Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PMA 2005, någon som tror på en 10D mkII ...

Produkter
(logga in för att koppla)

müsli

Avslutat medlemskap
1D (2001-09) -> 1D mkII (2004-01) (2,5 år)
1.3x -> 1.3x
Prissegment: 30-40 kkr

1Ds (2002-09) -> 1Ds mkII (2004-09) (2 år)
1.0x -> 1.0x
Prissegment: 70-80 kkr

D30 (2000-05) -> D60 (2002-02) ->
10D (2003-02) -> 10D mkII (2005-02 ???) (2 år?)
1.6x -> 1.3x ???
Prissegment: 20-25 kkr

300D (2003-08) -> ?
1.6x -> ?
Prissegment: 8-10 kkr

20D (2004-08) -> ?
1.6x -> ?
Prissegment: 12-15kkr

3000D (2005-02 ?)
1.6x
Prissegment: 5-7kkr

3D (2005-09 ?)
1.3x
Prissegment: 25-30kkr

Alla spekulationer välkomnas ;)

Senast ändrad:
En 10D mark II finns ju redan och heter 20D, den lär inte ersättas förrän PMA 2006.

En efterträdare till 300D är helt klrt väntad. Nuvarande 300D kom ett halvår efter 10D så nu är det läge att ersätta 300D som inte klarar konkurrensen. Kameran lär ju bygga på 20D.

En 3000D kommer nog inte förrän till hösten. Nya 300D är viktigare och lönsammare.

En 3D är ju välkommen och nu är läget när både 20D och 1D mark II funnits så länge så att det inte blir för mycket kanibalism inom systemet bland köparna.

Funderar runt det där med prissegment. En yrkesfotograf väljer antagligen det som ger bäst ROI.
Eftersom verksamheten kostnads/intäktsmässigt rör sig relativt långsamt så borde fotografen välja utrustning inom samma prissegment vid uppgradering.
Och isf stämmer det inte riktigt med att 20D är en 10D ersättare. De som skaffade 10D (20-25kkr) skulle kanske idag ge samma pengar för en 3D eller 10DmkII (1.3x, digicII). Visst är de tacksamma för 20D då de kan spara 10kkr, men det finns alltså helt klart utrymme kostnadsmässigt för en eller två modeller i det segmentet.

froderberg skrev:
Enligt Canon Svenska kommer inga proffshus under 2005 men väl tillbehör.

Det vore ju skönt i så fall. Då kanske jag iaf. hinner skjuta slut på all diafilm jag har... ;-)

Men jag måste säga att jag inte tror att det finns något realistiskt utrymme för både ett "hetare" 10D mk II som är bättre än 20D och en 3D. Dessa två skulle nog konkurrera ut varandra.

Dock tror jag definitivt att det någon gång inom 2-3 år måste dyka upp en proffs-dSLR med löstagbart batteripack/vertikalgrepp.

Senast ändrad:
Pentax 67III

Tänk vad underbart för en Pentax älskare som mig om dom kunde uppgradera Pentax 67II till 67III med möjlighet till digitalbakstycke!

Mamiya har ju RZ67IID nu

/ JIMBOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

Jag vill ha en digital Leica M. Den sägs inte komma förrän photokina 2006. Sen lär den ju kosta...

En annan fråga är när Canon kommer att pensionera den nyvarande arkitekturen på proffshusen. DAgens introducerades med Eos 3 som fick vara testmodell. De kanske gör samma sak med 3D.

Då får vi se mindre och effektivare batterier, och fler AF-punkter över en större del av sökarbilder... mums. Finesser som sedan återfinns buggfixade i Eos 1D mark III...

Canon gjorde motsvarande sak med de Eos 5 och 1N också...

Jag gissar att det kommer en ersättare till 300D, men med samma gamla CCD. Eventuellt kanske en 3000D också.
20D släpptes nyss och står sig lätt mot konkurrenterna ett år till.

Linmajon skrev:
Jag gissar att det kommer en ersättare till 300D, men med samma gamla CCD. Eventuellt kanske en 3000D också.
Jag är inte så säkar att 20D skulle klara sig helskinnad mot en uppdaterad Nikon D100 (D200).

Linmajon skrev:

Inte en chans. 300D är den viktigaste modellern för Canon och står för 85 procent av försäljningen. Då är det klart att Canon slänger in sensorn från 20D för att döda D70 och Olympus E-300.

