktuell Fotografi :) ).

Jag tror knappast att plastfilter ger någon märkbar bildförsämring för de brännvidder som används vid normal landskapsfotografering (från vidvinkel upp till kort tele).

Om jag vill tona ner himlen när jag plåtar med långt tele så brukar jag skugga med en kartongbit i överkant av frontlinsen. Låter kanske primitivt men det funkar bra.

ANNONS
Götaplatsens Foto