Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Platta/hylla till stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Sleepless

Aktiv medlem
Hej på er.

Jag vet inte om det här finns överhuvudtaget, mitt Googlande har lämnat mig tomhänt.

Jag skulle behöva ett hyllplan/platta som man fäster i den vanliga skruvgängan på ett fotostativ. Finns det att köpa nånstans?

Annars blir det ju till att försöka bygga ett själv, det borde inte vara en omöjlighet. :)
 

netstorm

Aktiv medlem
Ofta används dessa för att montera en laptop eller projektor så fraser som "tripod laptop shelf" och "projector tripod shelf" borde ge en del idéer. Inte sällan fästs hyllan på en magic arm så att man kan klämma fast den längre ner på stativet:


Annars verkar det finnas två stycken på Amazon:

https://www.amazon.se/dp/B07BX9CXPL/ (24x34 cm)
https://www.amazon.se/dp/B07BXH92NS/ (29x39 cm)
 

dynax9

Aktiv medlem
Jag hade samma behov en gång, då då tog jag en ugnsplåt borrade ett hål och letade fram en mutter. Klart på ca 15 min
 

balan

Aktiv medlem
Jag vet inte om det här finns överhuvudtaget, mitt Googlande har lämnat mig tomhänt.
Jag skulle behöva ett hyllplan/platta som man fäster i den vanliga skruvgängan på ett fotostativ. Finns det att köpa nånstans?
Till många notställ finns det en hel mängd olika alternativ att köpa. Trä- eller metallhyllor i olika storlekar. De fästes normalt direkt på notställets mittpelare. Kolla hos Windcorp.se (med fysiska butiker här) eller Thomann.de/se/ (jättefirma på nätet). De har flera olika alternativ som säkert passar även ett fotostativ.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Åk till närmaste välsorterade byggvaruhandel och köp en 16-18 mm tjock plywoodskiva i valbar storlek. Hitta tyngdpunkten och märk ut. Köp en mutter med 1/4" gänga (för fäste på stativhuvud med skruv). Borra ett hål i tyngdpunkten med diameter som längsta sidan på muttern . Hålet gör du så långt/djupt som mutterns höjd + 2 mm. I hålet lägger du ca 3-4 mm kemisk metall av valfritt märke eller glasfiberspackel typ blå Plastic padding) - i botten på hålet förstås. Tryck ner muttern i höjd med skivplanet. Låt härda i 10 min. Good to go! Vill du vara lite fancy kan du köpa någon liten list som du limmar, spikar eller skruva fast längs skivplanets kanter för att du ska kunna lägga småsaker på skivan utan att de rullar ut över kanten.
Tänker du fästa direkt i stativets topplatta (och inte i stativhuvudet) så kan det också vara en 3/8" mutter du behöver. Finns stativ med båda dimensioner på skruven där du fäster huvudet.
 
Senast ändrad:
ANNONS