När Canon introducerade 300D räknade de med att försäljningen av 10D skulle nästan upphöra och drog därför ner produktionen med långa köer som följd. Nu vet Canon att 300D inte stjäl kunder från 20D och då blir de ju ännu mindre försiktiga...

En 3000D är det ingen brådska med, men det kommer säkert. Canon vill nog ha en modell i alla tänkbara segment.

froderberg skrev:
En annan fråga är när Canon kommer att pensionera den nyvarande arkitekturen på proffshusen. DAgens introducerades med Eos 3 som fick vara testmodell. De kanske gör samma sak med 3D.
Vad ingår i den arkitekturen? Representerar inte 1D mkII / 1Ds mkII / 20D en arkitekturgeneration? Med digic II etc.

müsli skrev:
Jag är inte så säkar att 20D skulle klara sig helskinnad mot en uppdaterad Nikon D100 (D200).

Fabrikanterna räknar nog med att de inte är helt i fas hela tiden. Sedan D100 kom samtidigt som Eos D60 har Canon introducerat både 10D och 20D.

Blir D200 en 8Mp står sig Eos 20D bra, men om D200 blir 10MP blir det jobbigare.

müsli skrev:
Vad ingår i den arkitekturen? Representerar inte 1D mkII / 1Ds mkII / 20D en arkitekturgeneration? Med digic II etc.

Eos 3, 1V, 1D, 1Ds, 1D mk II och 1Ds mk II tillhör alla samma arkitektur med samma sökare och samma elsystem/batterier.

När det gäller processorerna så har du rätt att det är två olika generationer, men den stora arkitekturen är det dyra att utveckla.

I Nikons fall är F5 och D1:eek:rna samma arkitektur och F6:an är samma som D2:eek:rna. Motsvarande bantning av husen som vi sett i nikons fall är att vänta hos Canon. Det är framförallt batterierna som gör kamerorna stora.

Ohh,, härligt vilka ideér ni sitter inne med!

Jag har aldrig varit gladare analogist än när jag läser trådar som denna;)!

Jag inser tysst och stilla att utvecklingen ryker iväg och allt blir billigare än igår,,, Haabegäret är svagt och pengarna räntas;)--> Kan det överH bli bättre för oss som inte har bråttom och dessutom idag inte känna behovet;)!

Jag hoppas själv på att köpa en av efterföljarna till EOS1DsII om ca 3-4 år, om jag nu inser att det tillfredsställer mig den dagen.
FULLT,format, snabbt, många pixlar,, Det blir grejer det;)

Följer tråden med en stilla nykikenhet och en smula förundran över era spekulationer.

Mvh Niclas,

Om man kan bygga 20D utan ett groteskt stort fast batteripaket borde man väl kunna bygga ett proffshus på motsvarande sätt, eventuellt med valbart extra patteripack (som det brukade vara på den gamla goda tiden...). Eller drar 1.3x-sensorerna och medföljande elektronik så fasansfullt mycket mer ström?

En annan grej som stör en analogist men potentiell digitalist som mig är dammproblemet. Nuvarande system med att rengöra sensorerna genom att fälla upp spegeln och sitta och pensla med en inlindad spatel och flyktiga kemikalier känns inte direkt användarvänligt. Hur kan man förbättra detta? Var det inte Olympus som hade löst det där med någon sorts "skakning" på E-systemkamerorna? Någon som har koll på hur bra det funkar?

Går det att ha något skydd framför sensorn som gör att dammet som landar där hamnar utanför fokus?

Senast ändrad:
LeadHead skrev:
Om man kan bygga 20D utan ett groteskt stort fast batteripaket borde man väl kunna bygga ett proffshus på motsvarande sätt, eventuellt med valbart extra patteripack (som det brukade vara på den gamla goda tiden...). Eller drar 1.3-sensorerna och medföljande elektronik så fasansfull mycket mer ström?

Det är så mycket data som behandlas i 1D att det behövs så stora batterier.

Med en lägre bildfrekvens kan en 3D precis som 20D klara sig med mindre batterier. Men det hade ju varit underbart om autofokussystemet var ännu modernare än hos 3/1V/1D och kanske t o m med en en fungerande ögonstyrning.... :)

ANNONS
Götaplatsens Foto