Annons

Plugin för matematisk bildbehandling i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag använder CS3. Jag har mängder av idéer inom bildbehandling på ett teoretiskt plan som jag gärna skulle vilja omsätta i praktiken.

Även fast PS är ett väldigt flexibelt program så ger det mig inte den flexibilitet jag ibland önskar. Jag har ofta en ganska klar uppfattning om hur jag vill att pixelvärden ska beräknas fram för att förhoppningsvis nå de resultat jag söker, men de befintliga justeringlagren och filtren erbjuder inte alltid de möjligheterna.
PSs justeringslager bygger ju på ofta enkla matematiska formler. Det är just sådana formler jag skulle vilja kunna skräddarsy själv.

Jag har letat på nätet efter plugins för matematisk bildbehandling, men det enda jag har hittat är ungefär det motsatta, nämligen plugins för användning av PS inom olika matematiska användningsområden.

Det närmaste som finns i PS är Custom-filtret där man anger värden i en matris. Jag har undersökt det filtret en del. Även fast det kan ge en del intressanta effekter och användbara korrigeringar är det alltför begränsat matematiskt sett jämfört med vad jag söker.

Det jag söker är att kunna skapa egna justeringslager och filter där jag fritt kan specificera mina egna formler och parametrar för hur resultatbilden ska beräknas fram.

Någon som känner till om det finns sådana plugins till PS?
Även tips om annan fristående programvara för denna typ av matematisk bildbehandling är av intresse.

Mvh.
Lasse C
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Det finns faktiskt en hel del andra alternativ beroende på hur sofistikerade matematik kunskaper du har samt hur villig du är att lära dig nya program och arbetsmetoder. Exempelvis så finns det ju MatLab vilket du kan göra ganska komplexa helt egna algoritmer för bildanalys, i praktiken kan du göra helt egna filter där om du har tillräckligt kunskap. Men det finns även addons till MatLab som är speciellt inriktade på bildbehandling och processing av bilder för vetenskapliga ändamål.

Om du inte vill köra MatLab så finns det naturligtvis andra program också, här är en kort lista på några.. men det finns betydligt fler om du Googlar lite så hittar du dem. :)

http://imlab.sourceforge.net/
http://www.diplib.org/
http://www.wavemetrics.com/products/IGORPro/imageprocessing.htm

/ Magnus
 

Diomedea

Aktiv medlem
ImageJ används mycket inom naturvetenskapen
http://rsbweb.nih.gov/ij/

Jag använder det enbart för väldigt simpla grejer (mätningar, area, icke-linjär upprätning av bilder mm) men programmet har ett stort antal (ofta ganska specifika) plugins och är vad jag förstått relativt enkelt att skriva plugin till. Se deras hemsida ovan om det är vad du är ute efter.
 

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Förlåt sent svar. Stort tack för era tips! Jag har läst lite om programmen på sidorna ni länkade till, och de verkar vara precis i den stilen jag söker. Kul också att det fanns Open Source-program i den här tekniskt avancerade nichen.

Icke-linjär upprätning av bilder, det låter verkligen intressant. Nuförtiden har jag svårt att tåla minsta snedhet på horisontlinjer och liknande, på mina egna bilder vill säga. Ändå vill jag nästan aldrig bara rotera och beskära. Allt för mycket av bilden går förlorat då i mitt tycke, även vid bara en eller två graders snedhet.

Photoshop har inte den busenkla funktion som enkelt skulle kunna räta upp ett visst bildparti och låta distortionen mjukt avta i resten av bilden. Puppet Warp i CS5 låter lovande, men inte tillräckligt för att jag ska uppgradera, än så länge.
Så jag sliter med vanliga Warp (som nästan alltid skapar genomskinliga partier längs bildkanterna eftersom kantpixlarna inte går att låsa), skapar dmaps för Displace och andra mer eller mindre bökiga metoder. Det fungerar någorlunda, men det skulle var såå mycket enklare att bara kunna skapa ankarpunkter var som helst i bilden och dra i dem, med lite tillhörande praktiska alternativ för hur distortionen ska uppföra sig.
Det verkar vara så Puppet Warp fungerar, och kanske blir det så småningom droppen som får mig att uppgradera.

Lite OT där, men jag kunde inte låta bli. Återigen tack för era tips om program för matematisk bildbehandling. De verkar mycket lovande allihop.

Mvh.
Lasse C
 
ANNONS